Hur beräknar man kw priset på pellets?

mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

När man pratar kW så är väl den effekten momentan!? Alltså inte kWh.

Om man tillför t.ex. 1kg under 10min vad har brännaren för kW då?

Eller är jag ute och snurrar?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

1 kg på 10 min då är brännaren på 28,8 kW om pelletsens energiinnehåll är 4,8 kWh/kg..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

mackee skrev:Ok...lite tips på hur man mäter smidigast. Är en hink lämplig och sen mäta vikt för och efter en cykel?

Varför gg4. Formel?
In din KMP brännare föreslår jag att du gör följande:

1. Starta brännaren och låt den gå upp i driftläge.
2. Se till att du har pellets i en hink att handmata brännaren med.
3. Ta bort matarslangen och låt skruven mata i en tom hink under förslagsvis 6 minuter. Tiden måsta vara ganska exakt. Börja gjärna vid en ny matningscyckel.
4. Mata under tiden brännaren för hand så att den inte stannar.
5. Väg sedan den mängd pellets som skruven har matat i den tomma hinken med en noggran våg.

För enkelhetens skull kan man räkna med ett energiinnehåll av 5 KWh i varje Kg Pellets. Det varierar annars kanske mellan 4.6 - 5,2, normalt räknar man med 4.8 vid en noggran beräkning.

Nu kommer formeln som man kan räkna i huvudet enkelt.

Om du t.e.x. på 6 min vägt upp 0.3 kg pellets och det går ju 10 st 6 min perioder på en timma.

Alltså 0.3 kg x 10 = 3Kg i timman. Detta gr 5 kWh ger 15 KWh tillförd energi till din brännare.

Gör denna mätning flera gånger för ett genomsnittsresultat. Vill man hellre mäta i 12 min får man ta vikten gr 5. Eller i 15 min x 4

TIPS Om vikten är med decimaler t.e.x. 348gram gör följande huvudräkning: 0,348 kg X 10 = 3,48 KG X 10 = 34,8 KWh / 2 = 17,4 KWh :P En noggran beräkning ger: 0,348X 10X4,8 = 16.7 KWh
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

det är samma sak som att man har föbrukat 28.8 kWh alltså!?

man utgår från förbrukningen under 60min och använder det som kw angivelse eller?

Alltså förbrukar en 20kW brännare 4,166 kg/h pellets om det inehåller 4,8 kW/Kg?!
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

mackee skrev:När man pratar kW så är väl den effekten momentan!? Alltså inte kWh.

Om man tillför t.ex. 1kg under 10min vad har brännaren för kW då?

Eller är jag ute och snurrar?
För att beräkna effekt måste du känna till energi, antingen som tillförd energi eller som producerad energi. Formeln är enkel: Energi (kWh) / Tid (h) = Effekt (kW)
Ex 1) Du eldar 10 kg pellets på 2 tim och 45 minuter. Räkna då om 10 kg pellets till energi- 4,85 x 10 = 48,5 kWh och tid till decimalbråk- 2 tim och 45 minuter är lika med 2,75 tim. Då har du eldat med en tillförd effekt på 48,5 / 2,75 = 17,6 kW. Observera det är tillförd energi, d v s före verkningsgrad.
Ex 2) Om du har en värmemängdsmätare och läser av att du under eldningen (i exemplet ovan) tillverkat 36,5 kWh blir nyttiggjord istället effekt 36,5 / 2,75 = 13,3 kW
Med utgångspunkt från dessa värden kan du också beräkna: Pannverkningsgraden = Producerad Energi / Tillförd Energi x 100 d v s 36,5 / 48,5 x 100 = 75,3 %

Ved Profilen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mackee skrev: man utgår från förbrukningen under 60min och använder det som kw angivelse eller?

Alltså förbrukar en 20kW brännare 4,166 kg/h pellets om det inehåller 4,8 kW/Kg?!
Helt riktigt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
mackee skrev: man utgår från förbrukningen under 60min och använder det som kw angivelse eller?

Helt riktigt..
André

Är du med på mitt tänkande?

Ved Profilen.
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Tackar för bra svar! :D

Alltid bra med exempel!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
André skrev:

Helt riktigt..
André

Ved Profilen.
Jodå men det blir bara onödigt mycket att förklara när man gör för stora utlägg.. :wink:

Effekten på brännaren är vad den förbrukar/timme o då är det bara att ta t.ex 15 kW/4,8=3125 gram pellets/tim förutsatt att energiinnehållet är 4,8 kWh/kg..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:
André skrev: Helt riktigt..
André

Ved Profilen.
Jodå men det blir bara onödigt mycket att förklara när man gör för stora utlägg.. :wink:

Effekten på brännaren är vad den förbrukar/timme o då är det bara att ta t.ex 15 kW/4,8=3125 gram pellets/tim förutsatt att energiinnehållet är 4,8 kWh/kg..
Jo då.
För stora utlägg blir det, men detta är till för att alla skall förstå ungefär vad vi menar.

Ved Profilen..
kurre_44
Stor entusiast!

Brännareffekt

Inlägg av kurre_44 »

André.

Hur vet du att din Bequem 15 D verkligen får en matning av pellets 3.125 Kg /tim om du inte har kontrollmätt. :?:

Brännartillverkaren anger en max effekt på brännaren. T.e.x. KMP och EcoTec 20 KW. ( Ecotec levererar sina brännare inställda på 70 % = 14 KW ). Sedan är brännaren förhoppningsvis genom en installatör injusterad efter panna och hus på en viss effekt. För att ta reda på denna effekt ( om man är intresseran ) måste man mäta pelletsåtgången och räkna på något sätt. T.e.x. som jag har beskrivit här tidigare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå kurre jag har kontrollmätt.. :wink:

Både min brännare o kompisens biomatic 20+ har kontrollmätts flera ggr, Har kollat vad biomaticen förbrukar i alla effekt lägen.. Väger upp pellets i min digitala hushållsvåg sen är det bara att ta därifrån o stoppa i internförrådet så räknar vågen ner.. :D
Min brännare har jag testat att köra på olika effekter o kollat förbrukningen för att ladda acktanken o det verkar stämma vad nibe anger som max pelletseffekt på min panna.. Nibe anger max 16 kW vid pelletsdrift o förbrukningen är även då lägst, Förbrukningen blir lika mycket högre om jag kör brännaren på 10 kW som om jag kör den i 20 kW..
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

André skrev:Jodå kurre jag har kontrollmätt.. :wink:

Både min brännare o kompisens biomatic 20+ har kontrollmätts flera ggr, Har kollat vad biomaticen förbrukar i alla effekt lägen.. Väger upp pellets i min digitala hushållsvåg sen är det bara att ta därifrån o stoppa i internförrådet så räknar vågen ner.. :D
Min brännare har jag testat att köra på olika effekter o kollat förbrukningen för att ladda acktanken o det verkar stämma vad nibe anger som max pelletseffekt på min panna.. Nibe anger max 16 kW vid pelletsdrift o förbrukningen är även då lägst, Förbrukningen blir lika mycket högre om jag kör brännaren på 10 kW som om jag kör den i 20 kW..
Det är bara att gratulerar en kunnig pelletseldare. :lol:
Så borde alla göra med sin brännare.
Ariterm brännare är enkel att bestämma effekten i om man gör som du.

Att din brännare förbrukar minst vid 16 Kw beror säkert på att då är både brännaren rätt inställd samt pannan ger bäst verkningsgrad.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det har diskuterats rätt mycket på forumet om vad brännaren bör ha för effekt sett till pannan, En del påstår att det inte har någon betydelse utan att det bara är att blåsa på med brännareffekten..

I Thermia tråden finns en tråd nånstans sen ifjol om detta med hur man kollar brännar effekten, Har skrivit om det på flera ställen som bl.a janfire tråden då det är så många som säger att "jag kör brännaren på 9 kW o det tar si o så lång tid" men det är inte kontrollerat vad brännaren har för verklig effekt.. Men som sagt väldigt lätt att kolla iaf på en brännare med internförråd.. :wink:
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

mackee skrev:
mackee skrev:Dum fråga kanske, men hur mäter man brännarens effekt på ett så smidigt sätt som möjligt samt mest rättvisande?
Något svar eller har jag valt fel tråd kanske!?
Jag har tidigare beskrivit hur jag tycker att det enklaste sättet är att räkna ut effekten i en KMP brännare. Här följer brskrivningen.
I din KMP brännare föreslår jag att du gör följande:

1. Starta brännaren och låt den gå upp i driftläge.
2. Se till att du har pellets i en hink att handmata brännaren med.
3. Ta bort matarslangen och låt skruven mata i en tom hink under 6 minuter. Tiden måste vara ganska exakt. Börja gjärna vid en ny matningscyckel.
4. Mata under tiden brännaren för hand så att den inte stannar.
5. Väg sedan den mängd pellets som skruven har matat i den tomma hinken med en noggran våg.

För enkelhetens skull kan man räkna med ett energiinnehåll av 5 KWh i varje Kg Pellets. Det varierar annars kanske mellan 4.6 - 5,2, normalt räknar man med 4.8 vid en noggran beräkning.

Nu kommer formeln som man kan räkna i huvudet enkelt.

Om du t.e.x. på 6 min vägt upp 0.3 kg pellets och det går ju 10 st 6 min perioder på en timma.

Alltså 0.3 kg x 10 = 3Kg i timman. Detta gr 5 kWh ger 15 KWh tillförd energi till din brännare.

Gör denna mätning flera gånger för ett genomsnittsresultat. Vill man hellre mäta i 12 min får man ta vikten gr 5. Eller i 15 min x 4

TIPS Om vikten är med decimaler t.e.x. 348gram gör följande huvudräkning: 0,348 kg X 10 = 3,48 KG X 10 = 34,8 KWh / 2 = 17,4 KWh En noggran beräkning ger: 0,348X 10X4,8 = 16.7 KWh
Skriv svar