Det finns mer att läsa om dragluckor längre upp. Krister länkade två stycken.
Tar jag bort matningen till den och håller handen för så drar det som bara den...och när jag pannan står still så här man riktigt hur det viner i den.
Hur funkar luckan, borde den inte minska draget eftersom den matar in luft efter pannan?
Fredrik
Kyla = driftstopp
Lucka ser till att dragen genom pannan inte blir så stort att pelletsen brinner "för fort", det betyder alltså att den inställning man gör med fläkt och matning passar ganska bra oberoende på om det är drag i pipan eller ett sjujävla drag.
Som det är nu har du antingen för mycket drag (elden "blåsas ut" = slöcknar) eller för lite (puffar) och det kom ju av att du sänkte fläkten och dagens temperaturhöjning kom.
Vid att ha luckan i kommer du att ha ett mycket mer stabilt drag i pannan oberoende på utetemp osv, detta gör att du plötsligt kan ställa in parametra och lita någotsånär på dom.
Som det är nu har du antingen för mycket drag (elden "blåsas ut" = slöcknar) eller för lite (puffar) och det kom ju av att du sänkte fläkten och dagens temperaturhöjning kom.
Vid att ha luckan i kommer du att ha ett mycket mer stabilt drag i pannan oberoende på utetemp osv, detta gör att du plötsligt kan ställa in parametra och lita någotsånär på dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Fröträd
- Kontakt:
Det som hände nu var ju att när jag minskade fläken för att gissa jag jämna ut draget lite så gick pannan kanon hela morgonen men nu vid 14-tiden så kom ett par småsmällar och för en timme sedan en jävligt stor en.
Jag har ju ett litet system som bryter pannan (vilket gör att den pyr) men systemet startar med en rök evakueringsfläkt i pannrummet som skapar skall vi säga ett under tryck i rummet vilket gör att röken bara går ut den vägen och inte in i huset.
Ett problem och en lösning!
Någon som vet hur en ecakueringsfläkt för rökgaser fungerar och var man montera denna i så fall?
Någon som har en CTC 265 med moterad drglucka som kan fixa fram en bild hur det ser ut?
Fredrik
Jag har ju ett litet system som bryter pannan (vilket gör att den pyr) men systemet startar med en rök evakueringsfläkt i pannrummet som skapar skall vi säga ett under tryck i rummet vilket gör att röken bara går ut den vägen och inte in i huset.
Ett problem och en lösning!
Någon som vet hur en ecakueringsfläkt för rökgaser fungerar och var man montera denna i så fall?
Någon som har en CTC 265 med moterad drglucka som kan fixa fram en bild hur det ser ut?
Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
-
- Fröträd
- Kontakt:
Jag har vald en speciell montering: Jag svetsade den fast på röret omedelbart innan murstocken.
Det finns en adapter som passar på sotningsluckan (45° löstagbara plåtbiten) men jag var tvungen att ha den tillgänglig av andra orsaker.
Luckan ska alltså kopplat till mellan panna och skorsten, den kan även muras in i skorstenen.
Det finns en adapter som passar på sotningsluckan (45° löstagbara plåtbiten) men jag var tvungen att ha den tillgänglig av andra orsaker.
Luckan ska alltså kopplat till mellan panna och skorsten, den kan även muras in i skorstenen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Motdragsluckan kan sättas var man vill av följande alternativ:
På rökrör mellan panna och skorsten
På rökröret innan det når pannans rökgasväg. (som combifire i original konfiguration)
I skorstenen efter pannan och rökröret.
I sotluckan under pannan, alltså botten på skorstenen. (om man har det så)
Om nån har fler ideer så fyll på.
Mvh
Motdragsluckan kan sättas var man vill av följande alternativ:
På rökrör mellan panna och skorsten
På rökröret innan det når pannans rökgasväg. (som combifire i original konfiguration)
I skorstenen efter pannan och rökröret.
I sotluckan under pannan, alltså botten på skorstenen. (om man har det så)
Om nån har fler ideer så fyll på.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag tycker att du skall anlita en installatör som vet hur man gör.
Vad menar du med ett litet system som gör att brännaren pyr?
Brännaren måste ju stoppa på den inbyggda termostaten och elda ur!
Att montera en utsugsfläkt som skapar undertryck i pannrummet är väldigt dumt (dessutom inte tillåtet) eftersom rökgaserna kan gå ut i pannrummet, tex via svanhalsen på brännaren till ditt pelletsförråd, kan vara svårt att motivera ett försäkringsbolag att betala ersättning för brandskada då....
Vad menar du med ett litet system som gör att brännaren pyr?
Brännaren måste ju stoppa på den inbyggda termostaten och elda ur!
Att montera en utsugsfläkt som skapar undertryck i pannrummet är väldigt dumt (dessutom inte tillåtet) eftersom rökgaserna kan gå ut i pannrummet, tex via svanhalsen på brännaren till ditt pelletsförråd, kan vara svårt att motivera ett försäkringsbolag att betala ersättning för brandskada då....
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
-
- Fröträd
- Kontakt:
Det lilla systemet stänger ner pannrummet inkl. pannan om systemet känner av rök i pannrummet/pelletsförådet. Detta medför ju att kvarvarande pellets kommer att "sakta" brinna upp vilket i sig inte är så bra, så det optimimala vore väl att skapa ett undertryck i pannan så att rök och rökgaser evakueras denna väg?
Då startas en fläkt för att hindra röken att ta sig in i huset, om systemet detektera rök och en värmeökning i pannrumet så triggar han brandlarmet eftersom det troligen brinner i pannrummet/pelletsförådet.
Systemet känner även av om lyckor på pannan osv. är öppna.
Fredrik
Då startas en fläkt för att hindra röken att ta sig in i huset, om systemet detektera rök och en värmeökning i pannrumet så triggar han brandlarmet eftersom det troligen brinner i pannrummet/pelletsförådet.
Systemet känner även av om lyckor på pannan osv. är öppna.
Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Ok, då förstår jag.
Väldigt bra att brandlarmet stoppar pannan.
Tänk bara på att fläkten isåfall tillför pannrummet syre om det brinner.
Bättre att sätta ett brandspjäll på tilluften som stänger vid brand,
Mindre luft= mindre brand.
Väldigt bra att brandlarmet stoppar pannan.
Tänk bara på att fläkten isåfall tillför pannrummet syre om det brinner.
Bättre att sätta ett brandspjäll på tilluften som stänger vid brand,
Mindre luft= mindre brand.
På jobbet:
-
- Fröträd
- Kontakt:
Blir ju liten moment 22 här...
Jag vill evakuera rök ur pannrummet samt stänga pannan vid gengas smällar/ev. brand vilket medför att pannan får mindre syre vilket producera gengas som i sin tur kan skapa problem med en gengas smäll vid nästa tänning.
När jag evakurera rök ur rummet så bör ju ev. gengas med evakueras med.
Frågan är hur jag både evakuerar rök från pannrummet samt drar ut gengasen som bildas när systemet bryter pannan.
Borde jag inte kunna sätta en gengas fläkt som drar ut gengasen som bildas i pannan?
Typ...
Steg 1:
Stäng pannan, evakurera rök.
Steg 2.
Evakuera gengas.
Fredrik
Jag vill evakuera rök ur pannrummet samt stänga pannan vid gengas smällar/ev. brand vilket medför att pannan får mindre syre vilket producera gengas som i sin tur kan skapa problem med en gengas smäll vid nästa tänning.
När jag evakurera rök ur rummet så bör ju ev. gengas med evakueras med.
Frågan är hur jag både evakuerar rök från pannrummet samt drar ut gengasen som bildas när systemet bryter pannan.
Borde jag inte kunna sätta en gengas fläkt som drar ut gengasen som bildas i pannan?
Typ...
Steg 1:
Stäng pannan, evakurera rök.
Steg 2.
Evakuera gengas.
Fredrik
Jag förstår vad du menar men,
Bättre att inte få någon gengas alls, eller hur?
Fixa en draglucka så slipper du problemen, tro det eller ej men enligt KMP så kan ett för stort drag orsaka gengassmällar vid start.
Bättre att inte få någon gengas alls, eller hur?

Fixa en draglucka så slipper du problemen, tro det eller ej men enligt KMP så kan ett för stort drag orsaka gengassmällar vid start.
På jobbet:
Om du fingrar för mycket kan jag varna dig om att det kan bli en baksmäll i pannan så att du får glödande pellets att spruta bakvägen upp i fallröret. Även ur luckor om dessa öppnar sig av smällen.
Om jag vore dig skulle jag se över dessa saker:
1. Justera brännaren med ett rökgasinstrument
2. Mät draget i skorstenen
3. Montera en dragbegränsare
4. Se till att pannrummet har en tilluftsventil med samma area som skorstenen
5. Ta bort eventuella fläktar ifrån pannrummet
6. Montera en brandvarnare, komplitera med en liten brandsläckare i rummet intill.
7. Fingra inte på brännarens injustering om du ej vet vad du gör! Inget illa ment, men tänk dig för.
Om jag vore dig skulle jag se över dessa saker:
1. Justera brännaren med ett rökgasinstrument
2. Mät draget i skorstenen
3. Montera en dragbegränsare
4. Se till att pannrummet har en tilluftsventil med samma area som skorstenen
5. Ta bort eventuella fläktar ifrån pannrummet
6. Montera en brandvarnare, komplitera med en liten brandsläckare i rummet intill.
7. Fingra inte på brännarens injustering om du ej vet vad du gör! Inget illa ment, men tänk dig för.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Hej,
Fläkten är lagrad så den rotera bakåt när den inte är aktiv, men kanske skall se över den och kolla om man kan hitta en som kan gå åt båda hållen eftersom jag gärna vill har kvar funktionen som evakuerar rök.
Skall montera en drag begränsare/draglucka, beställer en direkt på måndag.
När det gäller brandlarm så har jag det samt tempgivare i både panrummet och pelletsförådet så jag kan på ett bra sätt dektektera rök/brand samt kan strypa eltillförslen till pannrummet eller till andra delar av huset. Har 40 kg släckmedel fördelat över huset, dock inget automatiskt släcksystem än så länge.
Jag är novice på pannor, skorstenar, brännare men har hyffsad koll på larm, styrning osv.
Vore kul att kunna få ut rökgas temp och drag på elektronsik väg, någon som har någon idé här?
Fredrik
Fläkten är lagrad så den rotera bakåt när den inte är aktiv, men kanske skall se över den och kolla om man kan hitta en som kan gå åt båda hållen eftersom jag gärna vill har kvar funktionen som evakuerar rök.
Skall montera en drag begränsare/draglucka, beställer en direkt på måndag.
När det gäller brandlarm så har jag det samt tempgivare i både panrummet och pelletsförådet så jag kan på ett bra sätt dektektera rök/brand samt kan strypa eltillförslen till pannrummet eller till andra delar av huset. Har 40 kg släckmedel fördelat över huset, dock inget automatiskt släcksystem än så länge.
Jag är novice på pannor, skorstenar, brännare men har hyffsad koll på larm, styrning osv.
Vore kul att kunna få ut rökgas temp och drag på elektronsik väg, någon som har någon idé här?
Fredrik
-
- Fröträd
- Kontakt:
Ge gärna förslag på lösningar och tänk mer på lösningen än kostnaden för lösningen.
Visst bygga om allt är väl den bästa lösningen men bör ju gå att få detta att fungera och få alla funktioner jag vill ha.
Fredrik
Visst bygga om allt är väl den bästa lösningen men bör ju gå att få detta att fungera och få alla funktioner jag vill ha.
Fredrik