Kallstart

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

12,5 pa ska räcka men du kan ju testa med att flytta vikten till 30 mm (15 pa)

Testa med att minska matningen 2% el öka fläkten 1% för att få mindre sot, Om synglaset ändå sotar igen så testa med att öka fläkten 1% till..
Det är för lite syre om det sotar på glaset men då det sker efter några dagar så är det inte mycket som är fel..

Undrar om det inte är 2 ggr/tim som den gör renblåsningen.. :roll:
Igentligen kan man inte kalla det renblåsning eftersom det igentligen är till för att bränna upp ev överskott av pelletsen vilket oandra sidan det inte blir om brännaren är rätt justerad..

ABSO hade en ny programvara där det finns i menyn så man kan välja hur många ggr/tim man vill den ska öka fläkten, Finns säkert i nån undermeny i äldre prog.vara oxå o jag undrar om man kan ändra hur mycket fläkten ska öka vid renblåsningen.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ing._med_pellets
Prima virke

Inlägg av ing._med_pellets »

Jag har nu flyttat vikten till 35 mm (17,5 Pa) samt ökat fläkten med 1 % (matn 66, fläkt 35%). Glaset var helt igensotat men nu är det rengjort. Kanske inte skulle flyttat vikten och ökat fläkten samtidigt då det blir två parametrar att hålla reda på...Kan det vara så att sotningen sker mest under nedeldningen? Fast det förklarar ju inte varför jag har kolbitar och glöd överst i askllådan.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja det gör inget att du ändrat vikten o fläkten samtidigt, Ser det ut som att det inte sotar nått nu är det bara att ändra fläkten igen..
Börjar det då se ut som det sotar något så kan du labba med att ändra matningen 1%/gång...

Hmm hur ofta går pannan nu??
Står den mest på underhållsglöd har det ju inverkan oxå..

Du skulle ju kunna testa att öka underhållsglöden till 90 el 105 minuter, Borde gå fint även hos dej med 105 minuter på underhållsglöden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ing._med_pellets
Prima virke

Jag kör med difftank och en hysteres på 25 grader så det blir väl 6 kallstarter per dygn så här års. Det har redan blivit en gul hinna på synglaset så jag ska prova höjag fläkten lite till. Om man tittar in under eldning så ser det ut som små pelletsbitar kan lätta i turbulensen och flyga ur koppen. Förmodligen är de dessa man ser som ger efterglöd och förkolnade bitar. Jag har aldrig sett koppen bli överfull förutom vid kallstart efter sotning.
ing._med_pellets
Prima virke

Nu har jag provat att laborera med en hel del olika fläktvärden men lik förbaskat sotar synglaset igen och jag har alltid glöd i asklådan. Om detta är fel så har jag ingen aning hur jag ska komma till rätta med det :cry:

Känns inte så roligt att på prov rycka ut insatsröret om det inte skulle hjälpa....
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej,

Klipper in detta som jag skrev i en annan tråd.
Hade hos en kompis problem med just detta vid högt fläktläge.
Det är en ganska liten kopp så det blir bra fart på luften som ska förbi.
Det var en äldre variant, vet inte om det finns fler eller annorlunda luftslitsar idag.

Mvh

Jag har filmat en bequem i drift med högt fläktläge. Där ser man hur det ser ut som en liten vulkan med ganska stora glödande objekt som lyfter och flyger. Detta är vid hög fläkt och gav upphov till det som du beskrev: aska som är grov och kornig. Detta pga att de glödande UFO:sarna inte brann så bra när de låg i botten på pannan och glödde sig trötta.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar