Luftvärmepump istället för pellets?

ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Som sagt strömavbrottens tider är här....Då är en kamin en räddare i nöden..Sen pay off om man tänker så,, så tjänar man in en på" nolltime"
Sen l-v/p i all ära (är ingen motståndare själv till dom) .men som Andreas nämnde så lyssnar man nog på vedens härliga sprak än l v/p ns "vibrak"...men det är ju en "spraksmak" :wink: ...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

ronald skrev:Som sagt strömavbrottens tider är här....Då är en kamin en räddare i nöden..Sen pay off om man tänker så,, så tjänar man in en på" nolltime"
Sen l-v/p i all ära (är ingen motståndare själv till dom) .men som Andreas nämnde så lyssnar man nog på vedens härliga sprak än l v/p ns "vibrak"...men det är ju en "spraksmak" :wink: ...

Mvh ronald
Vet inte varför ni säger att v/p låter så förbaskat, kan inte säga att jag märkt något nämnvärt väsen av dessa. har somsagt ingen egen alltså ingen långtids lyssnings erfarenhet=P

Jo en kamin vore toppen, vi hade planer på att sätta in en sådan men sotarmästaren är en krånglig jävel och det hade blivit en merkostnad på 10-20tusen vilket det inte är värt bara för att ha som backup.

sedan så är ju en l/p toppen att den värmer även när man inte är hemma

Men hade nog valt en kamin ifall inte kostnaden hade blivit så enormt mycket högre för våran del, mysfaktorn är ju enorm =P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

fisketorp skrev: Alltså tänkt att prova instalera själv, verkar inte alltför avancerat bara man är noga och tar god tid på sig så har man en bra pump instaleat och klart för dryga 10`000kr billigare beroende på vilken pump man väljer.
/
Ja priset blir annat om man installerar själv. Hur det är med garantier vid självinstallation är mer osäkert.
Det man köper via parallellimport saknar all nordenanpassning och är ofta rena ac-maskiner. Installationsfirmorna säger ofta att parallellimporterade maskiner är betydligt sämre än originalet. Kompressoroljan kan t.ex. vara anpassad för sydeuropeisk ac-drift och inte för drift som värmepump. Hur mycket som är sant av det här kan man inte veta.
Uppfriskande i alla fall att vp installatörerna hänger med sin tid och vill installera det senaste och bästa. Pelletsbrännarinstallatörerna plockar ju ofta fram riktigt omodena grejor till kunden och om kunden inte protesterar åker också in det som installatörerna har bäst avans på.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Tja nån nämde det här med strömavbrott. Igår var strömmen borta ett gäng timmar och då hade det varit gott med en kamin..
Skickar nog tanken på lvp och skaffar mig en kamin istället pga av det praktiska med kamin vid strömavbrott och mysighetsfaktorn. Även om 14000 för Panasonics Super scroll installerat och klart lockar.

Blir antagligen alltså ny panna och en kamin.

Då komer givetvis frågan vilken panna bör jag skaffa mig? Ska passa min A3:a.

Några förslag? har ju själv funderat på en Focus PE-20. Skulle dock vara kul med en som nån form av halv eller hel automatisk uraskning.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

stingray skrev:Tja nån nämde det här med strömavbrott. Igår var strömmen borta ett gäng timmar och då hade det varit gott med en kamin..
Skickar nog tanken på lvp och skaffar mig en kamin istället pga av det praktiska med kamin vid strömavbrott och mysighetsfaktorn. Även om 14000 för Panasonics Super scroll installerat och klart lockar.

Blir antagligen alltså ny panna och en kamin.

Då komer givetvis frågan vilken panna bör jag skaffa mig? Ska passa min A3:a.

Några förslag? har ju själv funderat på en Focus PE-20. Skulle dock vara kul med en som nån form av halv eller hel automatisk uraskning.
Klokt Stingray! med kamintanken jag lovar att du inte blir besviken myyyyysfaktor..+..lite pellets åtgång......
Sen min favoritpanna passar till ecotek med många fler brännare...
http://www.effecta.se/effecta/index.php ... nik&view=3

Annars utan brännare har jag paketet biomatic+20 som favorit för tillfället men det är ju en annan "biff"

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

fisketorp skrev: Alltså tänkt att prova instalera själv, verkar inte alltför avancerat bara man är noga och tar god tid på sig så har man en bra pump instaleat och klart för dryga 10`000kr billigare beroende på vilken pump man väljer.
/
Du får ju en installerad pump med garantier för 14000kr.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Andreas Hansson skrev:
/
Du får ju en installerad pump med garantier för 14000kr.
Du får en "bättre" pump av samma tillverkare för summa under det priset.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ah va bra ,
Med garantier installation,el dragning.
Ge mig en länk
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Andreas Hansson skrev:Ah va bra ,
Med garantier installation,el dragning.
Ge mig en länk
Tja du har 2års garanti och 5års kompressorgaranti. detta är "standard" garantin hos de flesta pumpar du får uppsatta.
Många har även extra garantier genom sin hemförsäkring vilket kan vara värt att kolla upp.

sedan finns det extra garanti att köpa till och några lockar med erbjudande om 10års kompressorgaranti osv.

Men seriöst om 10år finns det mycket bättre pumpar så att betala mer än dubbelt för en vara bara för att få ibland inte alltför mycket bättre garantier är det värt det?

visst det känns tryckt med garantier och att ha det färdiguppsatt samt bekvämt jag säger inget om det, tycker bara att priserna ligger välldigt högt.

Panasonix E12GKE för 6500kr +moms=8125kr sedan tillkommer lite rördelar osv för ca 1000kr? alt 2000kr färdiginstalerat "svart"

Så för 10125kr kan du få en pump som är bättre än E9GKE (ännu billigare om man kommer undan momsen)
E12GKE ligger väl på ca 20tusen instalerat och klart på rabatterbjudandena?

Detta med nordenanpassat, kan köpa till ett sådant kitt för 349kr +moms
dok är det möjligen den"mindre" bra anpassade oljan som någon nämnt, den "bättre" oljan är väl till för att ge bättre smörjning vid kallstarter.
uppkommer ens dessa? en pump arbetar väl rätt ofta samt att har man värmekittet så borde det ju inte vara någon fara?
sedan beror det väl lite på hur klimatet är där man bor.

Valet är helt och hållet ens eget ex sväfar gillar billiga priser men betalar hellre en extra summa typ dubbelt upp för att slippa göra något
allt hur bekväm/orolig man är
Man ska bara inte vara rädd för att prova saker som är billigare pga import övrigt så är väl produkten identisk med "nordicanpassad"
Skriv svar