brännare till större vedpanna?
-
- Pannrumshärskare!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Eller så får man bygga en specialare! Har själv en gammal Nora 1600 (den där oljebrännaren satt riktad neråt ovanpå förbränningsrummet)
Om det inte vore så att jag har en ny panna/brännare på pall hos leverantör och bara väntar på bättre väder för installation (måste riva ner / dra om radiatorrören för att knacka nytt hål i murstocken) så skulle jag nog bygga en ny brännkammare fodrad med tegel och sätta den ovanpå pannan... snacka om askutrymme!!! Skulle gissa på en 40-50 liter....
/Jörgen
Om det inte vore så att jag har en ny panna/brännare på pall hos leverantör och bara väntar på bättre väder för installation (måste riva ner / dra om radiatorrören för att knacka nytt hål i murstocken) så skulle jag nog bygga en ny brännkammare fodrad med tegel och sätta den ovanpå pannan... snacka om askutrymme!!! Skulle gissa på en 40-50 liter....
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
brännare till större vedpanna
jag har en arimax 35 o kör med en tb mini det funkar helt okej har en tank på 1300 l. pelletsbrännarn satte jag i askluckan jag laserskar fram en ny lucka som jag isolera på insidan jag krympte även förbränningsrummet till hälften ungefär satte dit en plåt som jag isolera mot vedinkastet minska värmeförlustera lite det största problemet är väl att få upp rökgasera
-
- Gallringsobjekt
Brännaren bryr sig väl inte om i viklen panna den sitter och pannan bryr sig väl inte om vad som producerar värmen ?!
Klart det går !
Måste i stället bero mer på hur hög effekt du behöver och effektbehovet avgörs ju av din fastighet och ditt hushåll (varmvattenbehovet).
Klart det går !
Måste i stället bero mer på hur hög effekt du behöver och effektbehovet avgörs ju av din fastighet och ditt hushåll (varmvattenbehovet).
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Det har väl en j-vla betydelse på vilken brännare som sitter i vilken panna. Det kan ju gå så långt att du bränner sönder pannan om du har en felaktig brännare.olle svensson skrev:Brännaren bryr sig väl inte om i viklen panna den sitter och pannan bryr sig väl inte om vad som producerar värmen ?!
Klart det går !
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Det har väl en j-vla betydelse på vilken brännare som sitter i vilken panna. Det kan ju gå så långt att du bränner sönder pannan om du har en felaktig brännare.olle svensson skrev:Brännaren bryr sig väl inte om i viklen panna den sitter och pannan bryr sig väl inte om vad som producerar värmen ?!
Klart det går !
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv