Sotar någon själv???

Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Checker skrev:Soteld inträffar ofta efter en sotning så att det är nysotat i en skorsten är ingen garanti för att det inte kommer att börja brinna, när man sotar lukrar man upp damm, sot och tjära så att den blir mer lättantändlig. Har svårt att tänka mig att man inte skulle få nåt från försäkringsbolaget om det skulle börja brinna i skorstenen, kan ju höra med försäkringsbolaget inanan man börjar sota själv vad de tycker. Sköter man inte sotningen som man bör så lär väl sotaren slå larm då han gör brandskyddskontroll vartannat år...
Har du tjära eller "blanksot" i skorstenen så lär du elda lika dåligt som sotar. Vid bra förbränning blir det knappt något sot ens i skorstenen, dessutom krävs det hög temp eller gnistor för att antända.

Detta ska inte kunna ske med en pelletsanläggning eller vedpanna med under/omvändförbränning, då är något mycket fel....

/Vednisse
Checker
Fröträd

Inlägg av Checker »

Soteld i en pelletsanläggningen borde ju inte inträffa om man inte har sin anläggnig enormt dåligt inställd. Ved däremot är lite lömskare om man snålar för mycket med draget (inte kan elda). Men som sagt vid omvändförbränning är väl chanserna små att det skall antändas.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Fick idag beviljat min ansökan om egen sotning. Min dispans gäller 3år framåt, förutsatt att man "sköter" sig. Skall kunna uppvisa protokoll över hur ofta jag har sotat vid brandskyddskontrollen.
Kravet är att sota rökkanalen min 2ggr/år samt rengöra köksfläktanslutningen vart 3:e år. Sotar ändå pannan själv, så att "dra pipan" 2ggr/år och spara drygt 700 spänn känns ju helt ok! Att man sedan slipper få in lortgrisen i huset är ju värt hur mycket som helst!!! :lol:

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Stugsittaren skrev:Din kommuns räddningstjänst kan tipsa om sotningskurser (ca 1000:-). De brukra kräva en sådan för att få sota själv.
Ett tips är att kolla in www.brandutbildning.nu där brandskyddsföreningens olika sotarkurser visas (i alla fall här i Bohuslän...). Tänkte själv ta tag i detta nu i vår.

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Highlander skrev:Fick idag beviljat min ansökan om egen sotning. Min dispans gäller 3år framåt, förutsatt att man "sköter" sig. Skall kunna uppvisa protokoll över hur ofta jag har sotat vid brandskyddskontrollen.
Kravet är att sota rökkanalen min 2ggr/år samt rengöra köksfläktanslutningen vart 3:e år. Sotar ändå pannan själv, så att "dra pipan" 2ggr/år och spara drygt 700 spänn känns ju helt ok! Att man sedan slipper få in lortgrisen i huset är ju värt hur mycket som helst!!! :lol:

//Highlander
Köks fläkten oxå? Det behöver inte jag tror jag
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Förlåt... skrev ur minnet. :oops: Läser nu innantill och där står inget om rengöring av köksfläkt! My bad.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Hmm, varför gäller det bara 3år?
Har man glömt hur man gör sedan eller...omprövning eller vidareutbildning till brandskyddsteknker :)

Ska gå en kurs om 6v och därefter skicka in min ansökan.

/Vednisse
Pellerik
Prima virke

Inlägg av Pellerik »

Hej
Ang. soteld. Jag hade soteld för ett år sedan. Orsaken till det var dålig kvalité på pelletsen, se topic http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Pelletsen hade för låg asksmältpunkt. Det brann väldigt dåligt och varje gång jag sotade så hade det bildats stora sjok med askklumpar i panna och rökrör.
När jag lossade brännaren för att sota den kvällen jag fick soteld så tog det eld i askklumparna och det spred sig upp i skorstenen.

Det var verkligen ingen trevlig upplevelse med soteld. Men det slutade lyckligt med lite hjälp av brandkåren.

När jag sedan fick en ny sändning av pellets så brann det bra igen.
Så det kan bli soteld även fast man sköter sin anläggning och har den bra inställd.

//Henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Gammal tråd, men jag tänkte tipsa om Denna kurs i Lidköping.
Jag har anmält mig och tänkte sedan att jag förhoppningsvis ska slippa de vanliga sotarbesöken.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev:
Köks fläkten oxå? Det behöver inte jag tror jag
Alla fastighetsägare är skyldiga att hålla rent sin köksfläkt, skilnaden mot tidigare är att sotaren inte gör det vart 6:e år tror jag
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
poul
Prima virke

Inlägg av poul »

carpelux skrev:...men jag tänkte tipsa om Denna kurs i Lidköping.
...
Den kursen verkade ju snabb och bra (1 kväll). Vet nån om den den finns på fler orter (särskilt Växjö/omnejd) ?
Värmebaronen Combimax CU, Viking Bio 15-20 kW 2007, PF6 Villa bulkförråd 6 m3, Tigex 25 dragregulator.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Flera, flera år innan man hade möjlighet att "sota själv" så fick man frågan av sotningsväsendet i våran region om man ville att de skulle ombesörja rengöring av spisfläkt + kanal eller om man skulle sköta det själv.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu har jag skickat frågan om det är möjligt att egensota, om man ska gå kurs och var osv. till tekniska i kommunen. Ska bli spännande att få svar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Mmm, man kanske skulle ta bilen till Lidköping och gå kurs då. Har iofs inte kollat om det finns kurser här i Örebro ännu.

Annars Carpelux får du gärna berätta hur kursen var. Om en kväll var tillräckligt osv. Hur får de förresten 17-21 att vara fem timmar som det står :wink: :wink:

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

saabstefan skrev:Mmm, man kanske skulle ta bilen till Lidköping och gå kurs då. Har iofs inte kollat om det finns kurser här i Örebro ännu.

Annars Carpelux får du gärna berätta hur kursen var. Om en kväll var tillräckligt osv. Hur får de förresten 17-21 att vara fem timmar som det står :wink: :wink:

mvh
Kolla här saabstefan.

http://www.nerikesbrandkar.se/download/ ... t+sota.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar