Lämplig systemtemperatur??

Cav
Gallringsobjekt

Inlägg av Cav »

Okej, det ska jag prova.
Det är i samband med att pannan jobbar hårt. Efter att man duschat och om det är vääääldigt kallt brukar det också skvätta lite ur röret..
Panna: Albin kombi -83
Brännare: Compact A2 15kw
Styrning: Danfoss comfort 100 (utegivare)

Geografiskt läge: Västernorrland
Storlek: ca 120 m2 / 2 plan
Byggår: 1917
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

saabstefan skrev:Hej,

Mitt lilla tips är att låta fler elpatroner gå samtidigt. De kan då gå på lägre effekt än om du bara kör en. Nackdelen med att ta all effekt från en patron är att den fasen blir högt belastad, så du kanske kan råka ut för att huvudsäkringen går på den fasen när du belastar den med andra apparater hemma.
Kanske har du effektvakt hemma, och då är det inget problem.

Och det går inte åt mer energi (kWh) att köra med en patron på hög effekt (kW) än flera patroner på lägre effekt. Eller vise versa.

IMHO
// Yoda
Det beror på vilken typ av elpatron man har också.
Brukspatronen mäter lasten individuellt på varje fas och reglerar effekten därefter.
http://home.swipnet.se/relek/privat/elp ... roner.html
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Cav skrev:Okej, det ska jag prova.
Det är i samband med att pannan jobbar hårt. Efter att man duschat och om det är vääääldigt kallt brukar det också skvätta lite ur röret..
Blir samma sak hos mej, Diskuterade detta med en kompis för ett tag sedan som oxå hade det likadant men inte tagit mej för att kolla hur mycket som droppar ut.. Såg att även biomaticen droppar vatten från säkerhetsventilen för vv fast han bara har 1,5 liter el nått sånt i vvx, Jag o kompisen har 120 l förrådsberedare o då blir det mer som ska expandera..
Hela tiden brännaren går (2-3 tim/gång) så kommer det iaf ca 1 droppe/sek o även om man tappat mycket vatten tills det blivit kallt så börjar det droppa en stund efter tappningen, Skulle haft ett exp.kärl på vv oxå.. :wink:
Öppnar man vv kran lite så märker du att det är mer tryck första sekunderna innan övertrycket är borta o då slutar det droppa en stund för att börja igen efter att pannan ökat i temp igen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar