Shakespeare skrev:Min färddator visar 0l/100km när jag motorbromsar på högt varv men förbrukningen ökar något när varvtalet minskar.
Har jag farthållaren på så går den aldrig under 0.2l/100km även då jag motorbromsar i branta backar.
Kopplar jag ur så visar den nog l/h???
mvh
Jo då man motorbromsar vid t.ex stopp vid korsning el om farten tenderar att öka över vald hastighet drar min 0 l/100 km men om det bara är lite utför så drar bilen mindre då man rullar än om man låter den gå med farthållaren i.... Vid stopp i korsning el liknande så använder jag bara motorbroms för att sänka farten...
Jodå den visar l/100 km direkt bilen rörsig men om den står still är det /h som visas så då man rullar är det l/100 km, Min visar allt från 0,1 l/100 km o upp...
Om jag rullar i 90 km/h visar den 0,8 l/100 km o vid 120 0,6 l/100 km..
Har en backe bortan för mej där man rullar 3 km om man frikopplar o då drar den 0,7 l/100 km o farten ökar från 95-105 km/h, Kör jag med farthållaren i så är det bara en sträcka på ca 150 meter som den visar 0 annars ligger den på mellan 2,5-3,5 l/100 km...
Bossebildoktorn hörde jag va tvungen att erkänna att det är så men om man bromsar för att inte hastigheten ska överskridas är det bättre att motorbromsa....
Ser även att snittförbrukningen sjunker mer då man rullar (utan att bromsa) än om jag kör med farthållaren i, Har kollat mer än 1 gång o det blir lägre snitt både sett till själva resan o på hela tanken om ja jämför frikoppling el att farthållaren får vara i o sköta hastigheten med motorbroms...
Förra passaten hade en snittförbrukning på 0,538 under sina 12000 mil jag hade den o snitthastigheten va 74 km/h, Den nya -06:an med partikelfilter går inte lika billigt då den har en snitt förbrukning under 3000 mil på 0,576 o en snitthastighet på 72 km/h...
Detta beror till stor del på att förbrukningen ökar ca 1 dl/mil då filtret ska renas så man kanske skulle köra ett spett genom pf o kat...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd