Innegivare eller utegivare??

joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

S3... du skrev iofs inte att den skulle sitta i varmaste rummet, men om den sitter i ett rum som får solvärme/kaminvärme så blir nog dom som ska sova i sovrummen på övervåningen inte så glada när pappa myseldar i kaminen på kvällen så att regleringen tycker att det är jättevarmt och inte behövs nån mer värme! :-) (Lång mening men svår att dela upp på nåt snyggt sätt)

Inte för att jag skulle göra nåt sånt.... har öppen spis så eldar man där blir det kallt i HELA huset utom just framför den!

Naturligtvis ska givaren sitta i ett rum som känner av husets energibehov, gärna ett rum med många ytterväggar och yttertak.... inte i källaren som ju har ett mer eller mindre konstant behov av energitillförsel.

Därav min kommande ombyggnad med helt egen radiatorslinga i källare och konstanttemperaturhållare på den, borde räcka att köra ut runt 24-26 gradigt vatten i den slingan. Och den kan man då köra även på vår-sommar-höst när resten av huset inte behöver nån värme!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Finns inga alternativ enligt mig... förstår int hur husleverantörer kan vara så korkade att de levererar med enbart utegivare och dessutom påstår att det är det bästa... tar denna diskussion med vem som helst, det är en annan sak om de kompletterar med inomhusgivare, då kan det bli bskapligt om köparen vet vad det rör sig om. Nu får ni ursäkta men A_hus påstår att det bästa de har är FL/VP med värme i Betongplattan med utomhusgivare. Får mig att undra lite vad det är för kompetensnivå på husleverantörerna, kan inte vara speciellt hög när det gäller värme och komfort i bostäder.....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Hmmm..... intressant kombination, utegivaren reagerar ju direkt när tempen slår om, med värme i betongplattan som ju har en viss tröghet så kommer det nog inte att svaja så mycket för dom. Och med värmen i plattan som ju är trög måste man nog ha utegivare så att regleringen kan börja knuffa på lite mer värme innan det börjar bli kallt inne!

Hur lång tid tar det tro innan man märker nåt på plattan att tillvattnet har blivit varmare... 2, 3, 4, 5 (??) timmar?

Måste vara svårt att styra värmen bra om man har ett trögt värmelager som värmer huset, snabba förändringar som kaminer måste ju ställa till det!?!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar