Tack!
Och jag ser att det går att lösa på lite olika sätt också (typ t ex 3 vägs ventiler i botten).
Jag vill ha olika bara för att min automat shunt skall hinna med att stänga innan det blir skitvarmt ut på radiatorslingan ....Ved Profilen skrev:Jag vet att man kan koppla på detta sättet,men jag förstår inte vitsen med denna form av koppling?
Jag skulle vilja veta varför man vill göra denna typ av koppling.
BG. Varför vill du ha olika rör till laddning resp shuntgrupp??
Tankens topp temperatur blir den samma som laddnings temperaturen till slut.Har man värme behov får shunten kylning från radiatorreturen.Har man inte värmebehov går allt laddningsvatten in i tankarna.
Shocktemperatur till shunt,vad menar du??Shunten blir aldrig utsatt för chock temperaturer,trots att den sitter på samma rör som laddningen.
Ved Profilen.
Jag är med på hur du resonerar,men förstår ändå inte ditt resonemang med shunten. När jag kommer hem låt säga en vinter dag i Februari 30 grader kallt ute, jag har eldat kvällen före acktankarna är 90 grader från topp titt tå.Då när jag kommer hem från jobbet dagen efter är tankarna låt säga ca 30 grader i toppen.BG skrev:Jag vill ha olika bara för att min automat shunt skall hinna med att stänga innan det blir skitvarmt ut på radiatorslingan ....Ved Profilen skrev:Jag vet att man kan koppla på detta sättet,men jag förstår inte vitsen med denna form av koppling?
Jag skulle vilja veta varför man vill göra denna typ av koppling.
BG. Varför vill du ha olika rör till laddning resp shuntgrupp??
Tankens topp temperatur blir den samma som laddnings temperaturen till slut.Har man värme behov får shunten kylning från radiatorreturen.Har man inte värmebehov går allt laddningsvatten in i tankarna.
Shocktemperatur till shunt,vad menar du??Shunten blir aldrig utsatt för chock temperaturer,trots att den sitter på samma rör som laddningen.
Ved Profilen.
SENARIO..... du har inte eldat på länge,,,, tankarna är skapligt kalla,,,, motorshunten har öppnat till max för att försöka få ut värme som inte finns,,,,,, du kommer hem och börjar elda..... pannan kommer upp i temperatur och börjar ladda mot acctanken..... DÅÅÅÅÅ
om man har gått in med bara ett rör kommer det smällheta vattnet direkt till shunten som innan den hunnit stänga steker mina stakars golvvärmeslangar..... därför ska jag sätta eget rör in i tanken för shuntgruppen .... värmen kommer då till en början att bli blandad med kallare vatten och tempen stiger långsammare mot shuntgruppen så att den hinner stänga innan det blir för varmt....
E du med på hur jag resonerar....???
Anledningen till att jag tänker göra denna koppling är att jag skall ha en tekniktank på ca 500 liter med soltillskott .... och sedan en stor fet jäkel för att accumelera med vid vedeldning .... å då vill jag ha möjligheten till serie ifall att inte det kommer att funka bra med skiktningen i de olika stora tankarna vid parallell körning....
Är nog beredd på att hålla med BG här....Ved Profilen skrev: När laddningen kommer till shunten då stänger den nästan direkt jag får aldrig chock värme till radiatorer eller till min golvvärme.Dessutom när shunten står helt öppen kommer ju allt retur flöde från kallare radiatorer att blanda sig i shunten.
Någonting i ditt system måste vara galet.Eller så har du en mycket trög shunt automatik.Eller för höga flöden på radiatorkretsen / laddningen.
Eller så beror det på att jag har 3st givare till shuntstyrningen.(En utomhus givare,En inomhus givare samt en givare som känner av framledningstemperaturen)som gör att jag inte får shockvärme..
Ved Profilen.
Ved Profilen skrev:Nog om detta!
Jag har Baxis Autostat Shunt Reglering Denna finns ej mera
Jag kan ställa in exakt vilken framledningstemp jag önskar.
Ved Profilen.
Jajjemen .... det var det som egen inkopplingen är till förAndreas Hansson skrev:Ved Profilen skrev:Nog om detta!
Ved Profilen.
Det är ju när pannan är kall och shunten öppnar för fullt det kan bli problem. När det plötsligt kommer varmt vatten till shunten så tar det ett tag innan hinner stänga.Då kan man få ut för varmt vatten i slingorna.
Min termomatik shunt tar oxå en stund på sig för att gå från fullt öppen till helt stängd.
Jag får i alla fall inte så.BG skrev:Andreas Hansson skrev:Ved Profilen skrev:Nog om detta!
Ved Profilen.
Det är ju när pannan är kall och shunten öppnar för fullt det kan bli problem. När det plötsligt kommer varmt vatten till shunten så tar det ett tag innan hinner stänga.Då kan man få ut för varmt vatten i slingorna.
Min termomatik shunt tar oxå en stund på sig för att gå från fullt öppen till helt stängd.
Ved Profile..
Jajjemen .... det var det som egen inkopplingen är till för
JO .... det var ju en bra central, det som du har .... men min å många med mig har en enklare modell av automatik, som när hetvattnet kommer bara skickar ut en kort signal till motorn å sedan så väntar den en stund å skickar en ny kort signal varpå motorn stänger lite till... å så fortsätter det ända tills shunten är så stängd att det är lagom framlednings temp eller att den gått till noll.... å det tar ett tag beroente på hur lång väntatid man ställt in....Ved Profilen skrev:Ja det kan man säga,står shunten öppen helt när laddvattnet kommer så stänger shunten ganska snabbt till stängt läge sedan öppnar den sakta ut på radiatorkretsen. Det är förmodligen en in programerad eller förinställt värde redan från tillverkaren i Autostaten.Det är givaren som sitter direkt på framledningen efter shunten som känner av detta..
Ved Profilen.
Jo men vist jag vet att det är så.BG skrev:JO .... det var ju en bra central, det som du har .... men min å många med mig har en enklare modell av automatik, som när hetvattnet kommer bara skickar ut en kort signal till motorn å sedan så väntar den en stund å skickar en ny kort signal varpå motorn stänger lite till... å så fortsätter det ända tills shunten är så stängd att det är lagom framlednings temp eller att den gått till noll.... å det tar ett tag beroente på hur lång väntatid man ställt in....Ved Profilen skrev:Ja det kan man säga,står shunten öppen helt när laddvattnet kommer så stänger shunten ganska snabbt till stängt läge sedan öppnar den sakta ut på radiatorkretsen. Det är förmodligen en in programerad eller förinställt värde redan från tillverkaren i Autostaten.Det är givaren som sitter direkt på framledningen efter shunten som känner av detta..
Ved Profilen.