koppling av ackar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Va vackert det kan va när någon har tänkt :)
Tack!
Och jag ser att det går att lösa på lite olika sätt också (typ t ex 3 vägs ventiler i botten).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev: Och jag ser att det går att lösa på lite olika sätt också (typ t ex 3 vägs ventiler i botten).
Trevägare är svindyra.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag vet att man kan koppla på detta sättet,men jag förstår inte vitsen med denna form av koppling?

Jag skulle vilja veta varför man vill göra denna typ av koppling.

BG. Varför vill du ha olika rör till laddning resp shuntgrupp??
Tankens topp temperatur blir den samma som laddnings temperaturen till slut.Har man värme behov får shunten kylning från radiatorreturen.Har man inte värmebehov går allt laddningsvatten in i tankarna.
Shocktemperatur till shunt,vad menar du??Shunten blir aldrig utsatt för chock temperaturer,trots att den sitter på samma rör som laddningen.

Ved Profilen.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Ved Profilen skrev:Jag vet att man kan koppla på detta sättet,men jag förstår inte vitsen med denna form av koppling?

Jag skulle vilja veta varför man vill göra denna typ av koppling.

BG. Varför vill du ha olika rör till laddning resp shuntgrupp??
Tankens topp temperatur blir den samma som laddnings temperaturen till slut.Har man värme behov får shunten kylning från radiatorreturen.Har man inte värmebehov går allt laddningsvatten in i tankarna.
Shocktemperatur till shunt,vad menar du??Shunten blir aldrig utsatt för chock temperaturer,trots att den sitter på samma rör som laddningen.

Ved Profilen.
Jag vill ha olika bara för att min automat shunt skall hinna med att stänga innan det blir skitvarmt ut på radiatorslingan ....

SENARIO..... du har inte eldat på länge,,,, tankarna är skapligt kalla,,,, motorshunten har öppnat till max för att försöka få ut värme som inte finns,,,,,, du kommer hem och börjar elda..... pannan kommer upp i temperatur och börjar ladda mot acctanken..... DÅÅÅÅÅ
om man har gått in med bara ett rör kommer det smällheta vattnet direkt till shunten som innan den hunnit stänga steker mina stakars golvvärmeslangar..... därför ska jag sätta eget rör in i tanken för shuntgruppen .... värmen kommer då till en början att bli blandad med kallare vatten och tempen stiger långsammare mot shuntgruppen så att den hinner stänga innan det blir för varmt....

E du med på hur jag resonerar....???

Anledningen till att jag tänker göra denna koppling är att jag skall ha en tekniktank på ca 500 liter med soltillskott .... och sedan en stor fet jäkel för att accumelera med vid vedeldning .... å då vill jag ha möjligheten till serie ifall att inte det kommer att funka bra med skiktningen i de olika stora tankarna vid parallell körning....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:
Ved Profilen skrev:Jag vet att man kan koppla på detta sättet,men jag förstår inte vitsen med denna form av koppling?

Jag skulle vilja veta varför man vill göra denna typ av koppling.

BG. Varför vill du ha olika rör till laddning resp shuntgrupp??
Tankens topp temperatur blir den samma som laddnings temperaturen till slut.Har man värme behov får shunten kylning från radiatorreturen.Har man inte värmebehov går allt laddningsvatten in i tankarna.
Shocktemperatur till shunt,vad menar du??Shunten blir aldrig utsatt för chock temperaturer,trots att den sitter på samma rör som laddningen.

Ved Profilen.
Jag vill ha olika bara för att min automat shunt skall hinna med att stänga innan det blir skitvarmt ut på radiatorslingan ....

SENARIO..... du har inte eldat på länge,,,, tankarna är skapligt kalla,,,, motorshunten har öppnat till max för att försöka få ut värme som inte finns,,,,,, du kommer hem och börjar elda..... pannan kommer upp i temperatur och börjar ladda mot acctanken..... DÅÅÅÅÅ
om man har gått in med bara ett rör kommer det smällheta vattnet direkt till shunten som innan den hunnit stänga steker mina stakars golvvärmeslangar..... därför ska jag sätta eget rör in i tanken för shuntgruppen .... värmen kommer då till en början att bli blandad med kallare vatten och tempen stiger långsammare mot shuntgruppen så att den hinner stänga innan det blir för varmt....

E du med på hur jag resonerar....???

Anledningen till att jag tänker göra denna koppling är att jag skall ha en tekniktank på ca 500 liter med soltillskott .... och sedan en stor fet jäkel för att accumelera med vid vedeldning .... å då vill jag ha möjligheten till serie ifall att inte det kommer att funka bra med skiktningen i de olika stora tankarna vid parallell körning....
Jag är med på hur du resonerar,men förstår ändå inte ditt resonemang med shunten. När jag kommer hem låt säga en vinter dag i Februari 30 grader kallt ute, jag har eldat kvällen före acktankarna är 90 grader från topp titt tå.Då när jag kommer hem från jobbet dagen efter är tankarna låt säga ca 30 grader i toppen.
Nu kommer vi till det du vill förklara.Min shunt ståt helt öppen för att huset kallar på värme jag har placerat shunten direkt på laddningsledningen före acktankarna för att prioritera värmen före varmvattnet jag har oftast vv ändå i och med att jag har beredare,slinga är ingenting för mig.
När laddningen kommer till shunten då stänger den nästan direkt jag får aldrig chock värme till radiatorer eller till min golvvärme.Dessutom när shunten står helt öppen kommer ju allt retur flöde från kallare radiatorer att blanda sig i shunten.
Någonting i ditt system måste vara galet.Eller så har du en mycket trög shunt automatik.Eller för höga flöden på radiatorkretsen / laddningen.
Eller så beror det på att jag har 3st givare till shuntstyrningen.(En utomhus givare,En inomhus givare samt en givare som känner av framledningstemperaturen)som gör att jag inte får shockvärme..

Ved Profilen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev: När laddningen kommer till shunten då stänger den nästan direkt jag får aldrig chock värme till radiatorer eller till min golvvärme.Dessutom när shunten står helt öppen kommer ju allt retur flöde från kallare radiatorer att blanda sig i shunten.
Någonting i ditt system måste vara galet.Eller så har du en mycket trög shunt automatik.Eller för höga flöden på radiatorkretsen / laddningen.
Eller så beror det på att jag har 3st givare till shuntstyrningen.(En utomhus givare,En inomhus givare samt en givare som känner av framledningstemperaturen)som gör att jag inte får shockvärme..

Ved Profilen.
Är nog beredd på att hålla med BG här.... :roll:

Vad har du för shunt som stänger "nästan direkt" ???
Min CBJ behöver i allafall någon minut på sig från helt öppet tills den har fått "ordning" på temperaturen. Och under den tiden hinner det ju komma en hel del, väldigt varmt vatten.

Golvvärme slingorna skall ju inte utsättas för höga temperaturer, men kortvarigt så lär de nog tåla den temperatur som blir innan en automatshunt hinner stänga/justera. men varför chansa om man inte behöver. Kostar förvisso en anslutning på acktanken men man utsätter heller inte golvvärmerören för temperaturchocker som de "kanske" klarar under kort tid........

Själv kör jag mot en relativt stor tank (räcker dock inte för vedeldning med "riktig" vedpanna). Har inte riktigt förstått varför man skall krångla till inkopplingarna.....

Om man har möjlighet till att "bara" ha en acktank så skippa en liten tekniktank, kör bara med en stor, det fungerar. Det blir dessutom mindre tankytor som måste isoleras. Och färre rör med avstängningsventiler som kan bli stängda när de inte ska........
Har man inte möjlighet till att montera en enda stor tank så tycker iallafall jag att man skall montera lika stora tankar....

Sedan när man har golvvärmeslingor så känns det lite fel att hämta matningen till dem från acktankstoppen där det är som allra varmast.
Varför inte hämta från två olika nivåer med hjälp av en 4-vägs bivalentshunt så "sparar" man värme i toppen till VV produktionen.

När det sedan gäller att ladda en stor tank med solfångare så fungerar det alldeles utmärkt, kräver dock lite mer än en solslinga i tankbotten. Finns flera olika kopplingsmöjligheter. Själv kör jag med två solslingor placerade högt och lågt samt en styrutrustningen som kan hantera detta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

näää det är inte systemet som är galet....

utan snarart reglercentralen som är av enkel typ (EVR)
Öka minska typ, den har inte varierande gångtid peroende på hur stor temperaturavvikelsen är....
Så den väntar en viss tid mellan varje gång den reglerar lite. och skulle man då minska den tiden mellan varje rörelse för att den skall stänga fortare blir den orolig under vanlig reglering och svänger fram och tillbaks hela tiden.

din reglercentral är tydligen av lite mer finess då den verkar känna av hur stor skillnaden är mot vad det borde vara och kompenserar ordentligt för det på en gång .... det gör inte den här enkla modellen (som är väldigt vanlig)...

Min svågers TA central stänger och öppnar tortare om avvikelsen är större...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Nog om detta!
Jag har Baxis Autostat Shunt Reglering Denna finns ej mera
Jag kan ställa in exakt vilken framledningstemp jag önskar.

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:Nog om detta!
Jag har Baxis Autostat Shunt Reglering Denna finns ej mera
Jag kan ställa in exakt vilken framledningstemp jag önskar.

Ved Profilen.

Det är ju när pannan är kall och shunten öppnar för fullt det kan bli problem. När det plötsligt kommer varmt vatten till shunten så tar det ett tag innan hinner stänga.Då kan man få ut för varmt vatten i slingorna.

Min termomatik shunt tar oxå en stund på sig för att gå från fullt öppen till helt stängd.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev:Nog om detta!
Jag har Baxis Autostat Shunt Reglering Denna finns ej mera
Jag kan ställa in exakt vilken framledningstemp jag önskar.

Ved Profilen.

Det är ju när pannan är kall och shunten öppnar för fullt det kan bli problem. När det plötsligt kommer varmt vatten till shunten så tar det ett tag innan hinner stänga.Då kan man få ut för varmt vatten i slingorna.

Min termomatik shunt tar oxå en stund på sig för att gå från fullt öppen till helt stängd.
Jajjemen .... det var det som egen inkopplingen är till för
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:
Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev:Nog om detta!
Jag har Baxis Autostat Shunt Reglering Denna finns ej mera
Jag kan ställa in exakt vilken framledningstemp jag önskar.

Ved Profilen.

Det är ju när pannan är kall och shunten öppnar för fullt det kan bli problem. När det plötsligt kommer varmt vatten till shunten så tar det ett tag innan hinner stänga.Då kan man få ut för varmt vatten i slingorna.

Min termomatik shunt tar oxå en stund på sig för att gå från fullt öppen till helt stängd.


Ved Profile..

Jajjemen .... det var det som egen inkopplingen är till för
Jag får i alla fall inte så.

Ved Profile.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

okej.....
Är din shuntmotor snabb på att stänga??
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Ja det kan man säga,står shunten öppen helt när laddvattnet kommer så stänger shunten ganska snabbt till stängt läge sedan öppnar den sakta ut på radiatorkretsen. Det är förmodligen en in programerad eller förinställt värde redan från tillverkaren i Autostaten.Det är givaren som sitter direkt på framledningen efter shunten som känner av detta..

Ved Profilen.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Ved Profilen skrev:Ja det kan man säga,står shunten öppen helt när laddvattnet kommer så stänger shunten ganska snabbt till stängt läge sedan öppnar den sakta ut på radiatorkretsen. Det är förmodligen en in programerad eller förinställt värde redan från tillverkaren i Autostaten.Det är givaren som sitter direkt på framledningen efter shunten som känner av detta..

Ved Profilen.
JO .... det var ju en bra central, det som du har .... men min å många med mig har en enklare modell av automatik, som när hetvattnet kommer bara skickar ut en kort signal till motorn å sedan så väntar den en stund å skickar en ny kort signal varpå motorn stänger lite till... å så fortsätter det ända tills shunten är så stängd att det är lagom framlednings temp eller att den gått till noll.... å det tar ett tag beroente på hur lång väntatid man ställt in....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:
Ved Profilen skrev:Ja det kan man säga,står shunten öppen helt när laddvattnet kommer så stänger shunten ganska snabbt till stängt läge sedan öppnar den sakta ut på radiatorkretsen. Det är förmodligen en in programerad eller förinställt värde redan från tillverkaren i Autostaten.Det är givaren som sitter direkt på framledningen efter shunten som känner av detta..

Ved Profilen.
JO .... det var ju en bra central, det som du har .... men min å många med mig har en enklare modell av automatik, som när hetvattnet kommer bara skickar ut en kort signal till motorn å sedan så väntar den en stund å skickar en ny kort signal varpå motorn stänger lite till... å så fortsätter det ända tills shunten är så stängd att det är lagom framlednings temp eller att den gått till noll.... å det tar ett tag beroente på hur lång väntatid man ställt in....
Jo men vist jag vet att det är så.
Men...

Jag tänkte på en sak till, om man skall nyttja acktankarna till fullo,då måste man placera shunten så högt upp i acktankarna som möjligt samt returen så lågt ned som möjligt,då hamnar ju shunten högst upp i acktankarna som jag har det. Jag håller med dig med ditt tänkande ang två olika nivåer på laddning respt shunten, men jag vill påstå att skikningen blir sämre med det alternativ du kommer att välja.
Laddningsvattnet kommer in först i acktank toppen som man vill ha så varmt som möjligt, sedan sitter shunten på en lägre nivå i tanken då kommer pumpen från radiatorerna att röra om vattnet i toppen på tanken.


Ved Profilen.
Skriv svar