BRANDSKYDDSKONTROLL
-
- Pannrumstomte!
Menar VedProfilen/Logaritmen att sotaren har högre kompetens de dagar han utför brandskyddskontroll, jämfört med de dagar han sotar skorstenar?
Verkar lite mysko, när det är samma gubbe. Även om sotviskan säkert är billigare än kameran han skickade ner i skorstenen borde det inte påverka kompetensen.
Här var han noga med att skorstenen var hel och att det fanns lock på askspannen. Ja, just det, han kollade även att rökröret från pannan kommit in tillräckligt långt in i murstocken till skorstenen.
Dörren fick vara som den är, likaså taket. Det är bräder med gipsskivor ovanför pannan.
Något steg väl mungipan när han såg min nya brandsläckare, i rummet utanför pannrummet, kanske.
Verkar lite mysko, när det är samma gubbe. Även om sotviskan säkert är billigare än kameran han skickade ner i skorstenen borde det inte påverka kompetensen.
Här var han noga med att skorstenen var hel och att det fanns lock på askspannen. Ja, just det, han kollade även att rökröret från pannan kommit in tillräckligt långt in i murstocken till skorstenen.
Dörren fick vara som den är, likaså taket. Det är bräder med gipsskivor ovanför pannan.
Något steg väl mungipan när han såg min nya brandsläckare, i rummet utanför pannrummet, kanske.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Prima virke
mycket rolig läsning. det verkar att sotarna tolkar reglerna lite hur dom vill. när dom var här och kollade mig så gick han upp på taket och körde ner kameran i skorstenen där höll den på att fastna. han frågade mig om sotarn har problem med att sota
. sedan gick han upp på vinden och kolla skorstenen det var inga problem. nu skulle han titta i "pannrummet" han tittade in i ca 30 sec sedan var han klar.
mitt "pannrum" är ca 6m2 stort och ligger i huset det är klätt med 13mm gips och pellets förådet är byggt i trä och ligger ca 1 m från brännan
det ända han anmärkte på var att det inte fanns något glidskydd till stegen
och att det saknades en platta att stå på vid skorstenen.
totalt tog hela kontrollen ca 10 min och kostade 784 kr
ingen dålig timkostad

mitt "pannrum" är ca 6m2 stort och ligger i huset det är klätt med 13mm gips och pellets förådet är byggt i trä och ligger ca 1 m från brännan
det ända han anmärkte på var att det inte fanns något glidskydd till stegen
och att det saknades en platta att stå på vid skorstenen.
totalt tog hela kontrollen ca 10 min och kostade 784 kr

panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
-
- Pannrumstomte!
Jag har ingen platta vid skorstenen, jag heller. Nu klagade han inte på det, men om han hade gjort det hade jag tänkt fråga hur han i så fall hade tänkt sig att komma upp på taket? Jag har nämligen ett takfönster som man går ut genom, och det sitter så nära skorstenen, att om jag skulle sätta en tillräckligt bred plattform vid skorstenen, tillräckligt för att man ska kunna stå på den, då går luckan inte att öppna...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Trodde att jag hade ett "pannrum", men icke enligt brandskyddskontrollören eftersom det var så "öppen planlösning". Dörr i köket, bakom dörren trappa ned till "icke pannrum", inga dörrar till angränsande rum. Blev lättad för det innebar att jag slapp börja brandklassa nere i källaren.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Det skiljer nog mycket i bedömningarna även i samma kommun skulle jag tro, för att inte tala om hur mycket det kan skilja över hela landet. Det är bara att titta i tidigare trådar om egensotning så ser man att det är väldigt stora skillnader i krav mellan olika kommuner över landet för att få sota själv.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
HUPP
Vill bara flika in att i vår komun skall alla eldstäder ha bygglov och med det en kontroll med godkännande från sotningsväsendet till bygglovskontoret, en fundering som då dyker upp "det måste finnas
tets många svartbyggen"

HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Min sotare sa att det var OK att ha ett års förbrukning i pannrummet. I mitt pannrum om ca 2 kvm skulle detta dock vara rätt svårtspliffan skrev:är det stora skillnader när man har pannrum i källaren??
Jag har nämligen inte ens nån dörr till pannrummet.. och en sjpall som förråd står ca1,5m från pannan
sotarn har inte nämnt det minsta om nånting

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Pannrumshärskare!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Visst verkar det svårt att ändra sig om man sagt något. (Gäller dock att man kommer ihåg vad man säger så att det inte blir olika lagar varje gång. ;0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Andreas Hansson skrev:
Jag har inte orkat kolla i BBR, men jag vill minnas att där står det inget sådant. Möjligen finns där begränsningar på mängden brännbart material i rummet.
Det är lindrigt tröttsamt med inspektörer utan kunskapskrav!
Så står det i alla fall i BABS 60, som är lindrigt föråldrad.När jag gick sota själv kurs så sas det att man fick ha 5kubik om man skulle ha mer så skulle det byggas in i en brandcell. Mycket olika information.
Jag har inte orkat kolla i BBR, men jag vill minnas att där står det inget sådant. Möjligen finns där begränsningar på mängden brännbart material i rummet.
Det är lindrigt tröttsamt med inspektörer utan kunskapskrav!

Brev på posten
Nu fick jag meddelande om brandskyddskontroll 16 mars
.
Vet inte om man skall vara
, eller
faktiskt.
Skall för säkerhets skull gå över å kolla att allt är som det skall, "skorstensfejarmästaren" i kommunen vart här för 3 år sedan när jag installerade pelletsbrännaren, på min EGEN förfrågan, han ville inte komma först, eftersom det inte behövs. Men jag ville ha lite bra "tips&råd".
Mitt pannrum är ju en mardröm med sina cirka 2x1.5 meter golvyta. pelletsförrådet står i angränsande rum.
Känns lite som nör man blir stoppad i en poliskontroll, även om man har rent mjöl i påsen e de lite nervigt

Vet inte om man skall vara

Skall för säkerhets skull gå över å kolla att allt är som det skall, "skorstensfejarmästaren" i kommunen vart här för 3 år sedan när jag installerade pelletsbrännaren, på min EGEN förfrågan, han ville inte komma först, eftersom det inte behövs. Men jag ville ha lite bra "tips&råd".
Mitt pannrum är ju en mardröm med sina cirka 2x1.5 meter golvyta. pelletsförrådet står i angränsande rum.
Känns lite som nör man blir stoppad i en poliskontroll, även om man har rent mjöl i påsen e de lite nervigt

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Jag har min panna placerat just så! Den står strax intill murstocken (konstigt nog
) som är i mitten av huset, jag går förbi den när jag ska till mitt kontor eller i dushen/tvättstugan eller till TV-rummet...
Jag är spänd på vad som kommer att ske, min panna är en kombipanna men det är totalt öppet uppåt, det finns ingen dörrar i huset förutom ytterdörren såklart och dörrar till vår sovrum på övervåningen (just det: toadörrar också...)
Sotaren var här "första gången" 16 dec. 2005, jag har meddelat dom att jag har bytt till pellets och de ville sota 2gg/år. Han hade anmäld sin ankomst samma dag vi begravde vår son så det avlyste jag och han ville återkomma om ny tid....
Det är långa halvår de håller sig....

Jag är spänd på vad som kommer att ske, min panna är en kombipanna men det är totalt öppet uppåt, det finns ingen dörrar i huset förutom ytterdörren såklart och dörrar till vår sovrum på övervåningen (just det: toadörrar också...)
Sotaren var här "första gången" 16 dec. 2005, jag har meddelat dom att jag har bytt till pellets och de ville sota 2gg/år. Han hade anmäld sin ankomst samma dag vi begravde vår son så det avlyste jag och han ville återkomma om ny tid....
Det är långa halvår de håller sig....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Gick fint hos mig iaf, han kollade skorstenarnas genomföringar i bjälklagen samt rörkanalerna invändigt med kamera och tittade över installationerna rent allmänt.
Fick bara et "påpekande vid sidan av" om att det behövs sidoförskjutningskydd för stegen vid garagetaket. Dom tog jag bort när jag lade om taket där och de gamla vart helrötna....så det stod på listan över "to do" de närmaste åren.
Dom där listorna blir lätt långa
Fick bara et "påpekande vid sidan av" om att det behövs sidoförskjutningskydd för stegen vid garagetaket. Dom tog jag bort när jag lade om taket där och de gamla vart helrötna....så det stod på listan över "to do" de närmaste åren.

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- Pannrumshärskare!
Det sjuka är ju att det ska göras vartannat årsnillet skrev:Gick fint hos mig iaf, han kollade skorstenarnas genomföringar i bjälklagen samt rörkanalerna invändigt med kamera och tittade över installationerna rent allmänt.

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL