Ja jo det var ju det mina fingrar skulle skriva...... "dumstrut på", jag står i hörnet och skäms om nån vill nåt
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
en fundering: patronen öppnar vid 80° och är fullt öppen vid 92°
då den ligger med siffrorna enligt ovan under nästan hela laddet, skulle den "ge" något att byta till en 72°???
den är ju fullt öppen vid 84°. Under laddningen ligger pannan oxo på 86°
eller blir det för stor kylning då på pannan, så det leder till mindre värme till tanken?
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan
Nä nu har jag skrivit och ändrat svaret 3ggr här kommer sista.
Det blir ingen skillnad i mängd värme till tanken p.g.a patronen. Du kommer ladda med lägre temp och högre flöde till tank. Risken finns att det blir svajigt så länge vattnet är kallt i botten på tankarna.
Senast redigerad av Wodda den tis 17 feb, 2009 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har en Laddomat 21. Pumpen är nog en Wilo, tror jag. Minns inte rikigt, och just nu befinner jag mig inte i samma världsdel ens, så det är inte lätt att titta efter heller.
jaha, se där...
då ändrar jag inte på det då, det fungerar ju iaf kanon och jag e mycket nöjd i övrigt , men tanken finns ju alltid att man kan bättra lite
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan
Jag måste bara fråga, alla som nu uppger en viss diff är era diffar så stadiga att ni bestämt kan säga ett precist tal? Min pendlar lite fram och tillbaka, speciellt i början för att sen bli mer stadig efter ett par timmars eldning.
Jag förmodar att pendlingen kanske beror på hur kallt vatten man har i botten på slavarna. Jag har ca 30° i ca en tredjedel av tankarna sen stiger det sakta. Sen kanske det spelar roll hur många liter vatten som finns i pannan, en panna med liten volym borde kanske vara känsligare eller tvärtom.