Pelletspriset-när tänker dom sansa sig?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Intresset för teknikutveckling från producenternas sida, med nuvarande prisnivåer och efterfrågan är väl lika med noll ungefär.
Jag har sett en italiensktillverkad maskin som klarade av att pelletera råvara med betydligt högre fuktnivåer än det som krävs i dagens matrispressar.
Jag tror att lösningen för lägre priser på pellets kräver att man kan slopa de mest kostsamma momenten i dagens tillverkning. Råvara direkt från skogen, ingen torkning med hjälp av olja/el, inga avkylningsprocesser. Och slutligen en distribution utan bulkbilar.
Jag har sett en italiensktillverkad maskin som klarade av att pelletera råvara med betydligt högre fuktnivåer än det som krävs i dagens matrispressar.
Jag tror att lösningen för lägre priser på pellets kräver att man kan slopa de mest kostsamma momenten i dagens tillverkning. Råvara direkt från skogen, ingen torkning med hjälp av olja/el, inga avkylningsprocesser. Och slutligen en distribution utan bulkbilar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Det där är också väldigt intressant, jag skulle väldigt gärna vilja se siffror på hur stor del de olika delarna har i pelletspriset.GoForIt Pellets skrev:Jag tror att lösningen för lägre priser på pellets kräver att man kan slopa de mest kostsamma momenten i dagens tillverkning. Råvara direkt från skogen, ingen torkning med hjälp av olja/el, inga avkylningsprocesser. Och slutligen en distribution utan bulkbilar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Här kan du läsa lite om pelletstillverkningen i Skellefteå http://www.skekraft.se/customer/index.aspGoForIt Pellets skrev:Intresset för teknikutveckling från producenternas sida, med nuvarande prisnivåer och efterfrågan är väl lika med noll ungefär.
Dom tar ju tillvara på värmen från torkningen mm o använder det i fjärrvärmesystemet så dom har väldigt effektiv tillverkning vilket inte alla tillverkare har.. Torkningen sker via ångan från fjärrvärmen..
Sen så skulle alla köra bulk för att få ner kostnaden då det är billigaste, Man slipper både paketeringen o hanteringen av säckar mm..
Det är endast en nackdel att bidraget för konvertering för pellets tillkom, Utvecklingstackten va bra tidigare o nu har det ökat för mycket.. En pelletsfabrik typ den i skeå byggs inte på en dag..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
För ett bra tag sedan fanns det länkar i ett inlägg här på forumet till två "forskningsrapporter" gällande pelletstillverkning. (Jag tror jag har dem kvar. Dock på en annan dator än den jag använder just nu..)ABSO skrev:Det där är också väldigt intressant, jag skulle väldigt gärna vilja se siffror på hur stor del de olika delarna har i pelletspriset.GoForIt Pellets skrev:Jag tror att lösningen för lägre priser på pellets kräver att man kan slopa de mest kostsamma momenten i dagens tillverkning. Råvara direkt från skogen, ingen torkning med hjälp av olja/el, inga avkylningsprocesser. Och slutligen en distribution utan bulkbilar.
Summan var i alla fall att kostnadsbilden för tillverkningen låg på någonstans runt låga 250-300 kr per ton. Rapporterna var visserligen några år gamla, och kostnadsbilden för framför allt olja/el respektive transporter har säkert ökat markant sedan dess.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Var det inte så att VILLAmarknaden hade ökat med 72%?Erik skrev:Jag läste att pellets förbrukningen ökat med 72 %, och jag tror det var det senaste året och uppgiften läste jag i typ september.
Det vill nog till att svara på en så drastisk ökning av förbrukningen.
Egentligen handlar det om att pelletsbranchen dragit bena efter sig och rent ut sagt skitigt i konsumenterna.
Pelletsbranchen borde sluta snacka och leverera istället.
Det är samma skit som med VP, charlataner!
Flera pelletstillverkare har slutat med stora avtal och flera stora aktörer håller på och ställer om till andra bränslen. Pellets kommer att bli en exklusiv produkt för villor och fastigheter, alldeles för dyrbar och snygg för att elda upp i ett värmeverk. Låt bara marknaden få stabilisera sig lite så kommer vi att få en balans här. Pelletspriset följer marknadens krav och säger marknaden att det blir för dyrt som kommer importen som ett brev på posten och dämpar vidare prishöjningar. De svenska fabrikerna vill självklart sälja till den svenska marknaden.
WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Just nu plockar dom stubbar på hyggena runtom västerbotten som ska flisas o eldas i värmeverk (på fösök) vilket måste ske för pellets är till för villor.. Stubbarna ska ligga o torka ute i de fria i ett år innan flisning..WB skrev:
Var det inte så att VILLAmarknaden hade ökat med 72%?
Flera pelletstillverkare har slutat med stora avtal och flera stora aktörer håller på och ställer om till andra bränslen. Pellets kommer att bli en exklusiv produkt för villor och fastigheter, alldeles för dyrbar och snygg för att elda upp i ett värmeverk. Låt bara marknaden få stabilisera sig lite så kommer vi att få en balans här. Pelletspriset följer marknadens krav och säger marknaden att det blir för dyrt som kommer importen som ett brev på posten och dämpar vidare prishöjningar. De svenska fabrikerna vill självklart sälja till den svenska marknaden.
WB
Bor bara 2 mil från en mindre pelletsfabrik som klarar att tillverka 120 ton i veckan men all pellets därifrån ska gå till ett värmeverk i Hörnefors o ett nytt värmeverk som byggs i Umeå i anslutning till Volvo/travet..
Det måste dom ändra på för i ett värmeverk bör det iaf va flis men även dom tycker ju att det är bekvämt med pellets.. Undrar vad värmeverken får betala/ton för pelletsen..

Det nya värmeverket i Umeå ska även på försök även elda dyngan från travet som innehåller mycket spån.. Nu minns jag inte hur mycket värme som skulle gå att utvinna ur häst gödseln i värmeverk från alla trav o hästgårdar i sverige men det va mycket..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd