(längre fram i tråden kommer efterjusteringar i pannrummet)
Över till bygge av solfångarpaneler

Hoppas att du slipper byta. Det kanske är jag som har haft oturen att få en "dålig" pump. Första haveriet var mitt eget fel.....Jonas O skrev: Okay![]()
Vi får helt enkelt se när första pumpen lägger av, slänger kanske dit ventiler vid det tillfället![]()
Vätskevolymen ligger omkring 26-27 liter.Jonas O skrev:Hur stor vätske-volym har du på hela din solfångarkrets?
Har en tank på 1800 liter med dubbla solslingor. Dessa är placerade hög och lågt i tanken. Har ett styrsystem som prioriterar att värma den övredelen för VV ifall temperaturen i solfångarna är tillräckligt hög och den övre temperaturen i tanken ligger under den i styrsystemet inställda, kör just nu med 80°.Jonas O skrev:Hur många liter acc-tankar har du?
Var det trycket på säkerhetsventilen som ingick i det paketet som jag köpte av Solgruppen. Deras system brukar ha det trycket. Rätt eller fel ????Jonas O skrev:Och varför har du så högt tryck som 9 bar?
Själv kan jag inte räkna på detta, men jag skulle kanske se mig om efter ett större kärl för att minska driftstörningsriskerna som ett litet expkärl kan ge.Jonas O skrev:Jag satsade på ett rejält exp-kärl, 24 liter. Har max arbetstryck på 3,0bar.
Min beräknade mängd på vätskan i solfångarkretsen är 10-12 liter, alltså inga problem att exp-kärlet kan ta upp hela den volymen utan att systemtrycket ska bli oroväckande högt.
Har tänkt att sätta systemet på ca 1 bars övertryck och om hela kretsen förångas kommer trycket ändå inte öka med mer än 1 - 1,2 sådär.. (runt 2 bar alltså)
(om jag räknat rätt)
Som jag skrev i första inlägget så har vi haft hemma dom flesta tillverkarna av solfångare, både plana och vaccumrör modell.Roli skrev:Häftigt solfångarbygge som du håller på med. Vad räknar du med att det till slut kommer att kosta? Vad kommer eventuell förtjänst att bli, jämfört med att köpa "prefabricerade" solfångare?
Jarina skrev:Vilken sorts glas använder du och hur tjockt är det. Jag har också lekt med tanken att täcka allt med ugnsfolie, och kan du så kan jag
Jag kommer dock att använda mig av trä lådor, (tryckimpregnerat)
Jag har dock ett problem de absorbatorer jag "hämtade" i Finspång. De har tappat en del av den svarta färg som finns på ovansidan, tänkte att jag kanske kan måla dit lite ny, med någon svart färg som tål värme.
Var är lokal, bor du i skåne?Jonas O skrev: Sen var det bara att leta vidare, finns några på nätet som säljer men det verkar vara svårt med leveranstider..
Fick tillslut tag på glas via en lokal liten egenföretagare, till ett betydligt bättre pris!
Lönar sig att jaga!