Elda i en CTC 266B

Här diskuteras allt kring vedeldning
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om inte pannan orkar värma upp tankarna så är den för liten. Förhoppningsvis ska den ju räcka till för att hålla huset varmt, i alla fall, även om effekten är lägre när du eldar med ved än med olja. Anges inte effekten på en 266B till 20 kW eller nåt sånt? Jag minns inte riktigt, har ju inte den kvar heller.

Det räcker ju till 1500 liter vatten, men frågan är väl snarare om det är rätt vattenmängd till ditt hus. Har du 25 radiatorer, så... Mitt hus är ganska stort, och jag har 20 radiatorer, 2250 liter vatten och 35 kW panna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

För att värma upp 1500 liter vatten 60 grader ... från 25 till 85 går det väl åt drygt 100 kw/h om jag har räknat rätt...
det betyder väl 5 timmars eldning i en 20 kw panna och sedan så går det välan samtidigt åt endel värme att värma huset å varmvatten under tiden som gör att det blir ett par timmar mer eldande en kall dag...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Hooper
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 20:32

Inlägg av Hooper »

Den orkar gott och väl nu på sommaren att värma tankarna men man får väl se hur det blir när det är -30, tror nog att det går bra.

Jo visst har man för lite tankar men efter omständighetrna så tycker jag inte det är någon mening med större volym till den pannan, huset är på 340 kvadrat, så man bör väl ha ca 3,5-4 kubik ack tankar. Det blir det vid pannbytet.

Har du något speciellt märke på panna du tittat på "BG"?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

BG skrev:För att värma upp 1500 liter vatten 60 grader ... från 25 till 85 går det väl åt drygt 100 kw/h om jag har räknat rätt...
Du menar väl 100 kW, man behöver ju inte göra det på en timme... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nä, han menar 100 kWh. Men jag får på pälsen varje gång jag missionerar, för det är alltid någon med ömma tår som tycker att utbildning är fult, det kallas för att man är "språkpolis" då. Bildningsfientligt är vad det är.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Tack apersson850 .... visst blir det lite fel ibland, särskilt när jag skriver :P
å givetvis helt rätt snedstrecket var det inte meningen att det skulle vara där , kom med av bara farten när jag satt och tänkte på annat samtidigt.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Hooper skrev:Den orkar gott och väl nu på sommaren att värma tankarna men man får väl se hur det blir när det är -30, tror nog att det går bra.

Jo visst har man för lite tankar men efter omständighetrna så tycker jag inte det är någon mening med större volym till den pannan, huset är på 340 kvadrat, så man bör väl ha ca 3,5-4 kubik ack tankar. Det blir det vid pannbytet.

Har du något speciellt märke på panna du tittat på "BG"?
http://www.atmos.cz/kotle4.phtml?english
http://www.trebema.se/?art_id=16&_Calmar_Pannan_V33
och den här pannan skulle nog ligga bra till utifall att jag skulle vara tvungen att köpa nu http://www.froeling.com/en/products/fir ... _3000.html
den har lambdastyrning oxå ... det tycker jag verkar smart...
Åsen så har vi ju alltid Baxi ,,, farsgubben har en gammal sådan som fungerar bra , iof inte med sugande fläkt.

men på söndag så ska jag gå på en liten energimässa,,, hoppas att det finns någonting intressant där ,,,
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Elda i en CTC 266B

Inlägg av BG »

Hooper skrev:Har en CTC 266B från -75 med 2 st 750 ack tankar (Strömsnäs) och laddomat 4030, har eldat i sommar för varmvattnet och det har fungerat rätt bra, dock så räcker väl varmvattnet i ca 4 dagar, har även en rökgastermometer och drar man på fullt drag i början tills pannan nått ca 70 grader så är ju tempen på ca 400-450 grader, stryper dock luften via dragluckan och spjället så ligger man på ca 250-300 grader (om nu tempmätaren visar rätt) och eldar så tills man fått upp tankarna i 80 grader, tar ca 4 timmar nu på sommaren att elda upp dom i 80 grader, det är kopplat så att man kan stänga av båda eller en tank. Det går inte överdrivet mycket ved ca 3-4 vedkorgar dock många inlägg då man bara håller ved nivån till strax över hälften i pannan. Har en riktigt stor skorstens diameter sa sotarn (minns ej hur stor).

Nu till min fråga, eller frågor.....

Någon som har något bra knep att elda i en sån här panna för att få den så effektiv som möjligt och så hyfsade rökgaser som möjligt, och om någon annan har någon liknande panna som dom eldar i mot acc tankar.
Lindrar det rökgastempen att skorsten har stor diameter?


Svar som att byta panna, sätta dit pelletsbrännare osv. behövs ej då dessa pengar ej finns för tillfället, jag vill göra det bästa möjliga med dom prylar som finns .
Har varit på Energimässan idag ..., och det mesta var bara det gamla vanliga ... iof intressant, men inget nytänkande......

MEN det avar en äldre gubbe,från hedesunda, där som hade någonting som skulle kunna passa påde din gamla panna Hooper och även min gamla panna....

hans produkt såg inte ett dugg avanserad ut men den byggde tydligen på liknande princip som gengasaggregaten gjorde under krigsåren....

Det han hade var en typ av av turbulator som man sätter i sekundär luft intaget , övre luckan, och därmed rör om rökgaserna ordentligt samtidigt som det kommer in en luftström där som ger en förbränning med blålågeteknik.
han hade installerat den i ett flertal pannor och kökspannor med bra resultat. " gubben är uppfinnare"
Pannan brinner så fint att der inte blir någon tjära iden och inte heller någon tjära i skorstenen ....

Och så var man tvungen att ha accumulatortank innkopplad för att pannan inte ska bli överhettad .... för sån effekt blir det när det brinner så bra och väggarna i pannan är fria från sot och tjära.
skorstenstemperaturen sjunker också till följd av att pannan kan ta upp den värme som bildas.

Denna princip fungerade tydligen bara på pannor med överförbränning... och att om man skulle sätta detta i en keramikpanna så skulle keramiken smulas sönder av hettan...

Låter nästan lite som om Jultomten vad här men jag ser inte något hinder för varför det inte skulle fungera som han sa ....

En nackdel kan vara att det krävs en kompressor för att driva turbulatorn,,, men en kompressor har väl nästan alla iallafall.

Får väl se om jag kommer att ringa honom för konsultation eller ej ... jag tycker ju att jag har en fin förbränning med den ombyggnad jag har...

Det blir intressant stt få läsa om vad ni andra tycker om detta...

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Hooper
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 20:32

Inlägg av Hooper »

Det låter intressant, sa han något om pris?

Har du ringt och pratat med honom?
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Är också nyfiken på närmare information om konstruktion eller kontaktuppgifter.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Skriv svar