Ctc känner till problemen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok!

Jag trodde det blåste varmluft ur din fläkt.. :lol:

Har känt med fingrarna (så gott det går) på båda ctc pannorna samt min bequem o kompisens biomatic utan att känna nått onormalt, Jo en skillnad va att jag fick ström från internmotorn o motorfläkten skavde lite på fingrarna när jag kollade på min... Har den gamla motorn med öppen kylfläkt..

Det sög mer i ctc men o andra sidan är det inte så konstigt då dom har så höga fläktvärden...

Måste nog göra ett test med en bit papper få se..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Nu har jag skruvat isär i samband med rengöring.

Ökningen av fläkten till 37% vid 50% matning, minskade sintringsproblemen. Nu körde jag ca 40 säckar och det blev förvisso mycket "marräng" men bara lite "koksslagg".
Det är dock förmycket marräng, så jag ska återgå till 38% fläkt.

Sintringen kan ju tänkas bero på pelletsen, men hur den sintrar och om brännaren sotar beror på fläkten. Och jag har väldigt mycket fläkt jmfrt med Thermia, om jag förstått det hela rätt. Och fabrik är ju 70% matning 36 % fläkt.
Askan är grå.

När jag skruvade loss övre ringen så fanns det en del aska innan för, men inte jätte mycket.
Ringens insida är som utsidan. Den är helt slät förutom slitsarna. Där finns inga ledskenor eller annat för att påverka strömningen. Något sådant finns inte heller
på den nedre "klumpen". Luftröret är helt slätt och innehåller bara tändröret.

Jag provade även att köra fläkten och försöka känna var luften kom, men det var väldigt svårbedömt. Möjligen skulle man kunna använda rök.
Att blockera den ena eller andra slitsraden hjälpte inte heller.
Däremot är jag ganska säker på att det kom ut mindre luft i framkant på skålen, och det är där sintringen byggs upp.

Jag blir mer och mer övertygad om att det är strömningen i koppen som det är fel på.
Antingen för att ngt i geometrin inte stämmer, eller att tryckuppsättningen på fläkten är felaktig.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Skriv svar