PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av bosse123 »

Honda skrev:Det är rätt fil, och det verkar ju att fungera då jag öppnar din logger. Du behöver inte installera om eller starta om något då du redigerat system.svg, bara ladda om webbsidan med F5.
Kul, det fungerar klockrent!
Tack!
Vilket lyft med websockets!
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

Vad gäller Layout;
Tack för denna systembildsfunktion!
Du har sparat mig någon månads huvudvärk!!!
om man får önska fritt så har jag hellre en systembild som är "täcker" hela sidans bredd, lika som graferna.
Mitt system innehåller som bekant förutom det som redan finns i bilden, ett gäng solfångare, tre acktankar och ett dussin tempgivare, så för mig får bilden gärna breda ut sig.

Loggerinfon kan med fördel finnas under just fliken "view log". i min konfigurering så kan man ju inte läsa så väldans mycket intressant där :?

Vad gäller styrningen av brännaren så litar jag fullt på pellmon, och nästan fullt på owfs och övrig hårdvara,
ska ge mig på ett försök med calculate pluginet, kommer sannolikt krypandes på knä för att få hjälp med configureringen :D
Om nu något skulle strula så kommer jag att få ett mail från pellmon om temperaturen sjunker alltför mycket under inställda börvärden, så då kan man ju skicka ner någon (mig själv) för att titta till brännaren.
Ska man åka jorden runt så får man väl koppla på "den vanliga" styrningen just då.

Vad tror du om upplägget och vad tror du om detta relä för att styra min ingång på min viking bio:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18836

Vad gäller säkerheten så har jag ett externt överhettningsskydd som sitter på pannan och slår av brännaren vid överhettning.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag tror det blir bäst att göra framsidans layout och innehåll konfigurerbart, det behöver inte bli speciellt komplicerat, alla har säkert egna uppfattningar om vilken info som är viktigast.

Angående din händelselista så är den nog rätt händelsefattig... det är väl bara pellmon-start/stopp och alarm som loggas dit nu. Tanken är nog att åtminstone brännarstart/stopp och ändrade inställningar ska komma med där, tillsvidare är det bara scotte-pluginet som loggar sånt. Jag hade lite funderingar att 'pelletcalc' skulle kunna skilja på normal uppstart och misslyckad start med omstart så att även det loggas, men det kanske blir onödigt krångligt att ställa in så det fungerar på diverse brännare. Händelselistan på framsidan ska också någon gång kopplas in på en websocket så den hålls uppdaterad så är den bättre förtjänt av en så synlig position.

Om något strular med pellmon så är det mycket möjligt att det är för att datorn kraschat och då får du inget mail heller. Min erfarenhet av pc-hårdvara i kontinuerlig drift är att förr eller senare händer något, tex en bad sector som hindrar uppstart efter strömavbrott. Det behöver ju inte vara något problem om det kan ordnas så att brännaren fungerar som vanligt utan pc-stöd.

Elfalänken var väl ett bistabilt relä och dessutom med enkel spole? Det är nog att göra det onödigt krångligt (du måste ha två utgångar som pulsas för att styra relät med en h-brygga), ta ett helt vanligt relä och styr on/off med en ds2406.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

Ett aningen märkligt fenomen har uppträtt i hänseende av webbläsaren "chrome" i androidmiljö
Default 70 graders värdet på givarna i systembilden ändras inte, hur jag än försöker med att stänga på och alla möjliga och omöjliga inställningar, cookies , popup med flera olika säkerhetsinställningar.
Chrome i windowsmiljö fungerar fint,
allt annat fungerar utan problem, såsom grafer med mera.

Jag har provat med annan webbläsare (flashFox) på samma androidplattform, och det fungerar utan problem.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jo chrome på android fungerar inte även om desktop versionen av chrome/chromium fungerar utmärkt. Websocket är inte problemet (fungerar i 'parameters' sidan), så det är nog hanteringen av svg som skiljer, troligen hittar den inte de taggade textfälten i svg bilden trots att jag hade garderat mig med en fallback för äldre bläddrare.

Firefox på android fungerar utmärkt så det är inte hela världen men det verkar som att iphone har samma problem och till iphone går det ju inte att installera en annan browser än den inbyggda så jag måste väl försöka hitta någon lösning (suck...) Det dröjer nog ett tag innan det här är färdigt att ta med i 'master'.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

inget att stressa över;-)
Det är ett fantstiskt program som det är!
Såhär ser mitt första utkast till systembild ut. Kul!
Bild
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nu fungerar chrome/android, men något är det som krånglar, man kan få ladda om sidan ibland för att det ska ta sig. Troligen nåt som tajmas fel då svg:n laddas.

Bosse. Kan du prova stoppa webbservern med 'service pellmonweb stop', sedan redigera /usr/local/bin/pellmonweb.py och byta ut följande rad (nr. 393):
RrdGraphString1+=" CDEF:s=a,b,*,360000,/,i,*"
till:
RrdGraphString1+=" CDEF:s=a,1000,LE,a,0,IF,b,*,360000,/,i,*"
och starta med 'service pellmonweb start' (som root och obs att antalet blanksteg i början på raden är viktigt i python)

Det kanske fixar din förbrukning, säg till om det hjälper.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Hmm, nä förresten, det borde fixa 'silolevel' men stapeldiagrammen är ju åt skogen också. Det beror troligen på att rrd tror att en räknare har roterat då den plötsligt minskar och det gör den vid varje omstart. Det borde skötas om med att lägga till ett odefinierat värde före räknaren minskar och jag har inte sett det där fenomenet förr, men tydligen finns det något hål i logiken någonstans. Det går iaf att rädda din databas med att dumpa till xml 'rrdtool dump /path/to/rrd.db > rrd.xml' och redigera bort det som felar för hand, men det är inte helt roligt.
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

silolevel fixad,Tack!

vad gäller rrd.db så fick det bli en ny, tillsvidare istället.
Får väl bli bättre på att backupa även denna löpande, kanske en framtida feature request,

att den roterar databasen regelbundet men att den inte startar en ny utan fortsätter på den befintliga.
eller i andra ordval, regelbunden backup.
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

kan man runda problemet med detta?
http://www.kevlindev.com/dom/path_parser/index.htm
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Hur menar du? Jag tror att problement är att detektera när svg:ns dom är färdig, har den en gång hittat textfälten i svg:n så fungerar det perfekt i fortsättningen. I firefox fungerar det bra både med att vänta på ett "load" event och nu senast testade jag att helt enkelt prova på nytt med en sekunds mellanrum tills det lyckas. Av någon anledning fungerar det fortfarande bara då och då på chrome/android, kanske crome gör svg:ns subdom tillgänglig fast den bara är halvfärdig eller nåt. Hur debuggar man sånt här webbstök egentligen?? Och på en surfplatta dessutom...

Har du kvar den korrumperade rrd databasen? Det skulle vara bra om du kunde göra den tillgänglig någonstans så jag kan kolla exakt vad som hände och hur det ska förhindras.

Regelbunden backup fixar man nog bäst med någon av de 'hundratals' backuplösningar som redan finns.
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

Det jag inte förstår är varför den visar just 70 grader som ligger med som default i grundfilen,
Det värdet finns , vad jag kan se, inte kvar i den redigerade filen?
Eller ligger det värdet kvar och stör, förstår inte kopplingen här riktigt.

http://eclipsesource.com/blogs/2012/08/ ... d-and-ios/
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Då jag laddar dinserver:8081/media/img/system.svg så får jag en fil där alla texter visar 70.0, så jag kan inte förstå annat än att det är det är så din system.svg ser ut då öppnar den i inkscape.
Edit: tack för länken, usb-remote debugging via android sdk verkar lovande
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nu fungerar det som det ska med android/chrome och till och med iphone/safari verkar fungera. Kollade IE10 och märkligt nog fungerade det mesta förutom att IE skalar systembilden åt skogen, men något sorts svg-stöd verkar de ju ha till sist, kanske nästa version...
bosse123
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bosse123 »

Gott jobbat!
Vad felade?
Skriv svar