grundinställning mma radiatorventil

Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ved Profilen skrev:Vad mener du med att vi inte har lika kopplat? Ingen har min koppling vad jag vet!! Rör krökaren säger till mig,att min koppling fungerar inte men jag hävdar motsattsen. Dom säger att laddningspumpen stör radiatorpumpen eller tvärt om.. Detta påstår jag är (nys ) Med mina flödesmätare har jag kollat detta. Jag har stängt av radiatorpumpen när det är full laddning på laddningspumpen och kollat flödet, jag har även stängt av laddningspumpen och kollat radiatorflödet vid laddning. Pumparnas flöden stör inte varandra på något vis..

Har du sett mina temperaturer som jag har lyckats åstakomma??
Man kan i alla fall inte ha lika bra skiktning sommar tid som vintertid

Mig veterligt har ingen normal villa ägare lyckats med att åsta komma dessa temperaturer som jag arbetar med utan att fläkten stannar eller att pannan kokar, med en Baxi Solo+30. Eller en Solo-Inova.
Även skiktningstemperaturena blir nog svårt att åstakomma utan att flödesmäta systemet.
Hur är ditt värmesystem kopplat?

Ved Profilen..
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Dra inte igång ett nytt krig nu. Det är ingen som ifrågasatt din eminenta anläggning.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jösses
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Det är lungt:. Tycker bara att det är synd att inte flera optimerar sina värmesystem. Kan även tillägga att det jag håller på med är att testa vissa flödesfunktioner i en vanlig villa, kontra strypningar för att se hur olika kopplingsalternativ mellan ved pannor/ acktankar beter sig. Delvis för att kunna se hur man kan optimera laddningsflödena till acktankarna för att ladda med så hett vatten som möjligt. Dvs....
Utan att anläggningarna börjar att koka. Allt detta arbete för att få ut det bästa ur bioenergin.. Samt att kunna opptimera acktankarnas lagrings kapacitet. Synd bara att vissa inte förstår innebörden av mina tester. Mina tester kan även komma till fördel vid pelletseldning...

Alla dessa tester gör jag på min egen anläggning hemma. För mitt eget intresses skull.. Kan bli bra info för framtida bruk.. Följ gärna min test loggningen på http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp Baxi pannan Solo+30.

Ved Profilen
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kan inte strypa flödet över mina radiatorer.
Det enda radiatorn som det siter en sån där avstängnings grej som man kan strypa med är ett pytte litet element på toa.

Man kanske ska investera i sådana till alla element.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Sandstugan
Prima virke

Inlägg av Sandstugan »

har hört nu ett nytt begrepp för det hela delta t

dom säger att man ska ha ett tempfall på 7 grader per element.

finns det något i dessa mma ventiler som man kan strypa ¨maxöppningen¨ med eller? så¨att fast man öppnar termostaten helt så öppnas inte ventilen mer än ¨inställt¨??? och hur gör man dettaaA?????
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Sandstugan skrev:har hört nu ett nytt begrepp för det hela delta t
Det där är mer en värmepumpsgrej. På en pump med köldmedium R407 bör man ha ca7 graders delta t för att undvika glide.
Men det är ingen nackdel att ha samma delta med pellets. Frågan är bara om man kan trimma in rätt flöde när man har rumstermostater. Flöde och tryckfall kommer att variera beroende på hur övriga element står?

Jag vet tyvärr inte hur man stryper en mma-ventil :(
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Glöm nu för göta petter inte att det är en avsevärd skillnad på 1rör och 2rör system med tempdiffarna och flödena. Iaf om vi pratar "1rör system för oljepanna modell 60-70tal", jag har ett sånt :evil:. Krävs relativt högt flöde och att man inte har FÖR stor tempdiff innan mediat passerat sista radiatorn i slingan, annars blir det KALLT i det rummet den sitter.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Bra tillägg av snillet!
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
hatte
Fröträd

Inlägg av hatte »

Har det nån betydelse om man kör cirkpumpen på läge 1,2 eller3 när man eldar med pellets?
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Sandstugan skrev:har hört nu ett nytt begrepp för det hela delta t

Detta är från skolboken för injustering av 2-rörssystem.
Injustering vid 0 grader ute och en framledningstemp på 40 grader skall injustering göras så att man får ett Delta T på mellan 5 - 10 grader.
Samtliga radiatorer i systemet skall ha så snarlikt värde som möjligt (grund injustering).

1-rörssystem skall injusteras på ett helt annat vis och detta har jag inte läst så ingående.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

kenhje skrev: Detta är från skolboken för injustering av 2-rörssystem.
Ok. Bortse från vad jag skrev tidigare om att det är en värmepumpsgrej. Men det är väl viktigare om man har VP än pellets?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Enligt de rörmokare jag känner så är det ovanligt att injustera villor, viktigare i flerbostadshus, men vi som bor i pannrum brukar ju försöka att optimera våra system för att få de så effektiva som vi bara kan.
Vad gäller vp vet jag inte eftersom jag inte haft någon men jag gissar att det är viktigt att ha ett lågtemp system och vad det kan innebära.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Svenconi
Ungskog

Inlägg av Svenconi »

Returtemperaturen efter elementen är viktig om man har en värmepump eller om man har fjärrvärme.

I fallet med värmepumpen ger en låg returtemperatur en högre verkningsgrad, och i fallet med fjärrvärme så blir flödesavgiften lägre (beror på vilket ort man bor på).

Däremot är frågan om låg returtemperatur överkurs när det gäller eldning av pellets, ved eller olja. Man får en marginellt ökad förlust i returledningarna, som ju ändå värmer upp huset, och man får en ökad elförbrukningen då circpumpen får jobba hårdare än vad som är helt optimalt.
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
Sandstugan
Prima virke

Inlägg av Sandstugan »

så det hjälper mig inte att justera ventilerna?
Skriv svar