Jag värmer 135 m2 nu till 22° o källarens 80 m2 är det 19° o nu går det ca 40 kg/dygn här då ute tempen ligger på 14-17 minus..
verkar ju som du med borde göra något,hur mycket ska det inte gå åt hos dig om det blir -25?Niklas_Kga skrev:Efter att ha fått injusterat här så vid temperatur -4 dag -8 natt ligger jag på ca 14-16kg dygnet. Huset är på dryga 110 kvadrat + 55 kvadrat källare och från 36, inte tilläggsisolerat eller något. Källaren där pannan är håller dryga 14 grader. Mitt tips är att du åtgärdar de brister du har samt får en injustering gjord när ditt system är OK. För mej gjorde det en grym skillnad. Trasig shunt och ingen draglucka är ett BIG no no!
Jag ligger med inomhus temp på ca 22 grader (Kärringen är frusen av sej)
Nä det är inte allt för illa o du har ju förbättringar du kan göra, Värre om du gjort allt som går (ny panna, välisolerad kåk mm mm) o varit som det är..stepside skrev:-25 eller kallare i byn nu,drar 48 kg pellets dygnet.kollar man inlägg här är det kanske inte så dåligt då med tanke på avsaknad dragbegränsatre,shunten trasig sen 20 år,spån på vinden oisolerad källare/pannrum gamla 2glas överv med is invändigt så jag inte ser ut,osv. DET KAN JU BARA BLI BÄTTRE FÖR MIG med en inte all för hög investeringskostnad! är optimistisk.
Har nu haft -20 i natt, -16 under dagen och nere på -19 igen... 18kg förbrukade det detta dygnet. Så det är inget jag behöver göra här just nu. Ser det som hysat bra med tanke på att jag har en kåk från 36 med allt det innebär. Tror inte det ökar så mycket om det hamnar på -25stepside skrev:verkar ju som du med borde göra något,hur mycket ska det inte gå åt hos dig om det blir -25?Niklas_Kga skrev:Efter att ha fått injusterat här så vid temperatur -4 dag -8 natt ligger jag på ca 14-16kg dygnet. Huset är på dryga 110 kvadrat + 55 kvadrat källare och från 36, inte tilläggsisolerat eller något. Källaren där pannan är håller dryga 14 grader. Mitt tips är att du åtgärdar de brister du har samt får en injustering gjord när ditt system är OK. För mej gjorde det en grym skillnad. Trasig shunt och ingen draglucka är ett BIG no no!
Jag ligger med inomhus temp på ca 22 grader (Kärringen är frusen av sej)
Med tanke på den förbrukningen ovan (Nu vet jag inte hurpass stort ditt hus är utan källare, men efter som du inte värmer den är den ju inte relevant) så tyckte jag det lät ruskigt mycket vid de graderna. Jag ligger alltså kring 16 kilo vid de graderna och då är ju mitt hus inte så jäkla mycket mindre.stepside skrev:kollade upp detta dygn hur mycket den åt. 45,5 kilo och det var -5 till -10 detta dygn,mest -10.
Är mer så att jag i själva verket mer uppskattade förbrukningen vid -4 till -8 medans jag nu i själva verket verkligen tillomed vägde hur mycket som låg kvar i förrådet. Hällde i 2 säck Norsk igår = 24 kilo och nu ett dygn senare plockade jag ur det som var kvar i mitt lilla MAFA och vägde upp det till ca 6 kilo. Innan jag hällde i de 2 säcken så hade jag precis så nivån var i botten vid fyrkanten på förrådet, och jag tog ur tills det var lika mycket kvar nu.. Visst kan jag bommat några gram eller nåt hekto, men såpass noga vet jag.André skrev:Hmmm aå förbrukningen ökade bara med 2 kg då det blev ner mot minus 20° mot 4-8° minus Niklas_Kga ??
Med en verkningsgrad på 90% så behöver du bara 78 kWh/dygn då det är ner mot -20° för både värme o vv på 110 m2
Jag får återkomma i Oktober om det... Eller ev september. Har inte kört brännaren justerad under längre tid. Senaste justering skedde i fredags och då stod han åt skogen med CO på bla 5000 Detta tack vare en tidigare nämnd firma som var och justerade genom att ta sot prov. Då hade jag även redan varit tvungen att dra ner matningen sedan jag såg brun rök från skorsten istället för vit.André skrev:Ja då kan du inte göra nått åt förbrukningen iaf Niklas, Jo visst har Norsken högre energiinnehåll men det är inte så mycket mer..
Husets behov ligger då kring 3,5 kW för dej då det är den tempen o då kanske du behöver 4,5-5 kW om det kryper ner till -30° vilket är ruskigt bra på 110 m2
Du lär ju inte ha mer än ca 3 ton i årsförbrukning då?? (ca 12000 kWh/år)