besparingstips inför vintern..

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Har alltid sagt att

Inlägg av André »

mackee skrev:är man för snål för att värma ska man inte bo i hus! Eller? :wink:
Visst kan man de, Även om man inte har sämre comfort inne så är boendekostnaden lägre i hus än lägenhet på vissa ställen i landet..
Iaf är det då det för oss fast vi ökat boendeytan med 145 m2.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Visst kan man de, Även om man inte har sämre comfort inne så är boendekostnaden lägre i hus än lägenhet på vissa ställen i landet..
Iaf är det då det för oss fast vi ökat boendeytan med 145 m2..
Tänkte inte på det...sen såg jag vart du bor :wink:
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena! hade du nåt tips för att stoppa den globala uppvärmningen?
Här får du några av mig i alla fall.

När du kör bil gasa upp snabbt till den tillåtna hastigheten Hoppa över 4ans växel di -rekt till 5ans , pumpa inte med gasen i onödan.Tryck ned kopplingen om möjligt lägg ur växeln i nedförsbacke......

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

ronald skrev:
Tjena! hade du nåt tips för att stoppa den globala uppvärmningen?
Här får du några av mig i alla fall.

När du kör bil gasa upp snabbt till den tillåtna hastigheten Hoppa över 4ans växel di -rekt till 5ans , pumpa inte med gasen i onödan.Tryck ned kopplingen om möjligt lägg ur växeln i nedförsbacke......

Mvh ronald
Tack för tipset...måste prova det! :wink:
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Shakespeare skrev:* Dusha på jobb istället för hemma
* Passa på att ladda mobilen hos era kompisar
* Koka äggen halva tiden
...
De tipsen tar jag direkt!
Man kan ju passa på att skita på jobbet med för då får man ju betalt för att skita.
/andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

aronsson skrev:
Shakespeare skrev:* Dusha på jobb istället för hemma
* Passa på att ladda mobilen hos era kompisar
* Koka äggen halva tiden
...
De tipsen tar jag direkt!
Man kan ju passa på att skita på jobbet med för då får man ju betalt för att skita.
/andreas
Japp....Snålheten verkar vara husägarens bäste vän!...eller kanske den enda?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Joru Aronsson
Efter morgonkaffet på morgonen är man inte nådig. Vore miljonär vid det här laget...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

ronald skrev: När du kör bil gasa upp snabbt till den tillåtna hastigheten Hoppa över 4ans växel di -rekt till 5ans , pumpa inte med gasen i onödan.Tryck ned kopplingen om möjligt lägg ur växeln i nedförsbacke......
Motorbromsa så mycket som möjligt. Lägg INTE ur växeln i nedförsbacke, en modern bil drar 0l/mil när den motorbromsar, kopplar man ur så måste motorn gå på tomgång.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev: Motorbromsa så mycket som möjligt. Lägg INTE ur växeln i nedförsbacke, en modern bil drar 0l/mil när den motorbromsar, kopplar man ur så måste motorn gå på tomgång.
mvh
Det där stämmer bara om man bromsar men inte om man låter farten öka o rulla längre, Min bil får då lägre förbrukning om jag gör så..

Har kollat flera ggr då jag varit till svärfars (15 mil enkel väg) kör jag på farthållaren hela tiden i så drar den 0,58-0,59 l/mil men om jag rullar i alla backar så drar den bara 0,53-0,54 l/mil..

Om bilen motrorbromsar lite i en backe så visar f-datorn 0,2 l/mil o om jag rullar visar den 0,07 l/mil, Då man trycker i kopplingen när det är lite utför o den drar 0,2 så ökar farten vilket gör att jag anser att den går billigare då den bara drar 0,07 l/mil... Men jag bromsar ju naturligtvis inte utan rullar man upp i 110-120 på 90 får den göra det, Brukar rulla ca 1 mil av dessa 15 mil men med högre snitt fart än med farthållaren i hela tiden med +8 km/h över hastighets gränserna..

Färddatorn stämmer då man kollar mot tripp/bränslemängd... 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Motorbromsa så mycket som möjligt. Lägg INTE ur växeln i nedförsbacke, en modern bil drar 0l/mil när den motorbromsar, kopplar man ur så måste motorn gå på tomgång.
Är helt korrekt, en modern bil med insprutning drar i stort sett ingen bensin alls vid motorbromsning.

Tyvärr kan du inte använda en färddator för att avgöra detta, dessa visar aldrig rätt, en färddator visar medelvärden som räknas ut under en rätt lång tid och stämmer i stort sett aldrig förrutom när du ligger i jämn fart på en slät väg utan upp/nerförsbackar under åtminstone någon km.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Min färddator visar 0l/100km när jag motorbromsar på högt varv men förbrukningen ökar något när varvtalet minskar.
Har jag farthållaren på så går den aldrig under 0.2l/100km även då jag motorbromsar i branta backar.
Kopplar jag ur så visar den nog l/h???
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:Min färddator visar 0l/100km när jag motorbromsar på högt varv men förbrukningen ökar något när varvtalet minskar.
Har jag farthållaren på så går den aldrig under 0.2l/100km även då jag motorbromsar i branta backar.
Kopplar jag ur så visar den nog l/h???
mvh
Jo då man motorbromsar vid t.ex stopp vid korsning el om farten tenderar att öka över vald hastighet drar min 0 l/100 km men om det bara är lite utför så drar bilen mindre då man rullar än om man låter den gå med farthållaren i.... Vid stopp i korsning el liknande så använder jag bara motorbroms för att sänka farten...

Jodå den visar l/100 km direkt bilen rörsig men om den står still är det /h som visas så då man rullar är det l/100 km, Min visar allt från 0,1 l/100 km o upp...

Om jag rullar i 90 km/h visar den 0,8 l/100 km o vid 120 0,6 l/100 km..

Har en backe bortan för mej där man rullar 3 km om man frikopplar o då drar den 0,7 l/100 km o farten ökar från 95-105 km/h, Kör jag med farthållaren i så är det bara en sträcka på ca 150 meter som den visar 0 annars ligger den på mellan 2,5-3,5 l/100 km...

Bossebildoktorn hörde jag va tvungen att erkänna att det är så men om man bromsar för att inte hastigheten ska överskridas är det bättre att motorbromsa....

Ser även att snittförbrukningen sjunker mer då man rullar (utan att bromsa) än om jag kör med farthållaren i, Har kollat mer än 1 gång o det blir lägre snitt både sett till själva resan o på hela tanken om ja jämför frikoppling el att farthållaren får vara i o sköta hastigheten med motorbroms...

Förra passaten hade en snittförbrukning på 0,538 under sina 12000 mil jag hade den o snitthastigheten va 74 km/h, Den nya -06:an med partikelfilter går inte lika billigt då den har en snitt förbrukning under 3000 mil på 0,576 o en snitthastighet på 72 km/h...
Detta beror till stor del på att förbrukningen ökar ca 1 dl/mil då filtret ska renas så man kanske skulle köra ett spett genom pf o kat... :roll:
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Glömde att säga,nu när ni rullar med era bilar hur ni än går till väga....!
Så glöm inte att ha rätt lufttryck i däcken... :wink:
Ha gärna lite extra luft så rullar ni hem skööna kronor... :)
Som man kan lägga på nåt trevligt, som en "rattmuff" kanske...?
Jaa.. det är ju valfritt förståss...

Sen alla med kamin torka gärna kläderna framför kaminen..Det blir inte så torr luft inne ,,som att förrena nytta med nöje..Biltemas utfällbara klädställning med utfällbara sidor funkar utmärkt Torkar ¨på nolltid istället för torktumlare =strömslöseri 1800w i /1 timme (vilket vansinne..)

Mvh ronald
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Nu har jag kollat. Det är bara l/h när bilen står still. Vilket som är mest ekonomiskt är jag osäker på.

Extra luft i däcken är nog bra för förbrukningnen men vår ena bil blir väldigt vinglig då. Lagom är nog bäst.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!Fick hem lite olika hem och hus tidningar med lite tips..
1 Sätt frysen på -18 C istället(1 grad kunde spara 100/år) ...sen måste ju kompressorn sparas också ....(.Många har säkert den på- 25 C)

Mvh ronald
Skriv svar