Jag, nybörjare... ;)

Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

corazon skrev: Eventuella justeringar, kan man göra dem själv eller bör man hålla fingrarna borta från sånt och leja bort det?
Beror på vilken brännare du skaffar. Jag tycker man skall ha en brännare med enkla digitala inställningar. Då kan man på 5 sekunder ställa om brännaren för olika effektuttag. Är der 20 minusgrader kör man på hög effekt. Slår vädret sedan om till nollgradigt vill man minska effekten för att få någorlunda långa gångtider. Själv har jag 3 olika inställningar att växla mellan. Fungerar perfekt om man har digitala inställningsvärden att knappa in. Skall man skruva på potentiometrar som på vissa populära brännare, måste man ta av kåpan på brännaren, ansluta en voltmätare och sedan skriva upp voltmätarens värde om man vill komma tillbaka till den gamla inställningen igen. Potentiometrar har också en tendens att bli glappa och otillförlitliga efter några vridningar.
Problemet med att leja bort justeringen är att du får EN inställning som är bra. En inställning som ger ex. 14 kW på brännaren är ju ett oerhört overkill under den varma årstiden.
Man behöver inte vara processingenjör för att justera brännaren själv.

kurre_44 har helt rätt. Pellets bildar nästan dubbelt så mycket gaser som olja vid förbränning med motsvarande effekt. Bland annat därför att pellets innehåller 7-10% vatten. Ett kilo pellets innehåller alltså ca en deciliter rent vatten. Det är bara att beräkna hur många kubikmeter vattengas en deciliter vatten bildar vid kokning.
CTC 1100 är känd som en trång panna där man med pelletseldning inte kan ta ut särskilt stor effekt om man samtidigt vill ha en bra verkningsgrad. Har du en normalstor villa med skaplig isolering så kanske du inte behöver plocka ur mer än 11 kW ur brännaren. Då gäller det naturligtvis att du har en brännare där fläktens varvtal går att reglera.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev:Då kan jag direkt svara och skriva att detta inte stämmer med märkeffekt på olja.Jag vill att Kurre_44 svarar på min fråga först.

Ved Profilen...
I pelletspärmen utgiven av JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik
på uppdrag av Energimyndigheten kan man läsa följande. (kan laddas ner från ex ÄFAB)

"Brännare och panna måste passa ihop
En brännare för pellets monteras ofta i en panna som dimensionerats
för eldning av olja. För att undvika alltför hög temperatur
hos rökgasen när den lämnar pannan, och därmed oacceptabelt
låg verkningsgrad, måste den installerade brännareffekten
vara mindre än motsvarande för olja. Anledningen till detta är
att mängden rökgas, och därmed hastigheten hos rökgasen, är
större än vid eldning av olja. Man kan utgå ifrån att det är lämpligt att installera en pelletsbrännare som effektmässigt motsvarar ungefär 60 procent av en oljepannas märkeffekt.
Detta innebär i mindre anläggningar sällan något problem. En
så kallad kombinationspanna för olja och ved i en villa har ofta
en märkeffekt mellan 15 och 25 kW medan det egentliga effektbehovet
sällan överstiger 7 kW. "

Har Vedprofilen kanske någon bättre referens och fakta ?
Dela gärna med dig i så fall. Många ser fram emot lite klargörande kring detta istället för mytbildning och obekräftade påståenden.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Ved Profilen skrev:Då kan jag direkt svara och skriva att detta inte stämmer med märkeffekt på olja.Jag vill att Kurre_44 svarar på min fråga först.

Ved Profilen...
Det är en vedertagen regel i installationsbranchen att en pelletsbrännare bör ej ställas på högre effekt än 60% av oljedelens märkeffekt. Se även "Corazons" hänvisning på länk och under Mont. Placering.
Detta gäller i synnerhet moderna pannor som är avsedda att gå med visst övertryck i oljedelen. Och jag vet ingen pelletsbrännare som fungerar bra utan ett visst undertryck i förbränningsutrymmet.
Snarare börjar tillverkarna att rekommendera att snarare sänka denna rekomenderade nivå till 50 %. En typisk panna för övertryckeldning är CTC 1100.
Men ingen regel utan undantag. Har man ett bra drag i skorsten som hjälper till att evakera rökgasen kan det gå att höja den rek. effekten och sedan handlar det också om vilken verkningsgrad man vill uppnå.

:roll: Jag skall också i nytt inlägg försöka reda ut lite av " corazons " inlägg om effekt och verkningsgrad på pelletsbrännare. :roll:
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
kurre_44
Stor entusiast!

Effekt i pelletsbrännare

Inlägg av kurre_44 »

Svar på "corazon:s" inlägg ang. effekt på Ulma 2000 samt Viking Bio.

En tillverkare anger oftas vilken effekt de anser att deras brännare fungerar mellan.
När de anger en förbränningsverkningsgrad t.e.x. 94 % så är det i det mest optimala läge det går att trimma brännaren till. Dumma vore de väl annars..

Här i forumet talas det mycket om rätt intrimmning av brännare för att uppnå högsta pannverkningsgrad.
För detta finns 3 st viktiga parametrar. Luftöverskott O eller C02, CO kolmonoxidhalten samt rökgastemperaturen.
Brännaren kan endast påverka 2st av dessa O och CO.

För att trimma brännaren till optimal förbränning behövs att kunna påverka en av två parametrar luft eller bränslemängd.

Men om man samtidigt vill bestämma effekten i brännaren måste man kunna justera både parametrarna.

Ingen kommer att få min att tro att det går att få en rätt inställning av brännaren för 10 - 20 kW effekt med att bara justera bränslemängden.

Fakta Ulma 2000. Går bara att justera bränslemängden vad jag vet :?:

Viking Bio. Går att justera bränslemängd på högfart samt justera luft på lågfart. Vid fast läge lågfart går det att justera både luft och bränsle.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:

Ved Profilen...
I pelletspärmen utgiven av JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik
på uppdrag av Energimyndigheten kan man läsa följande. (kan laddas ner från ex ÄFAB)

"Brännare och panna måste passa ihop
En brännare för pellets monteras ofta i en panna som dimensionerats
för eldning av olja. För att undvika alltför hög temperatur
hos rökgasen när den lämnar pannan, och därmed oacceptabelt
låg verkningsgrad, måste den installerade brännareffekten
vara mindre än motsvarande för olja. Anledningen till detta är
att mängden rökgas, och därmed hastigheten hos rökgasen, är
större än vid eldning av olja. Man kan utgå ifrån att det är lämpligt att installera en pelletsbrännare som effektmässigt motsvarar ungefär 60 procent av en oljepannas märkeffekt.
Detta innebär i mindre anläggningar sällan något problem. En
så kallad kombinationspanna för olja och ved i en villa har ofta
en märkeffekt mellan 15 och 25 kW medan det egentliga effektbehovet
sällan överstiger 7 kW. "

Har Vedprofilen kanske någon bättre referens och fakta ?
Dela gärna med dig i så fall. Många ser fram emot lite klargörande kring detta istället för mytbildning och obekräftade påståenden.

Mvh
Det är bra Elvis att du skiver detta om mytbildning och obekräftade uppgifter.Ett bra exempel är om man jämför 2st pannor jag har tittat på som är edentiskt lika( Jäme Mineriter )båda har olika märk skyltar när det avser oljeeldning,på den ena står det 15 Kw på den andra 27Kw det är ändå likadana pannor??
Om man jämför effekterna så stämmer inte denna teori.

Jag kan beskriva hur många exempel som helst när det gäller grundregeln som Kurre_44/Holger skrev om effekter på pelletsbrännare som kontrar märkeffekten på en oljepanna som inte stämmer.
Det är bättre att bedömma varje anläggning var för sig,vid injustering.Precis som Pelletspärmen beskriver.BRÄNNARE OCH PANNA MÅSTE PASSA I HOP::

Skorstenens förutsättning (Drag) osv.
Pannans uppbyggnad (konvektions yta) osv.
Eldstadsvolym.
Verkningsgrad på pannan.
Vattenvolym.
Husets energi behov.
Acktank till panna etc..

Det är många faktorer som spelar in i detta samanhang. (DET ÄR INTE BARA ATT KÖRA )

Holger skriver att pellets ger några dl vatten vid förbränning av ett kilo pellets.

Olje eldning avger 1 Liter vatten när man eldar ett kilo olja.

Holger. .Om en oljeeldning är feljusterad, har du någon koll på hur mycket mera Rökgasvolym det blir då jämfört med PELLETS??Om skorstenen är 6meter lång (stålrör) samt har en diameter på 160mm ????????????
Du verkar ha full kontroll på detta!!

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

kurre_44 skrev:

Ved Profilen...
Det är en vedertagen regel i installationsbranchen att en pelletsbrännare bör ej ställas på högre effekt än 60% av oljedelens märkeffekt. Se även "Corazons" hänvisning på länk och under Mont. Placering.
Detta gäller i synnerhet moderna pannor som är avsedda att gå med visst övertryck i oljedelen. Och jag vet ingen pelletsbrännare som fungerar bra utan ett visst undertryck i förbränningsutrymmet.
Snarare börjar tillverkarna att rekommendera att snarare sänka denna rekomenderade nivå till 50 %. En typisk panna för övertryckeldning är CTC 1100.
Men ingen regel utan undantag. Har man ett bra drag i skorsten som hjälper till att evakera rökgasen kan det gå att höja den rek. effekten och sedan handlar det också om vilken verkningsgrad man vill uppnå.

:roll: Jag skall också i nytt inlägg försöka reda ut lite av " corazons " inlägg om effekt och verkningsgrad på pelletsbrännare. :roll:
Kurre!! Ctc 1100 och 1200 är inga övertryckspannor??

Ved Profilen..
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Att det är många faktorer som spelar in är det ingen tvekan om.
Men när det gäller rökgasvolym kontra konvektionsyta så finns det ett samband vi inte kommer undan.
Ca: 60 procent av pannans märkeffekt för olja ett bra värde som tumregel för att ligga inom "Funkar på nästan alla pannor".
Det är ju ytterst sällan det går att att maxa lika mycket effekt med pellets som man kan med olja i samma panna.

Att konstruktören räknat märkeffekten knas eller angivit ett uppskattat värde är ju ett helt annat problem.

Men när det gäller råd till nybörjare som inte kan ett skvatt och frågar på ett pelletsforum vad de ska ha så är 60% rekommendationen "foolproof" och räcker för de flesta i effekt med de flesta på svenska marknaden förekommande pannor.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nibe anger max 22 kW vid olja, Max 20 kW ved o max 16 kW med pellets..

Jag har testat med olika effekter med pellets o mycket riktigt så gick det minst pellets med brännaren på pannans max märkeffekt för pellets, I nibes fall 73% av max olje effekt..
När jag körde brännaren på 12 kW så blev verkningsgraden exakt lika mycket sämre som då jag testade köra med brännaren på 20 kW jämfört med 15,5 kW :roll:

Har läst nånstans om att det rekomenderas att brännaren bör max ge 75% av max olje effekt i en plåtpanna o ca 50% i en gjutjärnspanna, Hur det än är så har man en maximalverkningsgrad i pannan o kör man med för låg/hög effekt så förlorar man verkningsgrad..
Har man problem med låg rökgastemp/kondens kan man öka brännareffekten för att höja rökgastempen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Ved profilen skrev
Sitter alla redaktrar i pannan har man garanterat ett övertryck i förbränningsutrymmet.
Detta klarar en oljebrännare med inte en pelletsbrännare.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

André skrev:Nibe anger max 22 kW vid olja, Max 20 kW ved o max 16 kW med pellets..

Jag har testat med olika effekter med pellets o mycket riktigt så gick det minst pellets med brännaren på pannans max märkeffekt för pellets, I nibes fall 73% av max olje effekt..
När jag körde brännaren på 12 kW så blev verkningsgraden exakt lika mycket sämre som då jag testade köra med brännaren på 20 kW jämfört med 15,5 kW :roll:

Har läst nånstans om att det rekomenderas att brännaren bör max ge 75% av max olje effekt i en plåtpanna o ca 50% i en gjutjärnspanna, Hur det än är så har man en maximalverkningsgrad i pannan o kör man med för låg/hög effekt så förlorar man verkningsgrad..
Har man problem med låg rökgastemp/kondens kan man öka brännareffekten för att höja rökgastempen..
Teoretiskt borde det alltid vara så att en lägre effekt i pannan resulterar i en bättre verkningsgrad. Det är ju ändå den värme som går förlorad ut i skorsten inkl. CO som utgör förlusterna. Sedan blir det ju längre gångtid med lägre effekt så vad som är rätt och fel måste åtgång på pellets avgöra.
Sedan är det ju så att en pelletsbrännare är konstruerad för att gå bäst i ett visst effektintervall.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

kurre_44 skrev:Ved profilen skrev
Sitter alla redaktrar i pannan har man garanterat ett övertryck i förbränningsutrymmet.
Detta klarar en oljebrännare med inte en pelletsbrännare.
En pelletsbrännare klarar detta galant bara det är rätt brännare vald till Pannan.Samt att man har rätt skorstens drag, om inte ett insatsrör är installerad tidigare för att undvika kondensproblem för oljeeldning förstås.
Det viktigaste av allt är att den är rätt injusterad.

Jag har även sett oljebrännare som har haft för mycket luft in så att det ryker in pga. Luftöverskott i denna panna Ctc 1100/1200...

Men som sagt var denna panna vill inte jag rekomendera till Pelletseldning (MEN DET GÅR OM MAN HAR KOLL PÅ LÄGET) Uraskning...

Ved Profilen..
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Ved Profilen skrev:Holger skriver att pellets ger några dl vatten vid förbränning av ett kilo pellets.

Olje eldning avger 1 Liter vatten när man eldar ett kilo olja.

Ved Profilen.
När det gäller förbränning av olja kan man i förhand exakt säga hur mycket vatten och hur mycket koldioxid en viss olja avger om man
känner till oljans sammansättning. Det beror på molekyllängden. Exempel:
ch3-ch2-ch2-ch2-ch2-ch2-ch2-ch2-ch2-ch2-ch3 + 17 O2 ger
11 CO2 +12 H2O
Vid för bränning av trä bildas också koldioxod och vatten.
Obs detta är vatten som bildas av själva förbränningsreaktionen!

Läser man spec. för pellets ser man att fukthalten är 7-10 procent.
Detta är vatten som måste förångas när pellets brinner. Till denna förångning åtgår det enegi och vid denna förångning bildas vattengas.
Volymen av denna vattengas måste adderas till förbränningsgasens volym.
Alltså en av orsakerna till att pellets bildar mer gaser än olja vid förbränning.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kurre_44 skrev:
Teoretiskt borde det alltid vara så att en lägre effekt i pannan resulterar i en bättre verkningsgrad. Det är ju ändå den värme som går förlorad ut i skorsten inkl. CO som utgör förlusterna. Sedan blir det ju längre gångtid med lägre effekt så vad som är rätt och fel måste åtgång på pellets avgöra.
Sedan är det ju så att en pelletsbrännare är konstruerad för att gå bäst i ett visst effektintervall.
Rökgastempen låg på 122° då jag testade med 12 kW, 137° vid 15,5 kW, 160° vid 20 kW o Co2 12% vid alla test.. Det gick ca 500 gram mer pellets att ladda tanken 26° vid 12 o 20 kW mot 15,5 kW..
Verkar som att värmen i rökgaserna inte blir tillräckligt höga för att värma vattnet vid låg effekt.. :?

Naturligtvis togs ingen värme ur tanken vid testet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar