dumma frågor kanske?

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Pannbyte tror jag inte är det första du ska tänka på. Får du bara till brännarens inställningar så borde det fungera.
Vilken temperatur shuntar du ut från pannan. Dvs vilken temperatur är det i röret som sitter längst till vänster på pannan sett framifrån. Man kan tejpa fast givaren till en digital stektermometer från Jula eller Clas Ohlsson där.
I många gamla kåkar måste man kanske gå ut med 50-60 grader för att få bra värme inne.
Hur varmt är det i pannan när den slår av? Pannans egen termometer kan visa helt fel. Lossar man på kåpan där termostatratten sitter kan man få in givaren till en digital stektermometer i något av de två dykrörern bakom.

Köpte du brännaren begagnad kanske du inte fick med den digitala styrboxen? Du skrev att du skruvade ned matningen, var det något vred på brännaren?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nu vill jag inte döma ut brännaren. Men jag tycker det känns läge ändå att satsa liiite modernare ...Pannan är ju helt OK visst var det en Ctc-265..?.
Men nog skulle jag satsa på en ny brännare...Så du kan sova lugnt... :wink: ...Finns det en återförsäljare på orten så alltid bra att välja nån brännare i hanns -hennes hylla.Alltid bra att kunna "knacka en granne i skallen" vid fel eller råd... :joker:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Är det en EP 18 A brännare så är det ju en fullt modern brännare med tredje generationens teknik. jannerrr håller oss naturligtvis på sträckbänken genom att inte tala om modellbeteckning osv. och då blir det kul gissningslek.
Finns ju fortfarande många som eldar på med trotjänare som VikingBio och PX20 med andra generationens teknologi (potentiometrar), kan vara möjligt att det finns någon tidigare modell av EP 18 med potar... Vi får se.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag kom ihåg när det begav sig...Då funderade jag mellan en EP-brännare kontra den jag har idag....Px-21 såg fräckare ut tyckte jag och det fanns 2 st installatörer som var vältaliga för att den hade inga rörliga delar mm...=Dom var bättre försäljare än den som sålde EP-brännaren..ganska rolig att tänka sig tillbaka några år...
I alla fall..
Jaja.. den EP-brännaren hade allting som styrde den i en låda som man hade skruvade upp väggen...Digitalt 8)

Men janerrrrrr verkar inte ha nån styrning alls då kan det nog inte funka som sagt...kan vara nån äldre förlaga....väntar med spänning :? :)

Angående brännare har du tur så har du nån installatör på orten som tillhandahar Viking B 16...3 generationens brännare.. :wink: :mrgreen:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar