Dålig förbränning i kökspis?Hur mäter jag enkelt rökgaserna?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

kricken_ skrev:Det fungerar iaf på min viadrus panna.
Det går inte att helt strypa primären helt men nära nog.
Hej Kricken ! Vad har Viadrus pannan med detta att göra :?:
Skämtade lite :wink: Din panna har inte ens tuper den brinner rakt ut i skorstenen med gjutjärnsflänsar som bromsar rökgaserna..

Denna tråd gäller Kokspannan.

Ved Profilen..
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej kricken_

Du har helt rätt med att primären inte får eller skall stängas helt!!
värmen i glödhärden skall underhållas till ca 850°C det är denna temperatur som frigör de viktiga brännbara vedgaserna som i sin tur förbränns vid olika temperaturer
Det som är viktigt är att det inte fattas syre till slutförbränningen
SEKUNDÄR LUFTEN är viktig till slutförbränningen.

Lite ifrån ämnet
( Denna vedgas renas och den går att köra en bilmotor på
med lite omändring av gas tillverkningen och så får den ju inte brinna upp i gengaspannan om vi skall ha nytta av den till bilmotorn ! )

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej vedprofilen
Vad har kökspannan och viadrus gemensamt ?
Helt rätt båda är av typen med överförbränning och ingen är för ved eldning! utan för bränslet koks.

Vedgasen brinner mycket rent med denna teknik av eldning.

men på mitt vis går det mycket bra att elda ved i dessa typer av pannor med bra rökgasvärden .

I övrigt skiljer de sig inte i förbrännings teknik !
men kökspannan har längre rökgasväg innan skorstenen tar vid.

MVH
Ruben
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Ved Profilen skrev:
kricken_ skrev:Det fungerar iaf på min viadrus panna.
Det går inte att helt strypa primären helt men nära nog.
Hej Kricken ! Vad har Viadrus pannan med detta att göra :?:
Skämtade lite :wink: Din panna har inte ens tuper den brinner rakt ut i skorstenen med gjutjärnsflänsar som bromsar rökgaserna..

Denna tråd gäller Kokspannan.

Ved Profilen..
Det är helt rätt tråden i sig har inget med viadrus pannan att göra.
Men sedan jag börjat elda som olle45 förespråkar så har jag dels minskat ved förbrukningen och fått mycket mindre sot bildning i pannan (endast lite vitt/ljusbrunt sot på turbulatorerna) så det kan ju vara värt att prova det iaf.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Viadrus och denna panna vi talar om har ingenting gemensamt:
Det är helt olika pannor. Bägge har rökgasvägarna i eldstadens överdel helt klart, men Koks pannan har längre rökgasväg som är vatten mantlad än Viadruspannan. Viadrus panna är även gjord för Vedeldning :?:

Viadrus pannan är också vattenmantlad men har kortare rökgasvägar. Rökgaserna åker raka spåret ut i skorstenen vid eldning. Öppnar man eldstadsluckan på denna panna ser man rakt ut i skorstenen..

Rätta mig om jag har fel.. :!: :!:

Jag kan sticka ut hakan och säga att koks pannan är bättre än Viadrus Pga ovanstående förklaring.

Kokspannan tillverkades kanske i början på 30 - 50 talet .
Viadrus pannan började sin tillverkning på 90- talet..

Kanske det var bättre förr :? Nu återgår vi till tråden..

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 10 okt, 2008 21:54, redigerad totalt 2 gång.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej vedprofilen
Vist är dessa panntyper olika men har ett gemensamt förbränningsutrymmet är ovanför veden är identiskt!

Varför den typ av eldning som jag förespråkar fungerar bra i båda dessa pannor har en mycket enkel förklaring!

Förklaringen hur förgasnings principen för vedgas / gengas ser ut!

Denna typ av vedgas sammansättning tillsammans med sättet att elda
veden på ger detta fenomen sker vid ca 850°C

Här bildas en typ vedgas som brinner mycket långsammare än vad vi normalt är vana av, detta gör att även en viadrus fungerar mycket bra vid ved eldning.

Efter som gasen brinner med bredare och långsamare låga och då hinner pannan kyla av rökgasena till normal temeratur innan de lämnar viadrus pannan trots kort rökgasväg

Framställning av en gengas typ är lösningen till ren ved förbränning.

Mvh
Ruben
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Kricken_ ! Det vore bra om du kunde fylla i din Profil ? Det är beskrivet i reglerna på forumet..
Ex. Vilken acktanks volym du har till din panna om du har någon etc.. Då är det lättare att hjälpa till med förfrågningar..

Ved Profilen..
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Så där då var signaturen ordnad.
Men om nu koks pannan är effektivare än en viadrus panna vilket den mycket väl kan vara det vet inte jag.
Så borde ju den ge ännu bättre resutat om man eldar som olle45 förespråkar.
För iaf min panna sotar nåt kosmiskt om man har förmycket primär luft vs sekundär luft.
Och iom att båda pannorna har överförbränning och detta eldningssätt fungerar kanon bra på den min panna med lite sotbildning o.s.v det är väl bara en bonus att det är bättre kylning av rökgasen i den andra pannan.
Det måste väl vara större chans att rökgångarna sotar igen om man har dålig förbränning än om man har en så ren och effektiv förbränning som är möjligt?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej vedprofilen
För mig är denna eldnings metod inte ny
Oljekrisen 1973 ägnade jag mig åt studier i gengasteknik
Dessa studier och 1000 tals expriment i ämnet gengas gav resultatet i mitt nytänkande på den tiden.

Svar på dina frågor nedan...

Hello Ruben !
Jag måste fråga några saker hur du egentligen menar
vedprofilens FRÅGA 1/
Hur kan du skriva att man kan kolla att primär luft blir sekundär syre till försel

Rubens SVAR 1 /
Jag utgår ifrån att kunna hålla ca 850°C i glödbädden!
Även när primärluckan är nästan helt stängd skall denna temperatur hållas uppe och mina studier visar att sekundärluften söker sig ner till glödbädden och underhåller den med nytt syre så förgasningen kan fort gå. det är detta som skapar nytänkandet. i ämnet ren småskalig förbränning av ved, flis och sågspån !

vedprofilens FRÅGA 2/
Sedan om man eldar denna panna med att strypa eller stänga det primära syret som skall in i pannan alltså draget på luckan längst ned i pannan då får man inte rätt förgasning av veden när denna panna är utförd på det sätt den är

Rubens Svar 2/
Typ Gengas produseras bäst i underskott av syre!
Draget längst ner får inte vara fömycket öppet
Vid denna eldningsteknik! ett varför gengas är bäst utan förmycket syre i själva produktionen slutprodukt en bättre brännbar gas som brinner nära helt rent .

vedprofilens FRÅGA 3 /
Sedan den primära luften som skall in i drag luckan längst ned som du kallar fartreglage. Om man stänger den då kommer panna garanterat att pyrelda sedan slockna Ju fortare veden brinner upp med bra drag är väl en förutsättning för att uppnå ett bra förbrännings resultat

Rubens Svar 3/
Här visas tankegångar som tillhör det fögångna hos mig .
Gengas tekniken bygger på att produsera gas i luftunderskott
och då kan inte primärluckan vara fömycket öppen,
men det går lätt att öka o minska gasutaget med primärluckan
öppnas lite eller stäng lite här handlar det om millimeter
jämför med tomgångs skruven på en bil hur liten justering som behövs.

vedprofilens FRÅGA 4/
Gör man som du beskriver är jag säker på att sotet kommer att hänga som mitt skägg under översta hällen som går att lyfta upp på denna kokspanna. Blir det sådant sot så kommer det att stoppa rökgasvägarna ut ur pannan .. Översta hällen ligger nära tuberna, blir det bara lite sot uppe på då blir det stopp.......

Rubens Svar 4/
Renare förbränning får man leta efter!
Det är sant också

vedprofilens komentar..
Iaf i denna panna..
Ved Profilen..

Rubens komentar
Ren gaseldning ger rena rökgaser nästan helt utan rök
Var i ligger skilnaden i mitt sätt att elda ved??
Enkelt låter bara en liten del av veden förgasas till gengas i hög temperatur 850°C

gasen brinner långsamt och fylligt inne i pannan
Får ut högre vekningsgrad med mindre vedåtgång...
Lätt att reglera gasutaget efter behovet.

MVH
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Joa
Förlåt att vi använde din tråd här, men det vi tog upp är av mycket intresant natur!

Nu har du lite fakta att utgå ifrån angående din kökspanna
När du provat utan eldfasta stenar med att tända som jag rekomenderar.
och när du hinner o har lust montera in eldfasta stenar bara fram och bak väggen o sidorna inne i vedmagasinets väggar inte på rostret!

Stenarna hindrar att kyla av vedförgasningen som skall upp i ca 850C.
Det är när veden göden håller 850C som det händer saker i förgasningen.

Väntar med spänning om hur du lyckats!
Du är inte ensam i dena skara att prova detta eldnings sätt!

När det fungerar fullt ut blir det inget sot eller tjära i pannan eller skorstenen, det är bara vid uppstart/nytändning innan förbrännings temperaturen är ca 850C som det blir rök sör att minska i takt med förbränningstemeraturen stiger till de 850C väl uppe i temperatur nära ingen rök/vattenångan vitgrå till färgen !

Oförbränd kolgas är gul/grå och mycket explosiv gas!
Det är denna gas som får pannor att woffa och puffa
Om detta avsnit kan jag berätta lite mer ingående om i nytt inläggi en ny tråd.

Mvh
Ruben
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ursäkta frågan har säkert sagts flera ggr ...men hur är det funkar det lika bra att tända en underförbränningspanna med ljuständningdstekniken... alltså tända ovanifrån ....
förlåt att jag lånade tråden lite.....

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Nej det går inte iom att i en sådan panna så går ju röken ut under veden tänder du uppe på så tar hela ilägget eld "samtidigt".
Men om du tänder under så får du samma funktion som vi med överförbränning får om vi tänder ovanpå veden.
Hoppas du förstod denna trassliga förklaring.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Rubens eldningstekik kanske fungerar i denna panna om man kör ut rökgaserna rakt ut i skorstenen genom förbigångsspjället. Med det är jag tveksam till, dessutom blir ju verk graden betydligt sämre.

Jag har sett alldeles för många sådana här pannor i mitt yrkes verksamma liv. Nästan alla blir det tjära i , hur man än gör.. Det är alldeles för mycket kylda ytor i denna panna innan rökgaserna når skorstenen den normala vägen genom tuberna och ut.

Ved Profilen..
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Den blir mycket högre verkningsgraden alltså inte om man släpper förbi alla rökgaser men om dom går den tänkta vägen.
Den måste blir det även i dessa pannor iom mindre och renare låga som brinner nära nog sot fritt.
Hur många viadrus pannor har du då titta in i som har dålig förbränning och tjärbeläggningar rätt många skulle jag kunna tro.
Men eldar man som ruben förespråkar så hittar du nog inte en.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hej ! Jag har aldrig sett en viadruspanna som har haft dålig förbränning oavsett eldningssätt . Vi har ganska många sådana pannor i våran kommun. Alla eldas naturligt vis mot acktank.
Det är som jag skrivit tidigare att köks / kokspannan har för trånga rökgastuber. Den är inte gjord för vedeldning. Dessutom lägger det sig flygaska uppe på hällen där rökgaserna skall ut, håller man inte rent där blir det stopp..

Gengas bildas vid ganska låga temperaturer men skall förbrännas vid ca 850 till 900 grader. Detta klarar inte dessa pannor av pga alla kylda ytor.

Ved Profilen..
Skriv svar