Jag kan informera om att det hade samma tjocklek som det gamla, men däremot verkade det "ytbehandlat" på något sätt, vilket jag inte kan minnas att röret som byttes i december 2005 hade. Likaså verkar fallet genom gaveln vara något modifierat.
Jag passade på att ta lite bilder för nyfikna:
Nya brännarröret med gavel, framifrån:

Och sett bakifrån:

Och inifrån:

Brännaren med brännarrör, gavel och isolering borta:

Mitt gamla brännarrör, med sönderbränd spricka i gaveln:

Nya brännarröret monterat på främre skyddsplåten. Skyddsplåten måste träs på bakifrån, och för att kunna göra det måste (?) gaveln lossas från brännarröret.

Och så var isoleringen och täckplåt på plats också:

Vid återmonteringen av tändelementets skyddsplåtar är det en fördel att lossa lite på elementets fästskruvar, för att lättare kunna få dit den lilla fixeringsskruven på brännarrörets undersida. Tändelementet nås från en lucka på brännarens undersida:

Och så var brännaren komplett igen, och redo för drift:

Nu var det ju andra gången för mig, så operationen tog väl cirka en timme i lugnt tempo. Det mest tidsödande är att försöka få tillbaka skyddsplåtarna runt tändelementet, eller rättare sagt få dit den lilla skruven i brännarrörets undersida. Värmebaronen har nog tänkt till lite vid konstruktionen trots allt, för alla skruvar som måste demonteras är likadana insex-skruvar. Det medföljer också en sprängskiss där man tydligt kan se hur det hela skall sitta ihop.