Dåligt drag beroende på väder? vem har problem?

Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Tack Rol-bi för informationen, nu är nyfikenheten stillad. I väntan på din lösning har jag burit säckar. Du kanske får upprepa samma sak i en egen tråd så att det inte drunknar i denna vädertråd.

ABSO skrev: Nej, lufttrycket är olika på olika höjd.

Som jag förstått det blir tryckskillnaden vid skorstenens topp och marknivån mindre vid lågtryck och därför får man mindre uppåtgående luft och sämre drag.
Ja, lufttrycket är olika uppe och nere, det skiljer lika många meter luftpelare som skorsten är hög. Den tryckskillnaden kan i sig inte driva gasen, eftersom luftmängden där nere måste lyfta motsvarande luftpelare, det råder perfekt balans. I vatten är tryckskillnaden ännu större, men sticker man ner ett rör till botten, trycker inte bottenvattnet upp ytvattnet. Men det var kanske inte det du menade.

En temperaturökning "där nere" i skorsten medför lättare luft (täthetsminskning) som driver uppåt. Volymökningen per temperaturökning är oberoende av lufttrycket och då borde lyftkraften (draget) bli detsamma vid hög- som lågtryck.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Furetör skrev: En temperaturökning "där nere" i skorsten medför lättare luft (täthetsminskning) som driver uppåt. Volymökningen per temperaturökning är oberoende av lufttrycket och då borde lyftkraften (draget) bli detsamma vid hög- som lågtryck.
Jag märker iallafall en skillnad på "inrykningstendensen" vid hög- eller lågtryck. De gånger som det har kommit in rök "bakvägen" genom brännaren pga dåliga slussvingar så har det varit lågtryck och dåligt väder ut.
Om det sedan har med lufttrycket eller att det ofta blåser mer då det vet jag inte men att det lättare ryker in vid lågtryck det har jag erfarenhet ifrån, efter snart nio års pelletseldande.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Roli skrev:Min sugare förbrukar någonstans kring 1500-2000 W (kommer inte ihåg exakt) och går ungefär 2,5-3,5 minuter inklusive eftersugning för ungefär 10 liter pellets. Vet faktiskt inte exakt hur mycket systemet suger per gång, har inte kontrollerat denna volym.... :?

...

Skall kolla upp exakta tider och fördrukning på sugaren när jag kommer hem om någon är intresserad.
Jag är intresserad! Skapade en ny tråd här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=43884
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Furetör skrev:Ja, lufttrycket är olika uppe och nere, det skiljer lika många meter luftpelare som skorsten är hög. Den tryckskillnaden kan i sig inte driva gasen, eftersom luftmängden där nere måste lyfta motsvarande luftpelare, det råder perfekt balans.
Är det inte så att större tryckskillnad mellan skorstenstopp och pann-nivå gör det lättare för uppvärmd luft att stiga uppåt?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Lufttryckskillnaden finns såklart på en 6m skorsten, den kommer även att vara marginellt större vid högtryck som vid lågtryck.

Men då skorstenen är ett öppet rör (förhoppningsvis) kommer trycket mätt varsomhelst i skorstenen att exakt motsvara trycket ute i samma höjd och om det inte eldas osv.

Den absolut största skillnad finns i skillnad på värme när man eldar, det som bildar draget är skillnaden mellan utgående rökgas genomsnittstemperatur och luftens temperatur runt toppen av skorstenen. Värm luft fyller helt enkelt mer per viktenhet, alltså pressas den uppåt av den kallare luft.

Men då den exakta volym på gas beror på det omgivande tryck bör det väl vara så att är det högtryck är luften "tyngre" men rökgasen blir lika mycket "ihopklämd" vilket ger att skillnaden i % är det samma och därmed draget....

Vad jag märkte i mina förälders hus var att när det var lågtryck (kass väder med blåst o skit) hittade vinden oftast en riktning som fick det att slå ner i skorstenen, alltså bilda en ner-vind just där. Efter de fick byggd på skorstenen så att den kom 1m över taknock försvann det problem helt.

Så att lufttrycket ger sämre/bättre drag tror jag inte ett sekund på (OK, en ytterst lite skillnad kan jag tro på) men att olika vindriktningar kan ha mycket stor betydelse VET jag.

I mitt hus står dragluckan öppen för fullt vid vissa vindriktningar, vid andra vindriktningar reagerar den normalt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Så att lufttrycket ger sämre/bättre drag tror jag inte ett sekund på (OK, en ytterst lite skillnad kan jag tro på) men att olika vindriktningar kan ha mycket stor betydelse VET jag.
Alla är nog överens om att temperatur och vindar påverkar draget. Men om vi koncentrerar oss på själva lufttryckets påverkan, skulle inte en förklaring kunna vara att rökgas och luft har olika densitet och påverkas olika av olika tryck?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om vi föreställer oss en värld där det enda som existerar är olika lufttryck, ingen fläkt, blåst osv...... har jag även där svårt att se skillnaden.

Om vi har en "bubbel" med rökgas, 80°C varmt, innesluten i en helt isolerande .... nånting... som inte väger något och som är flexibel.

Om vi då mätar lyftkraften i denna bubbel (en värmluftballong som i teorin består enbart av en viss mängd rökgas) kan jag nog tänka mig att den finns en minimal inverkan beroende på lufttrycket.

Om vi utgår ifrån att normaltrycket är 1000mbar (ja, jag vet att det ska anges i pascal men...), lågtryck kan komma ner i 900mbar(?) vilket är 10% neråt, därmed kan det nog komma lika mycket uppåt så med marginal kan vi ta ±15% skillnad.

Nu kan jag inte formlerna för lyftkraft/temperatur osv "by heart" men det verkar tydligt för mig att den lyftkraftskillnad som bör finnas kommer att variera ±15% också men den är så pass lite till att börja med i förhållande till real-life faktorer att jag ser det som en rent akedemisk diskussion.

Om "bak-sug" står o faller med lufttrycket är det höga tid att montera en rökgasfläkt vill jag påstå.

Men att gaser med olika densiteter påverkas olika är fel! Denna teoretiska bubbla utvidgar sig det den kan för det runtvarande tryck, om trycket då stiger 10% kommer ALL gas att klämmas ihop 10%, oavsett densitet, helt enkelt för att det existerar en balans till att börja med.

Detta kan någon mer skolad än jag nog räkna på men min intuition säger mig att ändring i lufttryck ger ändring i lyftkraft men inte i samma grad som ändringen.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Om "bak-sug" står o faller med lufttrycket är det höga tid att montera en rökgasfläkt vill jag påstå.
Det där är en annan diskussion. Lufttrycket är en möjlig påverkande faktor bland många.
Icecap skrev: Men att gaser med olika densiteter påverkas olika är fel! Denna teoretiska bubbla utvidgar sig det den kan för det runtvarande tryck, om trycket då stiger 10% kommer ALL gas att klämmas ihop 10%, oavsett densitet, helt enkelt för att det existerar en balans till att börja med.
Nu är jag tyvärr inte med, varför skulle inte förhållandet mellan olika gaser kunna ändras vid olika tryck menar du?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag antog, kanske felaktigt, att du menade gas som befann sig "sida vid sida", ung. som en ballong i ett rum.... fast utan gummit....

Kläm ihop rummet till trycket stiger 10% och ALL gas kläms ihop 10%.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej,
Det som motverkar draget i pipan kan vara att gaserna kyls under transport i pipan. Hastighet til gaserna bästams av tvärsnittsarea på pipan, altså större diameter som i mitt fall, ju långsammare går gaserna. Kylning av gasen beror på hur väl pipan är isolerat, hastiget och area.
Om man tänker att gasen består av fuktig luft, kan man använda Mollierdiagram och där ser man att densitet för gasen sjunker vid ökat temperatur. När gasen kyls under vägen i pipan, ökar densitet och om draget i pipan är på gränsen, vill altså gasen bli för tung för att dras ur pipan i den hastighet som är nödvändig. Det blir altså en broms längre upp i pipan. Man vet ju att man ska starta försiktig eldning med ved för att inte gaserna plötlig ska falle ned i pipan.

För att motverka kylning kan man öka flödet med fläkt, reducera arean på pipan för att få större hastighet eller isolere pipan. Man kan ochså öka temperatur på avgaserna då det inte är linjär funktion i Mollierdiagrammet.
Det är länge sen plugget i Stockholm med Termodynamik och jag är osäker på mina resonnement och även på Mollierdiagrammet. Någon som kommer i håg detta bättre?

Rolf i Matene a.s (Producent av matningsystem)
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Jag vill forsätta envisas med själva lufttrycket, det vore väldigt intressant att få fram en ordentlig faktabaserad förklaring på vilken påverkan det har eller inte har (på det initiala draget, dvs uppeldning av kall skorsten), dels beroende på tryckskillnader olika nivåer, dels på olika gasers spridningsförhållande till varandra.

Eller är allt tal om lågtryck egentligen bara relaterat till hur vädret (vind/fuktighet) brukar se ut under lågtryck? Och blandar man månne ibland ihop lågtryck och inversion?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Abso: Jag vill forsätta envisas med själva lufttrycket
Mitt förre inlägg beskrev faktorer som motverkar draget.
Det som jag tror påverkar draget är:
Bernoullis Princip: Dette betyder att ju större hastighet i en gas, desto lägre tryck får den. Det blir då en tryckdifferans mot det tryck som är gällande i atmosfären. "Lågtryck" betyder en mindre tryckdifferans än vid högtryck. Men själva temperaturdifferens har nog större betydning för draget. p*V/T=konstant. När gasen värms upp får den lägre "vikt" och detta ger en uppdriftskraft som ger "draget" i pipan. Som ballongen skrivit här förut. Här gäller temperaturdifferens från utetemperatur mot gas ut av panna.

Vid lågtryck är det altså både lagre tryckdifferens och temperaturdifferens som ger lägre drag i pipa. (Det är nog enda fler faktorer ochså).

Sen tror jag det tilkommer en positivt drag i pipa som ofte kommer vid lågtryck och som uppstår vid vind, dette är ejektorprincipen.

Av detta ser jag att en fläkt egentligen borde ersättas med temperaturmätning av gas ut av panna, ut av pipa, utetemperatur och tryckmätare. Sen styr man förbränningen så att man undviker kondensering men kör med en rökgastemperatur som håller optimale förhållanden både för verkningsgrad och drag. Alternativt kan man köra anläggningen med vertikal matningskruv som inte tillåter rökgas att gå bakvägen eller sluss i brännaren om den fungerer.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar