Brunaktig aska
Hos mig förbrukas mindre pellets då jag kör på hög effekt.
Troligen för att min panna har ganska stor vattenvolym och dessutom har jag keramiken kvar för att enkelt kunna växla till ved.
I mitt fall (med låg effekt) så resulterar det i allt för lång uppstarttid från det att brännaren startar tills det att den börjar ladda acktanken.
Allt är nog en anpassning och balans beroende på installationens förutsättningar. Man ska inte ta något för givet.
Med hjälp av jättemycket input från det här forumet och egna tester beräknar jag att min pelletsförbrukning minskat ca. 10-15% (10 eller 15 beroende på årstid)
Har ännu inte ett säkert statistiskt underlag för att precisera exakt data.
MVH/Rayyan
Troligen för att min panna har ganska stor vattenvolym och dessutom har jag keramiken kvar för att enkelt kunna växla till ved.
I mitt fall (med låg effekt) så resulterar det i allt för lång uppstarttid från det att brännaren startar tills det att den börjar ladda acktanken.
Allt är nog en anpassning och balans beroende på installationens förutsättningar. Man ska inte ta något för givet.
Med hjälp av jättemycket input från det här forumet och egna tester beräknar jag att min pelletsförbrukning minskat ca. 10-15% (10 eller 15 beroende på årstid)
Har ännu inte ett säkert statistiskt underlag för att precisera exakt data.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Verkar även bero på vilken typ av panna/hur trång den är sett till vilken effekt den går effektivast på..LoonQ skrev:Tjänar man mycket på att inte köra på för hög effekt?
Hur ska man egentligen veta vad huset kräver?
Som Rayyan skrev så blir det för mej oxå i vedpannan, En vedpanna har grova rökgångar o då verkar det som att värmen inte överförs ordentligt till plåten/vattnet utan verkar åka mitt i rökgången om man så säger (hoppas ni förstår vad ja menar

Dom flesta hus klarar sej på 10 kW då det är som kallast så har du inte allt för stort hus så räcker det kanske tom med 8 kW vilket är min effekten som en biomatic bör köras på (ca 42% matning)
Men har man t.ex min läget aktiverat på 42-50% matning sen 70% på låg o 85-90% på hög går brännaren ändå bara på det läge som behövs för stunden, Kan va bra med lite hög effekt i hög om man behöver mycket vv..
Verkar som att absolut bäst verkningsgrad i biomatic ligger runt 13,5 kW men om det är in/ut effekt vet jag inte men verkningsgraden går då få runt 94-95%
Men om du ställer in lite olika effekter t.ex min 42 % matning o låg 63% o hög 85% så kan du nolla drifttidsmätarna i dom olika lägena o se vilken den mest går på, Troligen blir det min läget..
Ett annat alternativ är ju att köra med tankdiff på 20° (t.ex 60-80°) o då går brännaren bara i hög läget vilket kan då ställas på t.ex 70% matning vilket ger ca 13-14 kW inmatad effekt, Då kommer man få längre gångtider för det är oxå nått som ska tas hänsyn till..
Effekten kollas lät med en hushållsvåg genom att väga pelletsen o mata brännaren manuellt i 10 min o se vad den dragit under tiden, Ta vikten x 6 x energiinnehållet (4,8 kWh/kg)
Här har jag skrivit hur mycket den ska förbruka på 10 min för att ge "rätt" effekt
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7314&start=0
Hur stort hus har du??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Huset är 160 kvadrat om man går efter yttermåtten (2 våningar). Det är gammalt... 1898 står det i pannrumstaket:) förmodligen tillbygt runt 50-60. nedrevåningen har liggande stock i väggarna, övre våningen ull och gips. Golven på nedre våningen är fulla med jord/sand som isolering = kalla. Det är genomgående dragiga tvåglasfönster i hela huset. Har haft en oljeförbrukning på mellan 2 - 3 kubik/år sen jag flyttade hit för typ 4 år sedan.
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med en förbrukning på 2-3 m3 till den storleken på kåken är det inte så mycket, 20-30000 kWh/år på 160 m2 gör att du troligen behöver ca 9 kW då det är som kallast vilket må anses helt normalt till storlek o ålder..
Sen vet man ju inte hur bra verkningsgrad det va på tidigare panna heller så du kommer väl att förbruka ca 5 ton/år nu, Årsverkningsgraden ligger på 85% om den är rätt justerad i nuvarande panna..
Så med min läget med 42% matning/8 kW lär det igentligen bara bli vid vv uttag som annat läge behövs/då det är riktigt kallt/blåsigt..
Såg i annan tråd att du inte har shuntstyrning nu, Där kan du få en besparing till..
Kolla in en med innegivare typ Thermomatic cbj/Automix 20 t.ex, Automix 20 har min temp begränsning som är fint att ha om golvvärme finns o man vill ha comfortvärme då värmebehovet inte behövs..
Sen vet man ju inte hur bra verkningsgrad det va på tidigare panna heller så du kommer väl att förbruka ca 5 ton/år nu, Årsverkningsgraden ligger på 85% om den är rätt justerad i nuvarande panna..
Så med min läget med 42% matning/8 kW lär det igentligen bara bli vid vv uttag som annat läge behövs/då det är riktigt kallt/blåsigt..
Såg i annan tråd att du inte har shuntstyrning nu, Där kan du få en besparing till..

Kolla in en med innegivare typ Thermomatic cbj/Automix 20 t.ex, Automix 20 har min temp begränsning som är fint att ha om golvvärme finns o man vill ha comfortvärme då värmebehovet inte behövs..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag tittar just nu på Thermomatic ERA-10... det blir nog en sån i julklapp till mig själv:) Frugan tyckte det var en tråkig ide men.... lika bra att få nått man har nytta av tycker jag.
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Så här ser min drifttid ut sedan 31 maj då jag installerade pannan:
Totalt 739h
Hög 37h
Låg 90h
Min 603h
Totalt 739h
Hög 37h
Låg 90h
Min 603h
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du ser..
Det är istort bara min den gått på, De gånger hög gått in är nog då det varit antingen kallt o nån duschat samtidigt som den just skulle starta el bara nån tappat mycket vv..
Har du börjat få nån ordning på sot/tjäran då??

Det är istort bara min den gått på, De gånger hög gått in är nog då det varit antingen kallt o nån duschat samtidigt som den just skulle starta el bara nån tappat mycket vv..
Har du börjat få nån ordning på sot/tjäran då??
Nä... eller jo. De bruna har försvunnit sen jag ändrade fläkten som du sa. Nu är det mest svart... Jag ska ner o kolla imorn. Ska man öka fläkten alt. minska matningen om man vill gå från svart till grå?
(Lågan ser ljusgul och fin ut på högläget, Lågan är mer orange i lågläge, ingen mörk rök ur skorstenen i något läge...)
(Lågan ser ljusgul och fin ut på högläget, Lågan är mer orange i lågläge, ingen mörk rök ur skorstenen i något läge...)
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Har inte varit där när den gått i min läget... men med tanke på att mängden svart aska är stor så går den nog inte bra i min. De gånger jag haft grått har det bara varit som lite på toppen av det svarta. Min gissning är att den går bra i hög alternativt låg beroende på den lilla mängden grå aska och sämre i min läget.
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Jepp.. ska springa ner till pannrummet (måste ut) trots att det blåser ca 25 m/s och är snöstorm:) Ökar båda lägena med 1% så får jag kika hur det gått imorgon. Skam den som ger sig! Tack för all hjälp!
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg