Shuntautomatik funderingar
Ja du har kanske rætt den bivalenta shunten kanske jag kan skippa. Måste kolla ritningarna, vet inte hur eller om det på verkar min kørning av solpaneler som ska installeras næsta sommar. Hade ju i så fall bara vara att køpa en kulvertstyrning då jag ændå vill ha full temp ut från biosolen. Brænnaren stoppar ju vid ønskat temp. Får fundera lite till. Tack før all hjælp. Det ær bra att bolla ideer med någon så man vet att man inte ær helt fel ute 

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om du kör med kulvertstyrning som bara startar/stoppar kulvertpumpen o shunten fullt öppen så kommer pannan bli kall i botten där solen värmer, Det blir ju 250 l svalare vatten som når bio.solen varje gång den pumpar o det är ju som du vill ha det..
Därimot så från elpannan ska du ju ha shuntstyrning till radiatorerna/golvvärmen o strypa in dessa så returtempen blir så låg som möjligt in i elpannan..
Jo möjligen kan det vara ide med en strypventil (radiator returventil) o montera på kulverten så du kan strypa för lägre flöde för att de inte ska bli så mycket omrörning i elpannan/biosolen..

Därimot så från elpannan ska du ju ha shuntstyrning till radiatorerna/golvvärmen o strypa in dessa så returtempen blir så låg som möjligt in i elpannan..
Jo möjligen kan det vara ide med en strypventil (radiator returventil) o montera på kulverten så du kan strypa för lägre flöde för att de inte ska bli så mycket omrörning i elpannan/biosolen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har funderat på en annan sak. Om jag eldar upp biosolpannan till ca 75-80 grader och sedan shuntar ner det med hjælp av den bivalenta shunten till 70 grader detta pumpar jag med hjælp av cirkpumpen kopplad till kulvertstyrningen in till elpannan. Ær det vettigt att gøra så? Biosolen står i vælisolerat pannrum så førluster pga værmeutstrømning borde ju vara minimala. Tænkte att man får færre start/stop genom att gøra så och då har men en buffert med lite varmare vatten lagrat i biosolen. Någon som har synpunkter på detta?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja är nog oxå tveksam till det, Iof så blir strålningsförlusterna lägre men o andra sidan blir det mer förluster från kulverten då elpannan måste laddas oftare..
Kör du pannan på 80° annars varför shunta ner till 70°??
Då är det bättre att köra Bio-solen på 70° direkt men det är bara att testa sej fram..
Kan va ide att köra upp Bio-solen ändå varmare än 80° oxå, Går det välja vilken start/stopptemp brännaren ska ha??
Kan ju va effektivast att köra pannan från 55-60° till 85-90° oxå men åter igen det är bara att testa o se vad som verkar bli effektivast..
Kör du pannan på 80° annars varför shunta ner till 70°??
Då är det bättre att köra Bio-solen på 70° direkt men det är bara att testa sej fram..

Kan va ide att köra upp Bio-solen ändå varmare än 80° oxå, Går det välja vilken start/stopptemp brännaren ska ha??
Kan ju va effektivast att köra pannan från 55-60° till 85-90° oxå men åter igen det är bara att testa o se vad som verkar bli effektivast..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd