pelletsbrännare till CTC Family 1100

Skriv svar
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Karla1 skrev:Mitt råd är att du kontaktar en installatör som har utrustning, och då gäller även garantierna i framtiden. Även försäkringar.
Vilka försäkringar är det som inte gäller om man installerat själv?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Kenneth
Fröträd

Bra brännare

Inlägg av Kenneth »

Hej

Bio Comfort ingen som tycker om den...toppen...

Räcker med en på 6-16 kW den är modulerande ..justerbart.

En mycket bra brännare även priset ...

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Dom flesta återförsäljare som är seriösa uppmanar/talar om för kunden att rökgasjustering av en pelletsebrännare är att rekommendera med jämna intervaller. Det finns många som säljer produkter också som talar rätt ut till kunden att det är bara att plugga in och köra. Hur seriös är man då?

Sedan är det ju också sotaren på din kommun som ska tala om för fastighetsägaren om något ser galet ut.

Det finns brännare idag som är verkligen förnyad i tekniken, men går jag ut och uppmanar vilken brännare som är bra så får jag fan för detta, därför ger jag flera förslag och sedan är det upp till den som ska införskaffa att ta beslutet.

Det finns även installatörer idag som erbjuder serviceavtal till bra kostnad, då har du ett kontinuerligt underhåll årsvis. Hur det ser ut där du bor vet jag ej. Men du kanske kan hitta någon i en grannkommun.

Om du skulle ha en brännare idag som du själv kunde justera så måste du välja ett dyrare alternativ som styrs via Lambda. Eller köpa en tillsats genom E-kontroll som ett exempel. Hur dessa lösa paket fungerar vet jag inte för jag har inte sett några testresultat. Annars så får du nog leva med att det krävs rökgasinstrument, och detta är inte lönsamt för en Svensson att införskaffa, och kunskapen krävs också att hantera detta.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Joakim skrev:
Karla1 skrev:Mitt råd är att du kontaktar en installatör som har utrustning, och då gäller även garantierna i framtiden. Även försäkringar.
Vilka försäkringar är det som inte gäller om man installerat själv?
Brandförsäkringen såklart, om en tillbud inträffar så begär många gånger försäkringsbolagen en kopia på installationsprotokollet, där du ska kunna bevisa att din anläggning har varit injusterad rätt. Det blir allt mer vanligt att exempelvis sådana krav kommer upp i en utredning. Gäller även el- installationen som ett exempel till.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När kompisens hus hade brunnit så frågade dom (läns.förs) inte efter nån installatör men därimot kollades det upp omg när senaste sotning o branskyddskontroll va gjord..

Men det kan ju ha ändrats sen dec -06 så det kan va värt att höra med bolaget men jag tror att dom förmodligen kommer att hänvisa till sotaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Karla1:

Det du säger stämmer inte!

Det finns inte reglerat att en pelletsanläggning ska vara installerad av en behöring installatör eller liknande (det har du inte påstått heller men jag vill ändå poängtera detta).

Om huset brinner ner är det försäkringsbolaget som måste kunna visa att branden var orsakad av en felaktig installation av pelletsanläggningen, och inte ens om detta skulle inträffa är det säkert att försäkringen inte täcker skadan eftersom kommunen har ansvar för att brandskyddskontroll utförs.

Elinstallationer är en helt annan sak eftersom dessa installationer är reglerade i lag, men även där ligger bevisföringen hos försäkringsbolaget.
Senast redigerad av Joakim den fre 05 dec, 2008 18:43, redigerad totalt 2 gång.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag valde installatör för min brännare för då fick jag 5 års garanti istället för 2 år ...Det avgjorde för mig ,sen att ha nån att knacka i skallen är ju inte fel...
Nu har ju garantitiden gått ut ,,och det tuffar på som sagt..Tut tut...
Sen gör ni andra preciiis som ni vill... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag skulle vilja säga att priserna på bra, prisvärda begagnade brännare ligger väldigt högt i förhållande till att köpa ny.

Exempelvis Viking Bio är svår att hitta begagnad (trots att det är en av de brännare som är såld i flest antal) och priserna på de som finns ligger närmast i nivå med vad en ny kostar.

Så mitt tips är - Överväg nytt om det går. Då ingår ju dessutom garantier från tillverkaren.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Joakim skrev:Karla1:

Det du säger stämmer inte!

Det finns inte reglerat att en pelletsanläggning ska vara installerad av en behöring installatör eller liknande (det har du inte påstått heller men jag vill ändå poängtera detta).

Om huset brinner ner är det försäkringsbolaget som måste kunna visa att branden var orsakad av en felaktig installation av pelletsanläggningen, och inte ens om detta skulle inträffa är det säkert att försäkringen inte täcker skadan eftersom kommunen har ansvar för att brandskyddskontroll utförs.

Elinstallationer är en helt annan sak eftersom dessa installationer är reglerade i lag, men även där ligger bevisföringen hos försäkringsbolaget.
Självklart, stämmer det jag säger, det finns även information om detta hos försäkringsbolagen. Men det jag vill påvisa är att det är olika från fall till fall hur man bedömmer. Om du skulle ha installerat en pelletsbrännare själv och det godkänns vid besiktningen av sotarmästaren, men du har gjort den elektriska delen själv och det framkommer efter branden att detta varit orsaken, tror du då försäkringsbolaget ersätter dig?

Ringer du även runt till försäkringsbolagen kan du även här få olika svar, oftast så hänvisar dom till att anläggningen ska vara besiktad före drift av sotarmästaren. Det beror helt på sedan om det händer något hur dom bedömmer brandens uppkomst. Jag säger inte att det finns någon lag om detta men det gäller att tänka två gånger och sedan även ta reda på fakta hos sitt eget försäkringsbolag. För dom har också olika uppfattningar.

Om ett tillbud skulle tillkomma så kan jag garantera dig att dom hittar orsaken till 98%, dom är väldigt duktiga på detta över lag. Som alla vet så är det då inte lätt hur man än bestrider att vinna över ett försäkringsbolag.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Nu slingrar du dig!

Att installera sin brännare själv innebär givetvis inte att man gör det elektriska om detta kräver fast installation. Därmed kan vi sluta diskutera det elektriska och därmed faller hela ditt resonemang.

Visa mig gärna den information från ett försäkringsbolag som säger något specifikt om installation av pelletsbrännare!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Några informationsexempel som Länsförsäkringar ställer krav på:
1.Det krävs oftast bygganmälan från byggnadsnämden.
2.Prata alltid med skorstensfejarmästaren som är kommunens egen expert.
3.Myndighetskrav är även försäkringsvillkor.

Foldern finns att hämta hos deras försäkringsbolag.

Information från Räddningsverket:
Den enskilde har det primära ansvaret för sitt eget brandskydd. Enligt 2 kap.2 § lagen om skydd mot olyckor skall också ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader och andra anläggningar vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.

Varje installation av en pelletsbrännare är en fast installation och kräver behörighet av elektriker.

Jag förstår inte vad du menar med att mitt resonemang faller? Med gämna mellanrum görs kontroller och undersökningar om tillbud på bränsleanläggningar utav myndigheter tillsammans med försäkringsbolag som exempel. Dom brännare som finns ute på marknaden idag uppfyller alla krav på P-märkning förutom Sverigebrännaren som exempel eller något som är hemmagjort. Om ett tillbud skulle uppstå idag så görs en nogrann undersökning av dom flesta försäkringsbolags besiktningsmän och kanske med hjälp av sakunnig från räddningsverket.

Det jag menar är att du har större chans att få ersättning om du kan påvisa med installationsprotokoll, fakturor mm att din anläggning är installerad av fackman. Har du sedan serviceprotokoll så är det ett plus.
Det behöver inte uppstå en brand utan en glödbädd som orsakar rökskador för flera tusen. Jag menar inget illa eller hotar med mitt resonemang, jag vill bara hjälpa till att informera vad som kan hända.
Bättre att tänka efter två gånger istället för att tänka att detta händer inte mig.

Till slut: En skorstensfejare kan tycka att din anläggning brinner bra och sot och skorsten ser okej ut, även installationen. Men en brännare som exempel Iwabo, PX21 som kräver en startdos som är nogrann kan ställa till problem som ger gengaspoffar och det ser ju inte skorstensfejaren. Dom ser inte som exempel om du har ett mottryck i pannan som orsakar värmeutveckling bakåt i brännaren. Här har du själv ansvaret om det skulle uppstå en brand eller en gengassmäll så att gödande pellets flyger bakåt i fallschaktet om du gjort justeringen själv utan fackman.

Dom flesta håller nog med mig att ett försäkringsbolags beslut är svårt att bestrida.

Att montera förråd, brännaren själv i pannan och låta en fackman göra resten kan jag tycka är okej, men jag kan inte förstå resonemanget att man vill gå över till ett billigare alternativ av uppvärmning men inte vill kosta på en justering för att få anläggningen optimal.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Allt du säger kan säkert vara helt korrekt, det betvivlar jag inte, men ingentign av det du skriver visar ju heller att försäkringsbolag skulle lägga vikt vid om en anläggning är installerad av fackman eller ej.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

En extra trygghet för konsumenten är också konsumenttjänstlagen som i princip lägger allt ansvar på försäljaren eller installatören.

Har man då anlitat en fackman är det lättare att få rätt vid en tvist om anläggningen inte fungerar. Det är nog svårt att få rätt om man har gjort installationen själv.
Detta är även att tänka på så myndighetens bestämmelser är inte bara att strunta i..

Om man är missnöjd med sin installation av sin pellets brännare så kan man klaga hos allmänna reklamationsnämnden ( ARN ) Installatörer som är anslutna till ” R ” lämnar en garanti att vid en eventuell tvist alltid följa reklamationsnämndens beslut.

Detta kan eller blir mycket svårt att få rät sida på om man gjort installationen själv.

Ett litet tillägg i eran diskussion……………..

Vp…..
Robban Family 1100
Entusiast!

Inlägg av Robban Family 1100 »

tja
en kmp px21 är det en bra brännare till en ctc 1100
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det är ett bra val, har själv kört en sådan ett par år i min CTC1200. Men jag föredrar hellre ULMA då den är mer utvecklad.

Det fungerar bra om du kör den (PX21) i ett effektläge och håller dig på en effekt omkring 13-14kW i den pannan. Har kapat två turbulatorer för att få upp rökgaserna lite i min skorsten för att undvika kondens.
Du får räkna med en rengörning per vecka. Med ULMA 2000 och Norsk Pellets så kör jag två veckor utan problem.

Är det en 25kW eller har du 40kW på pannan?
Skriv svar