Energirådgivare
Detta med energirådgivning kan vara relativt svårt av en energirådgivare att bedömma vad som just passar ditt boende. Jag vet av egen erfarenhet då jag själv ibland jobbar med energirådgivning på konsultnivå. Det finns en hel del faktorer som man måste ha med i beräkningen.
Om jag privat skulle söka energirådgivning idag skulle jag kontakta kommunens energirådgivare först som är kostnadsfritt och be denna om hjälp vilka alternativ som finns på marknaden, och be honom om en kalkyl på min fastighet på olika alternativ. Även be rådgivaren att räkna upp för och nackdelar med olika energikällor.
Sedan som steg två skulle jag ta in offerter samt kalkyler från olika leverantörer, både på ved, pellets eller värmepump samt kanske be dessa även räkna in solenergi som ger en förbättring hos alla dessa alternativ, men är kanske är den del som man får längst avbetalning på, i vissa fall inte, då det kan vara lönsamt även fast det blir en merkostnad för stunden. Som exempel kombinationen ihop med en pelletskamin som är vattenmantlad, det finns exempel på detta som har lönat sig.
Pelletspriset har stigit, det är väl alla överens om men ändå så ligger det så lågt att det är lönsamt att elda med detta, jämfört med el och olja som ännu går att köpa. Investeringen i en pelletsanläggning är som vid värmepumpar utspritt över ett stort kapital, och man kan välja vad plånboken erbjuder samt vilken bekvämlighet man vill ha. Kräver utrymme för förvaring, kan också ge en högre investeringskostnad om man som exempel behöver transportera längre sträckor mellan förråd och pannrum.
Ved, är det som är billigaste idag, det ligger i en klass för sig, men kan vara en dyr investering då det kräver stor utrustning, som man i och för sig relativt snabbt räknar hem. Även fast man köper veden på öppna marknaden i tjälpt lass på kärra. Nackdelen är att bränslet kräver utrymme för förvaring, och hantering och maskiner vid egen kap och klyvning.
Värmepumpen då, alla säger att den är billig och helt suverän, men här finns då fler faktorer man måste tänka på innan man gör sitt val. Priset varierar stort vart i Sverige du bor om du vill borra, och kan bli en stor investering där du inte ens hinner med att betala av hela kakan förrän det är dags att byta kompressorn. Investeringar i radiatorer i källare för att hålla temperatur, måste i många fall räknas in, åtgärder på skorstenen mm. Elkostnad kan tillkomma om den inte räcker till, då också under den kallaste perioden då elen är som dyrast. Finns gott om exempel där detta förekommer, och då på bergvärmepumpar som endast är några år gamla. Planlösningar vid luftpumpar är viktigt, i många fall en tilläggskälla då dessa inte räcker till, som exempel pelletskamin, pelletspanna eller elpanna. Luftvatten är relativt nytt och fungerar bra, men även här finns det risk att denna inte räcker till utan man få ha hjälp av en annan energikälla. Även fast man får ha dessa tilläggskällor kommer man ner i en rimlig kostnad som i många fall idag ligger bättre till än pellets. Men vad händer om elpriset stiger, det finns många indikationer på att man vill ha upp priset på elen till europanivå runt 2kr kWh, för att där igenom finansiera elproduktionen med vindkraften som exempel. När oljan försvinner så kommer man bara att ha elpriset att jämföra pelletspriset med, som idag styrs mest efter oljepriset. Importen av pellets ökar, även alternativa pelletskvaliteter är på framtågande som kommer att hålla priset i stabil nivå, jag tror att vi aldrig kommer att få uppleva att bioenergin blir dyrare än elpriset. Förr tror jag att det kommer fler alternativ som kommer att ersätta dessa inom några år.
Se bara amerikanarna som värmt sina hus med gas, som nu börjar hämta teknologin från oss svenskar som kan detta med pellets.
Då kanske även exporten av bränslet kommer att öka till sverige som ger lägre priser. Islänningarna säljer som ett exempel pellets till sverige idag som håller en väldigt hög kvalitet till bra pris.
Vad man väljer till sin fastighet är det som passar bäst just där, det finns ingenting som säger att samma anläggning fungerar lika bra hemma hos någon annan, så därför är det bästa enligt min mening att kontrollera alla alternativ, och nackdelar. Min uppfattning är att elberoende är ett av det sämsta man kan välja av dessa alternativ även fast det är bekvämt för stunden, men kan kosta i längden. Sedan finns det väl dom som är av annan uppfattning.
Om jag privat skulle söka energirådgivning idag skulle jag kontakta kommunens energirådgivare först som är kostnadsfritt och be denna om hjälp vilka alternativ som finns på marknaden, och be honom om en kalkyl på min fastighet på olika alternativ. Även be rådgivaren att räkna upp för och nackdelar med olika energikällor.
Sedan som steg två skulle jag ta in offerter samt kalkyler från olika leverantörer, både på ved, pellets eller värmepump samt kanske be dessa även räkna in solenergi som ger en förbättring hos alla dessa alternativ, men är kanske är den del som man får längst avbetalning på, i vissa fall inte, då det kan vara lönsamt även fast det blir en merkostnad för stunden. Som exempel kombinationen ihop med en pelletskamin som är vattenmantlad, det finns exempel på detta som har lönat sig.
Pelletspriset har stigit, det är väl alla överens om men ändå så ligger det så lågt att det är lönsamt att elda med detta, jämfört med el och olja som ännu går att köpa. Investeringen i en pelletsanläggning är som vid värmepumpar utspritt över ett stort kapital, och man kan välja vad plånboken erbjuder samt vilken bekvämlighet man vill ha. Kräver utrymme för förvaring, kan också ge en högre investeringskostnad om man som exempel behöver transportera längre sträckor mellan förråd och pannrum.
Ved, är det som är billigaste idag, det ligger i en klass för sig, men kan vara en dyr investering då det kräver stor utrustning, som man i och för sig relativt snabbt räknar hem. Även fast man köper veden på öppna marknaden i tjälpt lass på kärra. Nackdelen är att bränslet kräver utrymme för förvaring, och hantering och maskiner vid egen kap och klyvning.
Värmepumpen då, alla säger att den är billig och helt suverän, men här finns då fler faktorer man måste tänka på innan man gör sitt val. Priset varierar stort vart i Sverige du bor om du vill borra, och kan bli en stor investering där du inte ens hinner med att betala av hela kakan förrän det är dags att byta kompressorn. Investeringar i radiatorer i källare för att hålla temperatur, måste i många fall räknas in, åtgärder på skorstenen mm. Elkostnad kan tillkomma om den inte räcker till, då också under den kallaste perioden då elen är som dyrast. Finns gott om exempel där detta förekommer, och då på bergvärmepumpar som endast är några år gamla. Planlösningar vid luftpumpar är viktigt, i många fall en tilläggskälla då dessa inte räcker till, som exempel pelletskamin, pelletspanna eller elpanna. Luftvatten är relativt nytt och fungerar bra, men även här finns det risk att denna inte räcker till utan man få ha hjälp av en annan energikälla. Även fast man får ha dessa tilläggskällor kommer man ner i en rimlig kostnad som i många fall idag ligger bättre till än pellets. Men vad händer om elpriset stiger, det finns många indikationer på att man vill ha upp priset på elen till europanivå runt 2kr kWh, för att där igenom finansiera elproduktionen med vindkraften som exempel. När oljan försvinner så kommer man bara att ha elpriset att jämföra pelletspriset med, som idag styrs mest efter oljepriset. Importen av pellets ökar, även alternativa pelletskvaliteter är på framtågande som kommer att hålla priset i stabil nivå, jag tror att vi aldrig kommer att få uppleva att bioenergin blir dyrare än elpriset. Förr tror jag att det kommer fler alternativ som kommer att ersätta dessa inom några år.
Se bara amerikanarna som värmt sina hus med gas, som nu börjar hämta teknologin från oss svenskar som kan detta med pellets.
Då kanske även exporten av bränslet kommer att öka till sverige som ger lägre priser. Islänningarna säljer som ett exempel pellets till sverige idag som håller en väldigt hög kvalitet till bra pris.
Vad man väljer till sin fastighet är det som passar bäst just där, det finns ingenting som säger att samma anläggning fungerar lika bra hemma hos någon annan, så därför är det bästa enligt min mening att kontrollera alla alternativ, och nackdelar. Min uppfattning är att elberoende är ett av det sämsta man kan välja av dessa alternativ även fast det är bekvämt för stunden, men kan kosta i längden. Sedan finns det väl dom som är av annan uppfattning.
Helt rätt! men du har också ett års reklamation utöver garantitiden.M.A skrev:Jag vill inte frångå ämnet, men garanti och konsumentköplagen är två helt skilda saker. 6 månaders garanti måste finnas, de flesta tillverkare lämnar 1 års garanti. Efter detta måste du som konsument, om du vill hävda reklamationsrätt, bevisa att felet fanns redan vid tillverkning. Bevisbördan liggar alltså då på dig som konsument.
Här vill jag rätta dig elvis!elvis skrev:
I och för sig väldigt relevant uppgift att du arbetar där.
Om färre och till slut inga människor väljer pellets blir du arbetslös då Äfab inte får testa nån ny utrustning på tillverkarnas bekostnad.
ÄFAB jobbar inom ett väldigt brett område inom bioenergin, och om vi endast skulle sysselsätta oss med det du framhäver här så hade vi stängt för länge sedan.
Och lägg även på minnet att här på forumet är vi som privatpersoner, och av rent privat intresse för att diskutera. Enligt reglerna som röstades fram så har vi valt att skriva i profilen att vi är aktiva inom branschen, men det betyder inte att vi agerar här på arbetstid, utan privat tid och helt av privata intressen, men det finns förstås företagare som ser detta forum som en informationsportal, och det tycker jag heller inte är fel.
Jag har även bioenergi som ett intresse eller kalla det hobby, då jag tycker detta med förbränningsteknik och bioenergi är intressant.
Du kan väl bara se till dig själv, du gillar väl också att disskutera detta ämne annars så vore väl du inte medlem, eller hur elvis.
Hade igentligen inte tänkt mig lägga i det hela men .
Tycker inte om att folk hängs ut på ett forum var dom
arbetar mm mm. Huvudsaken enl min mening är att man
vet om i fall dom är i branschen eller inte . Vilket ska stå
i profilen enl min mening . Vilket ju står i ovanst fall .
Risken blir att forumet inte blir vidare intressant . Bara
massa tjafs som inte leder någonstans .
Bara min åsikt.
Wepe
Bara min åsikt.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
-
- Pannrumsnisse!
Bra skrivet Wepe!wepe skrev:Hade igentligen inte tänkt mig lägga i det hela men .
Bara min åsikt.
Wepe
Man kan undra Varför vissa medlemar skriver eller uttalar sig på vissa sätt.
Det räcker tydligen inte med att man i profilen skriver i klartext vad man tycker om att arbeta med, eller som karla1 förklarade ganska bra?Det kan även vara en hobby verksamhet.
Men vissa kanske vill bli av med oss från forumet. Vi kanske är lite för obekväma för vissa medlemar. Vad vet jag...
Kunskap finns i alla fall om andra på forumet vill ha hjälp med någonting.
Ved Profilen....
Instämmer!wepe skrev:Hade igentligen inte tänkt mig lägga i det hela men .
Bara min åsikt.
Wepe
Häng inte ut folk!
För sakliga diskussioner!
Fortsätter detta tjafs måste jag börja fundera på att utesluta medlemmar - något jag sluppit hittills under alla dessa år forumet varit aktivt.
Har några något otalt med varandra så för den diskussionen via mail eller PM
-
- Pannrumshärskare!
Det finns gott om fakta att el priserna kommer stiga.Ved Profilen skrev:
Beträffande elpriser har jag inget underlag att skriva att elpriserna kommer att höjas, men jag påstår det ändå..
Ved Profilen.
Det här var det senaste jag läste
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=716984
Åter till ämnet om energirådgivare.
Här i komunen har vi en rätt bra energirådgivare.
Dom har legat på rätt hårt och sökt KLIMP bidrag mm
Vi kan nu få bidrag om man tilllägsisolerar vinden osv
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Något positivt, på tiden att dom får vara med och betala också.Dagens handelssystem väntas också förändras på andra sätt. Redan nu är flyget på väg in i systemet. Möjligen kan ännu fler branscher föras in.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Sommaren -04 tog jag ett 3-års avtal på 31,9 öre/kWh o nu i sommras då det gick ut 36,3 öre/kWh, pelletsavtalet på 2 år va 1480:-/ton o på 2 år har det stigit till 2100:-/ton...Ved Profilen skrev:
Pellets priserna kan också skjuta i höjden, men jag tror elpriset ökar mera än pelletspriset.
Ved Profilen.
Stod faktiskt i tidningen igår att det inte är hållbart med biobränsle o att det nu går mer skog till biobränsle än till papers/sågindustrin..
I vintras fick en pelletsfabrik stänga i 3 veckor här pga brist på spån, Fabriken tillverkar till nya biopannan i Umeå..
Blir det sen verklighet med etanoltillverkning från skogsråvaran är nog det slutet för pelletsen tyvär..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tillägg på föregående inlägg
Ser att även veden dragit iväg,
Här i västerbotten tar dom från 275:-/m3 för blandved o björkved 300-400:-/m3
Sen tillkommer dom omdiskuterade avgifterna för sotning/brandskyddskontroll á 1300:-/år (snitt med koll vartannat år samt 2 sotningar/år)
Det går ca 4,5 m3/ton pellets, Iaf då jag kollat över 6 mån så går det 1 ton pellets o med ved 4,5 väl staplade m3..
Visst kanske nån tänker det blir ju mycket billigare om man köper långved o köper en beg kap/klyv samt motorsåg men då har man 10000:- att investera i där oxå + arbete, Man behöver iof bara betala runt 200-250:-/m3...
Så här ser det ut hos mej
Pellets ca 5 ton/år = 10500:- + 1300:-/ år sotarn = 11800:-/år
Ved ca 23 m3 med kapat/kluvet 6300-9200:-/år + sotarn 1300:-/år = 7600-10500:-/år
för långved 4600-5700 + 1300 sotarn = 5900-7000:-/år
Med ett cop på 2,1 så blir vp´s driften billigare än pellets + inget jobb o med cop 3 blir det billigare än ved + ca 20-30 timmar mer fritid om elen kostar 1,20:-/kWh
I västerbotten har virkespriserna ökat med 70% dom senaste 2 åren...
Anläggningskostnaden för bergvärme har gått ner så det kostar här 100-125000:- för bergvärme installerat o klart, En pelletspanna ca 70-80000:- med veckoförråd
med bulkförråd närmar man sej 100000:-
En hyfsad vedanläggning går på 100000:- o uppåt, Räknade i går ut att om jag skulle haft kvar oljetanken på 3 m3 som jag byggt om till ett trycklöst system med en calmar v33 för 32000:- så skulle en sådan anläggning gått på 70000:- bara i delar sen så kanske man måste ha en installatör till hjälpen oxå..
Här lägger rörkrökarna på tim kostnaden om man köper delarna på annat håll än av dom så då kostar det ca 450:-/tim..
I ett nybygge med vp o golvvärme som är injusterad med styrning av innegivare så når man cop 4 utan ansträngning...
Ser att även veden dragit iväg,
Här i västerbotten tar dom från 275:-/m3 för blandved o björkved 300-400:-/m3

Sen tillkommer dom omdiskuterade avgifterna för sotning/brandskyddskontroll á 1300:-/år (snitt med koll vartannat år samt 2 sotningar/år)
Det går ca 4,5 m3/ton pellets, Iaf då jag kollat över 6 mån så går det 1 ton pellets o med ved 4,5 väl staplade m3..
Visst kanske nån tänker det blir ju mycket billigare om man köper långved o köper en beg kap/klyv samt motorsåg men då har man 10000:- att investera i där oxå + arbete, Man behöver iof bara betala runt 200-250:-/m3...
Så här ser det ut hos mej
Pellets ca 5 ton/år = 10500:- + 1300:-/ år sotarn = 11800:-/år
Ved ca 23 m3 med kapat/kluvet 6300-9200:-/år + sotarn 1300:-/år = 7600-10500:-/år
för långved 4600-5700 + 1300 sotarn = 5900-7000:-/år
Med ett cop på 2,1 så blir vp´s driften billigare än pellets + inget jobb o med cop 3 blir det billigare än ved + ca 20-30 timmar mer fritid om elen kostar 1,20:-/kWh
I västerbotten har virkespriserna ökat med 70% dom senaste 2 åren...
Anläggningskostnaden för bergvärme har gått ner så det kostar här 100-125000:- för bergvärme installerat o klart, En pelletspanna ca 70-80000:- med veckoförråd
med bulkförråd närmar man sej 100000:-
En hyfsad vedanläggning går på 100000:- o uppåt, Räknade i går ut att om jag skulle haft kvar oljetanken på 3 m3 som jag byggt om till ett trycklöst system med en calmar v33 för 32000:- så skulle en sådan anläggning gått på 70000:- bara i delar sen så kanske man måste ha en installatör till hjälpen oxå..
Här lägger rörkrökarna på tim kostnaden om man köper delarna på annat håll än av dom så då kostar det ca 450:-/tim..
I ett nybygge med vp o golvvärme som är injusterad med styrning av innegivare så når man cop 4 utan ansträngning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
I och med att många elleverantörer idag också står för en betydande del av pelletsleveranser så kommer ju med all sannorlikhet pelletspriset att följa elpriset.Andreas Hansson skrev:Det finns gott om fakta att el priserna kommer stiga.

Dessutom som André skriver så kommer ju större kunder in på marknaden och köper pellets. Blir etanolfabrikerna av så lär det trycka upp priset än mera.
Den energirådgivare jag pratade med i min kommun var helt ok. Egentligen är han rådgivare för grannkommunen men bor i Umeå. Han är väl lite väl pelletspro men han gav ändå konkreta tips om både bergvärme och pellets. Nu har jag även kollat upp vind och min inkänade pengar kommer att läggas på vindkraft. Sen är det bara på med elpannan och ligga i soffan och pillra sig i naveln.Andreas Hansson skrev: Åter till ämnet om energirådgivare.

CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Pannrumsnisse!
Då kan du börja med att stänga av elvis. sedan kan du stänga av mig.PELLE skrev:Instämmer!wepe skrev:Hade igentligen inte tänkt mig lägga i det hela men .
Bara min åsikt.
Wepe
Häng inte ut folk!
För sakliga diskussioner!
Fortsätter detta tjafs måste jag börja fundera på att utesluta medlemmar - något jag sluppit hittills under alla dessa år forumet varit aktivt.
Har några något otalt med varandra så för den diskussionen via mail eller PM
Jag har gått ut på forumet och gjort i klartext vem jag är . Men elvis har inte gjort detta. Nu vill jag ha en förklaring!!!!!!
Vem får vara kvar på forumet?? JAG ELLER elvis????????? Vem tar vem???
Ps André kan oxå kollas..
Vill ni att sakkunniga skall lämna forumet eller vill ni ha en massa tjafs med amatörer som lämnar fel information på forumet.
I detta inlägg vill jag att elvis och André skriver sina kommentarer igen. Det är vissa frågor som inte vissa i denna tråd har vågat svara på?
elvis och André kliv fram om ni vågar?/ Vilka är ni ??????
Jag står för vart enda ord jag skriver:::::::::
Pelle tag inte bort mitt inlägg denna gång. Jag vill att alla på forumet skall få taga del av detta...
Ved Profilen..
-
- Pannrumshärskare!
Ja så blir det nog men jag brukar ej någon pellets. Etanol kommer skita sig.Fredde skrev:I och med att många elleverantörer idag också står för en betydande del av pelletsleveranser så kommer ju med all sannorlikhet pelletspriset att följa elpriset.Andreas Hansson skrev:Det finns gott om fakta att el priserna kommer stiga.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=716984![]()
Det hade jag räknat ut för länge sedan
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... r%20l%F6st
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumsnisse!
Bra att du tilläger det.Andreas Hansson skrev:Det finns gott om fakta att el priserna kommer stiga.Ved Profilen skrev:
Beträffande elpriser har jag inget underlag att skriva att elpriserna kommer att höjas, men jag påstår det ändå..
Ved Profilen.
Åter till ämnet om energirådgivare.
Ha de!
Ved Profilen..