Är de ekonomiskt att installera acktankar i bef system?

ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

mackee skrev:Jag tog det inte så heller André.
Var mer riktat till ABSO. Alltid är inte oftast....gillar inte ordförvrängare.
Inte jag heller. :wink:

Men det gäller att försöka formulera sig så att det inte kan misstolkas och inte bli sur när folk korrigerar dig för att du uttrycker dig som en slarver. :roll:

Du skrev "enligt äfab täcker oftast solenergin bara förlusterna man skapar med acktanken.", och det låter ungefär som om solenergi är i princip värdelöst.

Jag hade hellre skrivit "Solenergi, javisst, men enligt äfab bör man se upp med vad man väljer för grejor och hur man installerar dem, annars är det risk för att solenergin bara täcker förlusterna man skapar med acktanken".

Inser du skillnaden? :wink:
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Jag var inne på att kompletera med acktank och ev möjlighet till solenergi, men efter äfabs slutsatser så har man ju inga större lust att investera. Där av mitt sätt att uttrycka mig. Kan ju va lite mer negativt än vad äfab skriver men man får känslan av att äfab sågar det hela.
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Äfab har jag inte mycket förtroende för längre.
De sågar det mesta som de inte gillar.
Märkligt att man får solvärmebidrag från energimyndigheten om det är så otroligt kass.
Märkligt att det finns folk som trots allt får varmvatten och värmetillskott från sina solpaneler om det är så jäkla ineffektivt.

Vem säger att man måste ha en jätteacktank inkopplad mot värmesysemet och pannan när det inte behövs ?

Äfab är som sagt duktiga på att såga det de inte gillar.
Läste ett test där en Albin-thermia panna fick 55% verkningsgrad utan att man utredde eller redovisade varför.
Ändå finns det folk här på forumet som eldar med dem och sparar massor med pengar.
Med en förbrukning enligt Äfabs siffror skulle det närapå vara billigare med el i såna fall om man inräknar sotningkostnad och brännarens elförbrukning.

Det tror jag inte de på forumet som har Thermia Tric å Albin Trio skriver under på.

Jag personligen finner i dagsläget inte ekonomi i solvärme men att döma ut det som Äfab gör är korkat.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

elvis skrev: Jag personligen finner i dagsläget inte ekonomi i solvärme men att döma ut det som Äfab gör är korkat.
Jag tycker Äfabs rapporter är mycket väl underbyggda med fakta.

Vart någonstans dömer de ut solvärme?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Ett litet inlägg här bara. Ang Hattmyra´s första fråga. Du kommer bara att förlora pengarna för material och installation. Det kommer att gå åt precis lika mycket/lite pellets som förut.

Jag tror inte jag har sett någon fastighet med acctankar till ex. oljebrännare? Jag undrar om:

man har automatisk matning av pelletsen till brännare.

pelletsen har ett visst energiinnehåll

energin överförs (oftast) till vatten som circulerar runt i huset eller som tappvarmvatten.

Varför ackumulera denna energi? Den är ju direktverkande. De är ju inte ved eller briketter vi pratar om.

//NiklasG
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

För att summera lite för och nackdelar,

+ Mer energi lagrat i systemet, bra för varmvattenproduktion

+ Om man låter ackumulatorn styra brännaren får man längre gångtider och därmed följande fördelar:
* Högre verkningsgrad eftersom man slipper start och stopcykler
* Mindre genomströmningsförluster
* Mindre miljöpåverkan

-Nackdelar
* Läckage av energi till omgivande luft från tank och rör
* Dyrare och mer komplicerad anläggning

Det äfab kom fram till är att vinsten med acktank är så pass liten att det knappast lönar sig att installera en enbart för pelletseldning. Om man har lite dålig isolering eller fått en dålig installation t.ex av en okunnig installatör är risken att man istället förlorarr energi.

Att bara ha en acktank som slav, där man cirkulerar runt vattnet mha en pump och termostaten sitter i pannnan är nog bara att glömma.

Om man vill ha solvärme är det givetvis en annan historia, men att det ställer stora krav på en bra och genomtänkt installation samt mycket bra isolerad tank råder det inga tvivel om.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Snygg sammanställning carpelux!
Skriv svar