Beläggningar/tjära i rökgaskanalen

Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Beläggningar/tjära i rökgaskanalen

Inlägg av Olle45 »

jerjo skrev:Jag hade besök av sotaren idag för den sedvanliga höstsotningen.

Han hade mycket funderingar över de beläggningar som nu finns i den horisontella rökgaskanalen som förbinder pannan med skorstenen och jag måste hålla med honom - dessa beläggningar har ej funnits tidigare.

Förut har det bara varit lösa beläggningar som enkelt kunnat skrapas bort medan de nu är hårda "som sten".

Sotaren undrade om jag bytt pellets, och visst, det har jag gjort men jag har bara eldat den nya pelletsen i en månad och dessa beläggningar har funnits mycket längre.

Är det någon av forumets läsare som har några idéer om vad det kan bero på och vad att göra?

Bild
Bild in i det horisontella röret

Bild
Hej
Jag har en fundering på om det kan vara damm som hindrar fläktens luft mängd till förbränningsluften eller något annat bös som gör att luft flödet kan ha ändrat sig till förbränningen ??
För lite luft är ditt problem.

MVH
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

ak skrev:Inte för att jag kan besvara frågan, men jag får likadan beläggning på vissa ställen, framförallt i motdragsluckan som hos mig sitter i början av det horisontella röret. Det syns liknande beläggningar på delar av brännaren. Jag kan inte påstå att det påverkat funktionen för min del, och sotare och brandskyddsinspektörer har inte sagt något, men man undrar ju varför det blir så?

Jag har aldirg kört annat än Agrol pellets (inte för att jag inbillar mig att de är bäst, de är bara enklast att få tag på för min del).
Hej
Det med tjära kan uppstå om pellets hamnar bredvid förbränningen och osar oförbrända gaser

MVH

Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Beläggningar/tjära i rökgaskanalen

Inlägg av Olle45 »

jerjo skrev:Jag hade besök av sotaren idag för den sedvanliga höstsotningen.

Han hade mycket funderingar över de beläggningar som nu finns i den horisontella rökgaskanalen som förbinder pannan med skorstenen och jag måste hålla med honom - dessa beläggningar har ej funnits tidigare.

Förut har det bara varit lösa beläggningar som enkelt kunnat skrapas bort medan de nu är hårda "som sten".

Sotaren undrade om jag bytt pellets, och visst, det har jag gjort men jag har bara eldat den nya pelletsen i en månad och dessa beläggningar har funnits mycket längre.

Är det någon av forumets läsare som har några idéer om vad det kan bero på och vad att göra?

Bild
Bild in i det horisontella röret

Bild
Hej
En liten varning, tjära innehåller mycket energi så var försiktig med soteld! här kan muren bli mycket het.

Ett litet tips för att eliminera tjäran som redan blivit till,
Detta tips fick jag själv när jag gick på en studicirkel i husvärme.
Elda vanlig masonit, den innehåller kemi som brukar hjälpa emot tjära
den helt enkelt torkar ut tjäran. ett tips värt att prova.

MVH
Ruben
Skriv svar