göra EGNA SLUSSVINGAR

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

per-ole skrev:Jag har tillverkat mina under ca 6 år nu och aldrig haft några problem och jag gör som det står under ett av "stugsittarens" inlägg ovan ( kan t.o.m. vara så att texten en gång är den som jag skrev i ett inlägg)
Det var så att du skickade texten i ett PM till mig. Därför ville jag inte skriva ut ditt namn på det utan ditt godkännande.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Anledningen till att det finns en sluss är att det skall vara tätt bakåt i brännaren. En sluss av bara metall är nog svår att få helt tät. Och skulle man lyckas få den tät så är nog risken väldigt stor att den sedan skulle kärva och låsa sig eller få ett ökat glapp och bli otät när temperaturen ändras uppåt och nedåt......
Jo, jag antar att det är något sådant, men jag tycker ändå att det borde gå fint att göra en i metall, det är ju inga höga temperaturer där slussen sitter, men jag antar att dom har en vettig anledning till det, fast det är ju synd att ni ska behöva vända på dom och göra nya, fast det är kanske inte så ofta detta behöver göras som jag har fått för mig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

micke_932 skrev: fast det är ju synd att ni ska behöva vända på dom och göra nya, fast det är kanske inte så ofta detta behöver göras som jag har fått för mig.
Kring 0,75-1 gång per år, tror jag att snittet över snart nio års drift ligger på hos mig. Detta inkluderar nya slussvingar och under senare tid även vändning av gamla.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Man kanske skulle ange utbytesintervallet i antal kg hanterad pellets. Förbrukning kan variera ganska mycket mellan våra installationer. Det bör vara antal varv som avgör eller?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Man kanske skulle ange utbytesintervallet i antal kg hanterad pellets. Förbrukning kan variera ganska mycket mellan våra installationer. Det bör vara antal varv som avgör eller?
Lite grovt räknat så skulle snittet då bli ungefär 4,5-6 ton mellan bytena på en total cykel på nästan 9 år.

Tror också att andelen finmaterial påverkar slitaget. När brännaren var ny så var pelletsen bättre och vingarna höll längre :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Snapphane
Energiprofet!

Egna slussvingar

Inlägg av Snapphane »

Hej

Tror att materialet heter vulkolan.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Stugsittaren skrev:Man kanske skulle ange utbytesintervallet i antal kg hanterad pellets. Förbrukning kan variera ganska mycket mellan våra installationer. Det bör vara antal varv som avgör eller?
Lite grovt räknat så skulle snittet då bli ungefär 4,5-6 ton mellan bytena på en total cykel på nästan 9 år.
Tja nu är det snart dags att se om thermias bara håller i max 2 år som vi diskuterade i början på -05, Satan va tiden går fort.. :shock:
Har kört 8-8,5 ton nu sen brännaren installerades 21/2 -05
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Tja nu är det snart dags att se om thermias bara håller i max 2 år som vi diskuterade i början på -05, Satan va tiden går fort.. :shock:
Har kört 8-8,5 ton nu sen brännaren installerades 21/2 -05
Jag vet inte, men det verkar vara en bättre kostruktion på Thermias sluss. Har inte läst här på forumet om någon som har bytt sina slussvingar på en Thermia. Däremot läser man om att Ecotec-ägarna byter och jobbar med sina vingar.......
Moderator
-David-
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Mina orginalvingar från 2003 har efter 22 ton pellets gjort sitt. Ett par ggr på senaste tiden har den löst ut på överhettning pga. otät sluss....

Har gjort nya i den transparenta "gummiplast" som nämdes ovan för jalusier i dörrar för truckar och annat. Dessa klipptes till exaktmått i en hydraulklipp för stålplåt och fick en rent äckligt bra passform.

Ska bli kul och se hur länge dom går.....
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vi ser fram emot ett omdöme/erfarenheter efter lite mer driftstid.
Moderator
Cav
Gallringsobjekt

Inlägg av Cav »

Hej,

Min pelletsbrännare har på sistonde stannat väldigt många ggr när det är mild temperatur ute.
I början trodde jag att det var ir-sensorerna som dammat igen så den gnäller på att pelletsen är slut.. (trots att det finns att tillgå).
Men igår när jag öppnade internförrådet för att blåsa ren dom så ser jag att samtliga slussvingar är av.
Kan detta vara anledningen?

Är det nån som har förslag på material man kan använda. Samt måtten på dem?
Har ingen hel orginalare så det känns som att det blir mkt stök och bök för att hitta måtten på dem.
Jag har en Compact A2.

Skulle de fungera att göra av gamla stänkskydd? =)
Vad kostar ersättningsvingar ifrån Ecotec att köpa nya?

Mvh Daniel
Panna: Albin kombi -83
Brännare: Compact A2 15kw
Styrning: Danfoss comfort 100 (utegivare)

Geografiskt läge: Västernorrland
Storlek: ca 120 m2 / 2 plan
Byggår: 1917
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Cav skrev:Vad kostar ersättningsvingar ifrån Ecotec att köpa nya?
Har för mig att de kostade strax under 300:- sist jag beställde.
Moderator
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Den största skillande mellan ecotec och ariterm är att aritermbrännaren är i princip tom på pellets under slussen och ända fram till brännkoppen.
Så det märks inte att slussvingarna är dåliga på samma sätt.
Bra eller dåligt ???

Slussen och vingarna i sig är uppbyggd på samma sätt så den borde också bli otät med tiden.

Det som händer med dåliga slussvingar på en ariterm skulle väl vara att det kommer in tjuvluft.
Jag har inte så många Ariterm monterade som gått såpass länge att jag kan kolla på det.

Egentligen är det lite lustigt att när man skaffar pellets skall det vara fritt från service och underhåll(förutom rengöring) i en massa år, trots att de allra flesta har haft service på sin oljebrännare tidigare och fått ett nytt munstycke monterat och i bästa fall en rökgasmätning.

Så gled vi från ämnet igen.....
Nya vingar kostar ca 255 kr+frakt om man byter dem själv
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
-David-
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av -David- »

En kollega till mig körde sin A3 i 4 år innan han fick byta vingar.....vingarna han fick som reservdel höll nästan 5 mån......tyder ju på att det inte är samma material....
Har inget skäl att tro att han monterat dem fel eftersom hans egna han gjorde efter det höll i 3 år....

255:- skulle -om priset var rätt- räcka till minst 5 omgångar slussvingar anser jag.

Materialet är inte billigt, det vet jag men EcoTec tar ju över 16000:- /m² om man räknar att en vinge är 63x63mm.....skrattretande....
Rätta mig om jag räknar fel.
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
Zith
Frö

Inlägg av Zith »

Nu har jag kört min A4:a i nästan fyra år och för ett par dagar sedan gick en av slussvingarna av. Dags att byta m.a.o.

Har någon några konkreta tips på var jag kan få tag i material att tillverka egna?

Har någon testat något material som *inte* fungerat?
Skriv svar