Vad har ni för rökgas temp??

Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Ca 150C mätat med en ugnstermometer ca 20cm ovanför pannan.
Den interna tempmätaren visar ca 95C :shock:

Mätning gjord på osotad panna ( 2månader) 15Kw och efter ca 30 min drift. Dragluckan inställd på ca 15Pa
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

SaskoK Skrev
Har en CTC 1100 Famili med 6 turbulatorer därav jag har kapat 4 st till hälften, brännaren är en Janfire Flex - A.
Kanske läge att kapa dom andra 2 med?Eller stoppa i andra delen av dom du kapade av om du har dom kvar.
:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag ligger på 163 grader med nysotat , mäter med digital stektermometer, den kan man även ställa in gradantalet m larm , ex 203 grader dags att sota, kom bara ihåg att torka av känselkroppen ibland, annars visar den för lite. Kör just nu m 8 av 9 retarder i , stoppar i en stump till, när det är som kallast.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
SaskoK
Fröträd

Inlägg av SaskoK »

Kanske dags för mig att ta bort en turbulator till och kolla vad jag får för rökgastemp
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Jomil skrev:Ca 150C mätat med en ugnstermometer ca 20cm ovanför pannan.
Den interna tempmätaren visar ca 95C :shock:

Mätning gjord på osotad panna ( 2månader) 15Kw och efter ca 30 min drift. Dragluckan inställd på ca 15Pa
Sotat idag.
143C i 15kW´s läget nu. Det sjönk bara ca 7 grader eftersotningen.
Känns jättebra att inte tappa så mycket verkningsgrad trots sotig panna.

Rengjorde dykröret för den interna rökgastempmätaren men det gjorde ingen större skillnad. Den visade ca 90C när jag mätade 143C med den andra termometern.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
kurreburre
Prima virke

En far tacka for alla svar

Inlägg av kurreburre »

Jag skall ta och kolla hur de satt den dar termometern. Verkar vara lite lag temperatur. Sedan skall jag ta mitt pick och pack upp pa taket och kolla hur varmt det ar dar. Hur gjorde ni for att fa ner termometern 1m?? Var kopte ni termometern?? Nu skall har kollas rokgas temp :-)
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
kurreburre
Prima virke

En far tacka for alla svar

Inlägg av kurreburre »

Jag skall ta och kolla hur de satt den dar termometern. Verkar vara lite lag temperatur. Sedan skall jag ta mitt pick och pack upp pa taket och kolla hur varmt det ar dar. Hur gjorde ni for att fa ner termometern 1m?? Var kopte ni termometern?? Nu skall har kollas rokgas temp :-)
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Du kan använda en vanlig ungstermometer. De brukar ha en metallstrumpa med en känselkropp i ändan.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Jag kan rekomendera 36-1794 på Clas O. Den är trådlös, sändaren kan förses med en 2m lång temperaturgivare som hängs ner i skorsten. Sen kan man sitta inne i värmen och avläsa tempen. Den har min och max också. Temperaturområdet sträcker sig upp till +70, så det är lite på gränsen, men det fungerar. Kan förses med fyra sändande tempgivare.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
hallhans
Ungskog

Inlägg av hallhans »

Jag hade strax under 150, tog bort en turbulator fick då 195 grader. Men nu kommer den väl att dra mer pellets?

Jag har inte gjort någon intrimning av brännaren, den är bara installerad och igångkörd. Han som säljer pellets sa att man kan se på lågan om det är bra förbränning, man behöver inga instrument för det, men jag kan i alla fall inte se det. Tänker nog kosta på mig någon som kommer och kollar till inställningarna, tyvärr kunde inte han som sålde pannan fixa det.

/Magnus
==============
Nibe Pellux och PB10
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

hallhans skrev:Jag har inte gjort någon intrimning av brännaren, den är bara installerad och igångkörd. Han som säljer pellets sa att man kan se på lågan om det är bra förbränning, man behöver inga instrument för det, men jag kan i alla fall inte se det. Tänker nog kosta på mig någon som kommer och kollar till inställningarna, tyvärr kunde inte han som sålde pannan fixa det.

/Magnus
==============
Nibe Pellux och PB10
"Äsch, det ser du lätt själv på lågan" brukar vara klåpar-kod för "jag har ingen aning om hur man trimmar in med instrument" :)
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
fredrik_halmstad
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Någon som har någon bra och hållbar lösning som gör att man alltid kan mäta rökgaserna dvs. eletroniskt?

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Stellep
Ungskog

Inlägg av Stellep »

Mina rökgastemp ligger på knappa 100 grader vid nysotad panna, annars runt 110-120grader innan sotning, har kapat två turbulatorer 10cm och inte fått upp tempen mycket. pröva och rycka en turbulator helt och fick temp på 190grader. En sak kan man ju komma fram till att verkningsgraden är bra!

CTC 1100 Ekonomi
Viking Bio
Hjältevadshus 90+90kvm
Tigex Draglucka
7m skorsten
Mafa Veckoförråd