Tips om stektermometer

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

joa skrev:Tror ni man skulle man kunna använda en trådlös stektermomenter för att mäta framledningstempen och returen trådlöst genom att använda den som en form av annliggningsgivare?
Med en bra fastsättning mot röret och lite "värmeledningspasta" mellan rör och givare samt isolering utanpå så går det säkert jättebra.

Använder själv en modifierad inne/ute termometer med max och minvärde på mina fram- och returledningar. Modifieringen består i att innegivaren som normalt sitter inne i själva termometerhuset är "utflyttad" och försedd med kabel så att den går att montera mot röret inne under isoleringen. Har fungerat perfekt nu i över 5 år.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

joa skrev:Tror ni man skulle man kunna använda en trådlös stektermomenter för att mäta framledningstempen och returen trådlöst genom att använda den som en form av annliggningsgivare?
Testade du?
Jag är inne på samma tanke..

Det känns ju tveksamt att köpa analoga anliggningstermometrar när man kan få digitala stektermometrar för samma pris..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Eller ännu tuffare... gå till www.temperatur.nu, klicka på Logga Själv och köp hem lite mätprober! Håll koll på fram, retur, ute, inne, acktank osv osv osv!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Exakt, läs om givarna som heter DS18S20 som kopplas med två trådar till en dator. Man kan ha flera stycken på samma kabel. Jag har en i skorstenen nu med en gammal avlagd dator i pannrummet. Det enda skiten med denna givaren är att den klarar bara 125grader. Alltså inget för rökgaserna direkt efter pannan.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Juggernaut skrev:Tänkte vara lat och köpte en trådlös överföring till TV:n (för att slippa dra antennkable i halva kåken, det funkade skit!
Mitt trådlösa nätverk störde bilden på TV:n och bildöverföringen släckte nätverket. Det störde dessutom grannens nätverk lite. Och ja, jag ändrade så att nätverket låg i ena änden av bandet och bildsändaren i andra men det hjälpte inte
Det är ju skrämmande att det finns personer med exakt samma problem som jag själv. Inkl grannens nätverk...

Till ämnet:
Jag har funderat länge på en sådan variant med fast temometer i toppen. Det är ju den tempen man är intresserad av...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Köpte den omnämda Jula termometern för 99:- Verkar bra skall köpa en till. Testade i kokande vatten - den visade på 97 grader.
En analog rökgastermometer av typ
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... id=1129346
visade på 75 grader i kokande vatten!!
Inte undra på att jag fick så låga rökgastemperaturer.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Holger skrev:Köpte den omnämda Jula termometern för 99:- Verkar bra skall köpa en till. Testade i kokande vatten - den visade på 97 grader.
En analog rökgastermometer av typ
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... id=1129346
visade på 75 grader i kokande vatten!!
Inte undra på att jag fick så låga rökgastemperaturer.
Hur använder du den ?

Stektermometer är väl mycket smalare än rökgastermometern (hos mig i alla fall.. :P ) ? Hur får du det i sådana fall att sluta tätt för att få tillförlitlig temp ?

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Paddington skrev: Stektermometer är väl mycket smalare än rökgastermometern (hos mig i alla fall.. :P ) ? Hur får du det i sådana fall att sluta tätt för att få tillförlitlig temp ?

/Paddington
Jo borrade ju in en genomföring för den 1cm tjocka rökgastermometern.
Med Julas digitaltermometerfick jag trycka Gullfiber i genomföringen så digitaltermometern sitter fast.
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Jag köpte den här http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382833 för en vecka sedan och är helnöjd! Först höll jag den i munnen några minuter, och fick då 36 grader. sedan satte jag den i kokande vatten och fick exakt 100 grader. Perfekt!
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

ABSO skrev:
lennart wiklund skrev:
Juggernaut skrev: Ligger trådlösa termometrar ochså i 2.4HGHz bandet?
ligger väl på 430mhz nånstans va??
Ja 433,92 som är ett riktigt "skräputrymme". På samma frekvens ligger även fjärrkontolls-signalen i den trådlösa tv-överföringen, trådlösa larm, strömbrytare, dörrklockor, bildörrar, garageportsöppnare, brandvarnare, leksaker osv. Men i och med att ingenting får sända kontinuerligt brukar det sällan vara problem.
Skräputrymme :twisted:
433 ligger innom amatörradiobanden där dessa utrustningar får räkna med att bli utstörda om någon använder frekvensen. De ligger för övrigt i närheten av infrekvenser på sateliter vilket har orsakat STORA problem :twisted:
OBS det är inte ni som använder utrustningen jag är iriterar mig över utan företagen som producerar "SKIT"
Bandet uppläts för telemetri efter det att amatörerna hade det som exlusivt. Därefter började vissa konstruera utrustning för kontinuerlig sändning som hörlurar. Sedan började konsumenter klaga för dålig funktion, tack missbruk av radioutrymme och missbruk av regler.
Det finns lediga frekvenser utomordenliga för detta på 800Mhz bandet. Där skall de hålla till.

På svar på frågan om kontiuerlig sänding. Radioamatrörer får nytja bandet till kontinuerlig sändning, bara man identifierar sig var 10 minut.
Senast redigerad av KVP den sön 18 feb, 2007 00:21, redigerad totalt 1 gånger.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Juggernaut skrev:Iden har slagit mig att göra en sån installation, men jag har lite dålig erfarenhet av trådlöst för tillfället...
Tänkte vara lat och köpte en trådlös överföring till TV:n (för att slippa dra antennkable i halva kåken, det funkade skit!
Mitt trådlösa nätverk störde bilden på TV:n och bildöverföringen släckte nätverket. Det störde dessutom grannens nätverk lite. Och ja, jag ändrade så att nätverket låg i ena änden av bandet och bildsändaren i andra men det hjälpte inte.
Ligger trådlösa termometrar ochså i 2.4HGHz bandet?
På samma frekvenser ligger microvågsugnar, med sändareffekter på 1,5KW. Då kan du tänka vad en liten trasig lucka kan innebära.

Tänk på att även om dessa utrustningar går att flytta i frekvens är de förmodligen inte särskilt selektiva. Motagare får i halsen för att förstafiltren inte är särksilt smala. Vissa system använder även alla frekvenser bara för att få upp bandbredden. Det säljs även Antenbosters. som höjer signalstyrkorna långt över tillåtna nivåer och dessa kan nog störa ganska långt.
Bara att acceptera. Använd tråd och nyttja radio sär det verkligen behövs.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Två Jula digtaltermometrar var inte så dumt att köpa. Med en mätdel mäter jag rökgastemperatur, med den andra framledningstemperatur. De lägger sig snällt på varsin kanal i mottagardelarna.
Nu har jag en mottagare i nedre våningen, en i övre. Bara att trycka på en knapp på mottagardelen så skiftar den kanal. Alltså kan jag på två ställen enkelt läsa både rökgastemp och framledningstemp utan att springa till källaren.
Skriv svar