Köra med el över sommaren?
Hur skall man tolka detta? Är det för dåligt materialval i pannan? Godstjocklek i pannan? Låg panntemp? Vattenkvalitet? Egen brunn? Kommunalt vatten? Min generella åsikt är nog att om pannan havererar inom 10 år vid insvetsningar vid muffar så har man nog legat på för låg pannvattentemp/fyllt systemet med för dåligt vatten/läcker in syre. Kanske en kombination av allt detta. Om man fyller med bra vatten, har genomgående hög panntemp så borde det hålla mer än 10 år... om det inte gör det är det materialfel då? Jag vet inte, men man kan ju undra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Funderade just över vattentempen. Ecoflexen verkar ha elpatronen inställd på 50º som standard. Om jag nu bara skall köra el över sommaren, borde jag inte då justera den temperaturen uppåt med tanke på korrosionsrisken?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja inte för korrosionsrisken men för att du ska klara vv behovet kanske du måste höja tempen, Det är vid eldning (olja, ved, pellets) som det blir problem då rökgaserna kyls/kondenserar mot pannväggarna..Micke C skrev:Funderade just över vattentempen. Ecoflexen verkar ha elpatronen inställd på 50º som standard. Om jag nu bara skall köra el över sommaren, borde jag inte då justera den temperaturen uppåt med tanke på korrosionsrisken?
Därför bör pannan hålla en temp konstant över 60° iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nä det gör inte värmeväxlaren nått, Det ända som händer är att du kan få dåligt med vv men då är det bara att öka tempen..Micke C skrev:OK, så det är ingen risk för värmeväxlaren vid för låg temperatur då?
Vad gäller tappvarmvattnet så lär det visa sig.
Du har väl pluggat/stoppat igen rökröret med isolering nu då du ska köra på el??
Kom även ihåg att ta bort det till hösten..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd