Sitter luckorna på samma sätt som på ctc 265 så använder du ju bara en tredjedel av pannan och pelletsbrännaren sitter mitt framför rökrörsutloppet? Kanske ser pannan ut på ett annat sätt.
Nej luckorna liknar inte 265, tyvärr går det inte att posta bilder här men för er som är intresserade av hur jag tänkte så skicka ett pm med mejladress så kan jag skicka bilden. Den liknar 161an som finns en bild på legoelektronik.se.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Fabian-Bom skrev:Nej luckorna liknar inte 265, tyvärr går det inte att posta bilder här men för er som är intresserade av hur jag tänkte så skicka ett pm med mejladress så kan jag skicka bilden. Den liknar 161an som finns en bild på legoelektronik.se.
Ja den bilden förklarar en hel del. Att få ut en hög effekt ur den pannan kanske inte är så lätt. Jag hade tidigare en CTC Total så jag har provat på det där med hög rökgastemperatur. Provade med bafflar och plåtar för att få rökgasen att gå längre väg men resultatet var rätt dåligt.
Då var experimentet testat och det verkar som att det utföll väl.
Med samma inställningar på brännaren fick jag nu 100 grader rökgastemperatur istället för 325 grader
Jag sotade ur pannan rejält innan experimentet men om man drar bort 50 grader så har jag ändå en sänkning av rökgaserna på 175 grader
Draget genom skorstenen minskade också vilket det ju borde. Får nu hoppas att det fortsätter att fungera och att jag får en rejält minskad förbrukning.
Ställde även ner effekten något efter testet och ändrade hysteresen för att inte få för kort gångtid. Pannan blev snabbare varm och verkar även hålla sig varm längre. Känns bra
Kul att det verkar funka. Som nämnts innan, bara det är säkert gjort
aldrig fel att testa . Roligt om det funkar bra för dig , och att det blev
som du tänkt dig.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Nog är det säkert alltid
5mm svetsad plåt, glasfibertätning och stenull runt röret. Frågan är bara om sotaren gillar det. Får väl ta bort det annars och sätta i det igen när han åkt.
Jag har i allla fall mer än halverat förbrukningen mot innan utan att värmen till huset åverkats, nice
Då kan du väl köra rätt länge då utan att aska ur? Vill
du mixtra till det lite till skulle du ju kunna sätta dit en auto
uraskning??
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Då kan du väl köra rätt länge då utan att aska ur? Vill
du mixtra till det lite till skulle du ju kunna sätta dit en auto
uraskning??
Jo det kan jag. Blir väl att tömma någon gång i månaden i alla fall, när jag ändå sotar. Funderar på att ställa in en plåtlåda eller liknande som jag kan samla upp aska i och tömma. Nu kör jag med föravskiljare kopplad på dammsugaren. Uppskattar att jag får plats med ca 100 liter under brännaren men så länge lär jag knappast köra...