Ja, och jag frågade dom 2 nya pannor jag installerat CTC 1100 och Biomatic och dom ena själv panna Nibe City och jag brännare Beo 10v. 3 personer säger att batterislinga kom snabbt fram än plattvärmeväxlare cirka sent 30-45 sek.Byggsmén skrev:Om det skulle ta upp till en minut för en växlare att generera varmtvatten har jag mycket svårt att tro. Då är det något annat fel som ligger till last.PPG skrev:Jag har jobbat byte värmepannan på CTC 1100 och Ariterm Biomatic dom är säger att varmvatten kran öppnar dröjer länge kallvatten innan laddpump kommer blir varmtvatten. Dom har haft gamla pannor med batterislinga och det var kort tid kallvatten då kom snabbt varmvatten kommer. Men försent dom ganska missnöjd med plattvärmeväxklare dom visst inte vill ha batterislinga med ny panna. För service killarna direkt byte ny panna utan fråga hur tid dröjd kom fram varmvatten och har problem plattvärmeväxlare går bara 2 år byte gick på garanti.Becker skrev: SKIT SNACK!![]()
Värmen kommer direkt! Jag lovar! Jag har känt på röret ut ur pannan när någon börjar tappa varmvatten, röret blir hett direkt!![]()
Det går betydligt fortare för mig att få varmvatten i kran, än mina föräldrar.... Och dom har 300 liter elektrisk varmvattenberedare....
Har testat batterislinga att öppna kran hur länge kom varmvatten cirka 15 sek. Plattvärmeväxlare cirka 45 sek till 1 minuter.
Det är upp er vad tyck om olika alternativ. Jag besrivning få veta personliga läsning om hur är bra teknik och system
Obefintlig försäljning av pelletspannor/brännare
Re: Obefintlig försäljning av pelletspannor/brännare
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nä det tar inte nån längre tid med vvx, Då är det som du säger nått som är fel..Byggsmén skrev:
Om det skulle ta upp till en minut för en växlare att generera varmtvatten har jag mycket svårt att tro. Då är det något annat fel som ligger till last.
Jag ska kolla o ta tid samt uppge rörlängd samt dimension nästa gång jag ska förbi kompisen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kran öppnar känner flödegivare signal till laddpump kom snabbt för att få plattvärmeväxlare ger värme kort ögonblick kom fram varmvatten. Om t,ex laddpump på hela tiden även stängt kran vänta några oavsett minuter eller timmar sen öppnar kran då kom snabbt varmvatten ca 15 sek. Men det kostar förbrukar el och pelletsförbrukning laddpump hela tiden utan flödesgivare.André skrev:Nä det tar inte nån längre tid med vvx, Då är det som du säger nått som är fel..Byggsmén skrev:
Om det skulle ta upp till en minut för en växlare att generera varmtvatten har jag mycket svårt att tro. Då är det något annat fel som ligger till last.
Jag ska kolla o ta tid samt uppge rörlängd samt dimension nästa gång jag ska förbi kompisen..
Ja, du får prova förbi kompis.
Jag använder flödesgivaren, och det kommer varmvatten ur pannan direkt när man vrider på kranen... Det tar INTE ens 15 sekunder innan det kommer varmvatten! Så jag påstår att om det längre tid än några få sekunder så är det nått som är galet. Luft i pannan och eller i pumpen??
Sen tar det ju en liten stund innan varmvattnet når kranen.
Ber om ursäkt för att detta också blev OT....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Du är nöjd med din pannanBecker skrev:Jag använder flödesgivaren, och det kommer varmvatten ur pannan direkt när man vrider på kranen... Det tar INTE ens 15 sekunder innan det kommer varmvatten! Så jag påstår att om det längre tid än några få sekunder så är det nått som är galet. Luft i pannan och eller i pumpen??

Jag har alltid lufta internpump, expansionskärl, cirkulationpump och radiator efter påfyllning till ca 0.8 - 1.0 bar på panntryck.
Jag är nöjd 
Har du även luftat pannan, och pump efter att den varit i drift ett tag??
Min installatör tipsade att även lufta pannan efter ett tag, då det kan samlas mycket luft i toppen av Biomaticen. Och på min installation går detta utmärkt genom expansionskärlet. Även ett halvår efter installationen fanns det luft att tappa ur....
Jag har dock aldrig haft problem med varmvattnet...

Min installatör tipsade att även lufta pannan efter ett tag, då det kan samlas mycket luft i toppen av Biomaticen. Och på min installation går detta utmärkt genom expansionskärlet. Även ett halvår efter installationen fanns det luft att tappa ur....
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Ja, jag har gjort först luftat pannan och pump före start pump cirulerar då lufta en gång till för fri från luft utan problemBecker skrev:Jag är nöjd

-
- Prima virke
Varför är marknaden död? Jag tänkte byta till pellets från flis - gör jag fel?André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris..![]()
Åkte förbi en kompis som har försäljning av ved/pelletskaminer o nu även blivit ÅF åt Ariterm på pellets sidan, Nu är marknaden helt död istort så pruta är lätt sa han eftersom många pannor står i lager o ingen köper nu..
Allt är ju induviduellt. Du kanske har behov av värme i källaren eller klarar dig bara med att sätta in en brännare. Då kan det ju fortfarande löna sig. Men rent generellt är det nog så att pelletspriserna har stigit så pass mycket de senaste åren att en nyinvestering på 70-80 tusen är svår att räkna hem jämfört med andra allternativ. Därför säljs det inte så mycket pelletspannor längre.Basshunter skrev:Varför är marknaden död? Jag tänkte byta till pellets från flis - gör jag fel?André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris..![]()
Åkte förbi en kompis som har försäljning av ved/pelletskaminer o nu även blivit ÅF åt Ariterm på pellets sidan, Nu är marknaden helt död istort så pruta är lätt sa han eftersom många pannor står i lager o ingen köper nu..
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
...och samtidigt har värmepumparna, i alla fall på pappret, blivit effektivare och därmed intressantare alternativ.Fredde skrev:Allt är ju induviduellt. Du kanske har behov av värme i källaren eller klarar dig bara med att sätta in en brännare. Då kan det ju fortfarande löna sig. Men rent generellt är det nog så att pelletspriserna har stigit så pass mycket de senaste åren att en nyinvestering på 70-80 tusen är svår att räkna hem jämfört med andra allternativ. Därför säljs det inte så mycket pelletspannor längre.Basshunter skrev:Varför är marknaden död? Jag tänkte byta till pellets från flis - gör jag fel?André skrev:Om man måste byta panna så är det läge för bra pris..![]()
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Nu får vi hålla i "brallorna" lite här.... 70000-80000 kr?
54000 kr för värstingen biomatic 20+ har jag fått ett pris på..
Men som sagt pruta av bara h..lvete.....så
Finns ju billigare alternative...effekta 200...från 23000-30000 kr...för nu var det ju prutläge som sagt?Obs! Priserna oprutade
Mvh ronald
Men som sagt pruta av bara h..lvete.....så

Finns ju billigare alternative...effekta 200...från 23000-30000 kr...för nu var det ju prutläge som sagt?Obs! Priserna oprutade

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
54000kr, är det inkklusive expansionskärl, shuntstyrning, bulkförråd och påfyllningsrör + då allt arbeter för att installera sakerna. Ok, 70-80 kanske är i överkant men nog har det skrivit om dessa priser på detta forum förr. Men du har rätt i att det är prutläga.ronald skrev:Nu får vi hålla i "brallorna" lite här.... 70000-80000 kr?
Men som sagt pruta av bara h..lvete.....så![]()
Finns ju billigare alternative...effekta 200...från 23000-30000 kr...för nu var det ju prutläge som sagt?Obs! Priserna oprutade![]()
Mvh ronald
Hur som helst är det ju så att skillnaden mellan pellets och andra uppvärmings allternativ blivit mindre och mindre.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Pannrumshärskare!
Det har ju snackats om chock höjningar av elpriset i många är nu. Fortfaraden kan du dock teckan 5 års avtal. Kan du göra det med pellets?Andreas Hansson skrev:Det bör väl tillläggas att detta är med dagens pellets priser och el priser.
JAG tror inte el priserna kommer vara så här låga länge till.
Om pellets priset följer efter?Ja vem vet?
Här där jag bor så är det ju elbolagen som är de största försäljarna av pellets. Därför ser jag det som en självklarhet att pelletspriset kommer att följa elpriserna. Ett pelletshot är ju borta i och med att de nu lägger ner etanolsatsningen. Tyvärr så börjar fjärrvärmeverken här uppe nu också köra pellets.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Pannrumshärskare!
Jag brukar tänka längre än 5 år när jag gör en investering på 70-80 000.Fredde skrev:Det har ju snackats om chock höjningar av elpriset i många är nu. Fortfaraden kan du dock teckan 5 års avtal. Kan du göra det med pellets?Andreas Hansson skrev:Det bör väl tillläggas att detta är med dagens pellets priser och el priser.
JAG tror inte el priserna kommer vara så här låga länge till.
Om pellets priset följer efter?Ja vem vet?
Här där jag bor så är det ju elbolagen som är de största försäljarna av pellets. Därför ser jag det som en självklarhet att pelletspriset kommer att följa elpriserna. Ett pelletshot är ju borta i och med att de nu lägger ner etanolsatsningen. Tyvärr så börjar fjärrvärmeverken här uppe nu också köra pellets.
Fakto är att ingen vet "inte du heller" vad el,pellets priset blir i framtiden.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL