Icecap skrev:Jag har en Janfire NH-brännare i min gamla CTC 265B och när alla pratar om att rengöra varje vecka osv har jag lite roligt. Under eldningssäsongen när det är som värst askar jag ut efter 600-800Kg pellets, detta ger som värst varannan vecka.
Oftast har jag en månad mellan varje uraskning...... och min panna har litet utrymme för aska....
Har denna panna själv och för mig går det som oftast att vänta 2 veckor mellan uraskningarna. Men det blev stopp i vinter efter 10 dagar så jag har sen dess som regel att aska ur varje vecka. Så någon rekomenderad pelletspanna vill jag inte påstå att det är.
Jag skulle vilja ha förslag på pannor utan brännare då jag redan har den. Är det fortfarande Janfire Combifire som är att rekomendera då eller vad finns det mera?
Effekta pellets 220C med spaksotning 6kw patron
Den vill jag ha när min trotjänare lägger av
Jag tycker det är hyfsat pris ochså 28625 inkl moms
STORT askutrymme....
Sen har jag sett att ecotec har den som sin nyapanna ochså
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tobbe på backen skrev: bequembrännarens kopp bör besiktigas varje vecka. Tristast är när man "glömmer" och optovakten larmar en natt då det är 10-20 minusgrader.
Jag gjorde rent min Bequembrännarkopp för första gången efter 4 år och drygt 20 ton pellets men det var inte nödvändigt, var slussvingarna som var felet. Sotar pannan var 5-6 vecka. Så bättre brännare är svårt att finna.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
ronald skrev:Tjena!
Hoppas att en liten fråga om automatsotningen får plats emellan
Hur rengör autmatiken...ja pannväggarna ,eller det kanske inte
behövs.. (.Så bra förbränn.,i dom moderna) min ctc "gamling" är ju mycket eldning
för kråkorna:
I Effectans fall så skakas turbulatorerna 2 gånger efter avslutad eldning med hjälp av en elektromagnet.
Pannväggarna får du sota själv
Kan tillägga att automatsotningen funkar dåligt om brännaren är felaktigt inställd så att den sotar mycket. Nybörjare som man fortfarande är så har man ju inte begripit det förrän nu (brännaren var ju inställd av installatör )
Rätt inställd så funkar det nog väldigt bra, men måste du som jag fått göra ändå behöva dra ur turbulatorerna ibland så är det ett jäkla bök på Effectan för det är trångt och jävligt.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Askar ur vid 800 kg. Då har askan nått upp till underkanten på brännaren. Möjligen kan man vänta längre och räkna med att askan packar sig eller blåser över i veddelen.
De flesta pannorna tvingar en att krypa på alla fyra för att komma åt att aska ur och sota. Jag är lite nyfiken på BioSol, där brännaren sitter högt, har stor vattenvolym och asklåda. Liggande tuber lätt åtkomliga. Inbyggd solsling, ifall man skulle falla för det.
Det är verkligen intressant med alla kommentarer och jag känner att jag är "still confused but on higher level". Det verkar helt enkelt inte finnas några tydliga skillnader mellan pannorna. Kanske är det så att alla nya pannor är relativt lätta att sköta dvs. de har stora asklådor och möjlighet att sota konvektionsytorna med någon form av automatik. Däremot finns det fortfarande vissa ytor som måste sotas då och då för hand och hur ofta det är är beroende av hur väl pannan är inställd. Är det rätt beskrivet?
Två pannor som jag funnit i andra trådar är Biomatic och CTC Ecoflex. Två ganska lika pannor där den senare verkar vara förberedd för luft/vatten. Finns det någon som har erfarehet av dessa utifrån ett skötselperspektiv?
Eryl -57, Bequem 15D med bulkförråd (installerad 2005). 20-tals kåk på 241 kvm tre plan.
Angående förberedd för luft/vatten.
CTC har stöd för styrning av CTC:s egen värme pump.
Nibe, Thermia, IVT, Euronom, Autoterm, och de flesta andra har istället tvärtom i värmepumpen stöd för styrning av pannan.
Det betyder att du köper vilken värmepump och vilken panna du vill och kan blanda mellan de märken du föredrar.
I CTC-fallet är du låst till att styrningen endast kan styra CTC:s värmepump.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Elvis du verkar ju gilla din panna och verkar ju följa många inlägg på denna sida. Vad skulle du säga är den största fördelen med den vis a vi Effectan/Ecotec pannan?
Eryl -57, Bequem 15D med bulkförråd (installerad 2005). 20-tals kåk på 241 kvm tre plan.
Tja, den funkar garanterat.
Den är mer än väl beprövad, används bla av SP för att P-märka brännare.
Sen tycker jag det är en enorm fördel med en gigantisk dörr som det är på den pannan, rejäl kvalite på grejerna och fet godstjocklek på pannan
Jäkligt lättsotat när man öppnar pannan, och garanterat krångelfri manuell spaksotning av tuberna eller med elektrisk aktuator om man föredrar det och vill lyxa till det. Vill man toklyxa finns ju även elektrisk askutmatning och annat lull-lull.
Effecta har jag inte funnit tilltala mig men det är ju en smaksak.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag har också en gammal Eryl med Bequem 15D och tycker att den kräver väldigt lite underhåll.
Jag förbrukar ca: 9 ton/år och har askat ur och borstat ren pannväggarna 9 gånger på senaste 12-månaders perioden. Pannan går året runt.
Om det inte vore för att luftströmmarna i pannan gör att askan samlas i ett litet berg framför optovakten skulle jag kunna köra betydligt längre intervall. Detta går säkert att lösa på något enkelt sätt men jag har inte tagit mig tid till det ännu.
Tack Elvis. Det är den typen av praktiska tips som verkligen underlättar val av ny panna.
Danne kul att höra att du har en liknande installation. Min förbrukning är ca 6 ton per år + el under sommarmånaderna jmf. med drygt 3 kubik olja tidigare. Det är ingen större arbetsinsats under de flesta månaderna. Men de tider på året då det är många minusgrader ger min panninstallation en del extraarbete jmf. med en ny panna. Pannan ger dock en otrolig varmvattenkomfort (det tar i princip aldrig slut), husets själventiler funkar perfekt, källaren är varm och torr och det är varm i husets oberoende av utomhustemperatur.
Det enda jag saknar är lite bekvämlighet och det verkar ju du ha fixat. Häftigt att du bara har askat ur 9 ggr. Jag undrar över hur din installation ser ut. Kanske finns det nåt som jag kan göra med den befintliga pannan. Jag har min brännare installerad i den undre öppningen på oljesidan och om brännaren hade suttit i den övre luckan hade det varit en helt annan sak (men det bör väl vara minst 15 cm till brännarrumstaket?). Det skulle hur som helst vara intressant att höra om du har något tips om hur jag kan förbättra den befintliga installationen.
Tobbe
Med min senaste kommentar har trådens syfte förändrats, men för att återknyta till trådens rubrik vill jag inleda omröstningen av den mest lättskötta pannan.
Det skulle vara kul om några var med och röstade/angav följande (jag lovar att samlat redovisa inläggen då och då):
A) Vilken panna har du?
B) Vilken förbrukning har du per år?
C) Hur många gånger sotar någon din panna per år för hand dvs. öppnar pannan?
D) Hur många gånger tömmer någon aska i din panna per år?
E) Vilken varmvattekomfort har du (utan annan tilläggsvärme)? Ange en siffra mellan 1-4.
1) Det räcker knappt till en dusch en kall dag.
2) Det räcker knappt till två duschar efter varandra en kall dag
3) Det räcker till 300 liters bad en kall dag.
4) Det räcker till ett 300 liter bad plus duschar en kall dag.
Mitt svar:
A) Eryl-57; B) 6 ton; C) ca 16; D) ca 16; E) 4
Ju fler som är med...
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.