Termostat typ TK1A, är det värt det???

pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jag hängde inte med riktigt där på länken, vilken produkt var det ni hade?? Det är alltid intressant med alternativ :D
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Är ledsen men jag gjorde fel med länken. Hoppas det blir mera klart nu.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 003297.htm
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Japp, då hänger jag med, ska kolla vidare på detta, tackar..
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

All detta tal om att man ska ha lång hysteres, man hör det ju jämt. Är det verkligen ingen mer som har nån idé hur mycket man skulle kunna spara på att ha hysteres ca 20 grader istället för ca 6 grader???
Innegivare Cbj
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det är svårt att säga när det beror på brännare, inställningar, panna, förbrukning etc...

Men jag tror för min del att man i bästa fall sparar 5% av förbrukningen, men oftast mindre. Sedan kanske besparingen för miljön blir större iom färre tändningar. Och så blir det mindre "slitage" på tändelementet.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har testat med lite olika gångtider och tycker mig inte märka någon jätteskillnad, fördelen med långa gångtider är ju att man spar lite pellets från uppstarten, miljön mår lite bättre (pelletsbrännare släpper ut rätt mycket skit i uppstarten) och spar på tändelementet, vilket inte är några dåliga anledningar i sig själv, men att man skulle spara stora mängder pellets på det tror jag inte.

Sen ska man kanske vara försiktig med att ha för långa gångtider på pannan, metalldelarna kommer att röra på sig rätt mycket om teperaturen går upp och ner hela tiden, sen vet jag inte om det har så stor beteydelse i och för sig.

En annan nackdel är ju att temperaturen blir rätt så ojämn vilket kan ge ojämn inomhustempeatur antar jag.

Men en 10-15 grader kan nog vara vettigt att köra på om man har hyfsat stor vattenvolym i pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ok, det var bra info, har själv ca 175 liter i min panna, vet ej om det är mycket eller lite, troligen lite!!! i alla fall så borde ju 10-15 grader diff vara bättre än idag ca 3-6 grader.

Men är det så att man kanske inte spar nåt vidare på detta så kanske det inte är nån idé, grejen är ju att jag kan ställa hysteresen me tid från
15 min till 360 min, detta kan man ju göra i sommar så man bara har vatten att värma upp, kanske räcker med den i alla fall då :scratch:
Innegivare Cbj
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Annars så kan du ju köpa ett par termostater www.conrad.se, dom kostar en hundring stycket har jag för mig och kan kopplas in så att dom sluter över eller under tempen så du behöver med andra ord inga reläer, koppla två sådana i serie så har du till och frånslag fritt inställbart för några hundralappar.
Senast redigerad av micke_932 den tor 17 jan, 2008 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

micke_932 skrev:Annars så kan du ju köpa ett par termostater www.conrad.se, dom kostar en hundring stycket har jag för mig och kan kopplas in så att dom sluter över eller undrar tempen så du behöver med andra ord inga reläer, koppla två sådana i serie så har du till och frånslag fritt inställbart för några hundralappar.
Koppla dom i serie hjälper väl inte ??? Här får du gärna förklara dig lite mer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

pekkapikk skrev:Ok, det var bra info, har själv ca 175 liter i min panna, vet ej om det är mycket eller lite, troligen lite!!! i alla fall så borde ju 10-15 grader diff vara bättre än idag ca 3-6 grader.
Den stora delen av besparingen får du säkert när du ökar från 3 till 10 grader. 10 grader tar visserligen inte så lång stund att värma upp, det är ca 2kWh med 185l vatten. När jag körde oljetermostaten kunde det hända att startfasen var halva gångtiden och tio extra minuter hade det kanske blivit 1/4-del istället?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Koppla dom i serie hjälper väl inte ??? Här får du gärna förklara dig lite mer
Helt riktigt, det är jag som yrar.
Senast redigerad av micke_932 den tor 17 jan, 2008 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ja, det blir nog en besparing ändå vad jag förstår, klart bättre vorde det väl i alla fall ha ha en termostat även på sommaren som man ställer in max - min temp på, istället som nu när man kan ställa in tidsmässigt, det kan ju bli väldans fel även om man har värmen avstängd och bara kör på varmvatten....
Innegivare Cbj
Skriv svar