när fimpar ni värmen?

fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

18,1 grader här nere nu, har inte haft på cirkulationspumpen eller pannan sen imorse, men hade igång den under natten. Får nog fortsätta så, förutom de nätterna när jag har badat bastu. Då går tempen här upp till 21 grader ändå.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Igår stängdes pannan för säsongen. Senaste tiden har den endast gått för att hålla glöden igång i brännarkoppen.
Nu är det "bara" att hoppas att solen klarar behovet fram till någon gång i september då det brukar vara dax att starta pannan igen......
Som backup har jag en elpatron i acktanken som går in när solen inte "orkar".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Stängde av värmen för cirka en vecka sedan (måndag 25/5) och kan nu börja förberedelserna att koppla ur pannan för att sedan byta till min "nya" CTC V20.

Har precis köpt en en beg. elektrisk varmvattenberedare. När den installerats ska sedan pannan stängas av och nermonteringen av befintliga panna kan starta.

Kom fram till igår att även installera en avloppsbrunn i pannrummet. Har saknat den och t.ex. haft en hink under skvallerröret från säkerhetsventilen vid inkommande kallvatten. Har haft betonggolvet i pannrummet öppet efter ena sidan efter att kommunalt vatten installerat. Nu kan jag använda denna öppningen till att lägga ned avloppsröret och behöver "bara" komma ut genom pannrummets vägg och har turen att avloppsröret passerar där och det är att igen gräva upp och ansluta. Ganska mycket extra jobb men skönt att ha ett avlopp i pannrummet.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Skriv svar