Pellets från Byggmax

Skriv svar
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Tog hem 10 påsar förra helgen av byggmax,

Fågelfors, dem jag fick tag på var STENHÅRDA,

Svårkörda i skruven, fick blanda ut med lika mycket rindi.
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Fågelfors

Inlägg av PSAB »

En av de bästa pellets kvaliterna, Om inte maskineriet klarar det så förstår jag inte allt gnäll om lös spån i säckarna, Det är som med pelletsen dålig kvalite på brännarna
Erik_odal
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 10:23

Inlägg av Erik_odal »

MBAB pellets sist, lokalt. Superkvalité
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Efter fars 7år med problem fri pellets vågar jag nog påsta att skruven inte är problemet.
Inte spån heller utan just hårda pellets med bindemedel i detta fall med just dom här 10 säckarna Fågelfors.
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Köpte 5 säckar på Byggmax i Upplands Väsby.
Tillverkare: Norrlands trä
Såg jättebra ut. Ljusa, hårda men luktade fruktansvärt av terpentin.

Slog i 5 säckar i förrådet.
Brinner jättebra (i början)

Men.
Efter ca 30 kg passerat skruven märker man problem.
Matningen är så ojämn som man bara inte kan beskriva.
Kollade vad som kom ur matningsslangen. 50% spån och lite små fragment av pellar

Pelletsen smulas sönder och skruven är fylld med SPÅN.

Nu finns det lite pyssel. Töm förråd, töm skruv och börja om från början.

Nu vet man det.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

problem med Rindi avseende skruvmatningen visade det sig

Inlägg av Stroker »

Har kört tre pallar Rindi nu sen i december. Såg bra ut, inte mycket spån eller så så allt verkade bra.. MEN jag har haft större förbrukning än förr och har därmed provat alla olika inställningar men utan resultat. Cirka 20-25% högre förbrukning än innan och inget har förändrats här hemma.

Konstaterade till slut att matningen var väldigt ojämn och att det därmed var helt omöjligt att ställa in brännaren (testade 20 säckar ok pellets och det var då det slog mig att matningen blev helt annorlunda) och såg även att jag inte alls hade så mycket spån från ( den uppborrade botten på) skruven som vanligt heller och kan nog konstatera att de tre pallar Rindi jag fått har en annorlunda beskaffenhet än de andra tre sorterna jag kört tidigare år. Inget som man kan se, lukta eller känna direkt men något är det.

Snackade med Byggmax i Staffanstorp (som för övrigt blåste mig på en annan grej tidigare men som inte erkänner detta) som hänvisade mig till Rindi. Rindi ringde samma dag och jag berättade om det jag upplevt. Hon hade aldrig hört det förut men var glad att jag påtalade mina problem. "Det trista var att eventuella reklamationer skulle göras till det Byggmax där jag köpt pelletsen" -vilket jag inte gjort då chefen där redan strulat till de en gång som sagt och förtroendet därmed är borta och jag har ingen större förhoppning att han ska vara annorlunda denna gången .

Summa summarium- Pellets får inköpas någon annan stans nästa säsong för Rindi blev tyvärr för dyrt. Väldigt synd..;(
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Fågelfors

Inlägg av PSAB »

Fågelfors Vida Bötakvarn Stockhorvan Är hår pellets med högt energivärde,Som vissa brännare inte fixar,Det är skillnad på kvalitet på brännare
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Ok,

Förmodligen även skruvar isåfall.
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Fågelfors

Inlägg av PSAB »

Jag har kört allt som går att hitta på marknaden, Lösa hårt 75mm långa smuligt spånigt stenhårda växtfiberbaserat,Det är en oerhörd skillnad på brännare och skruvar
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Vad tar byggmax för sin pellets nu ?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Enligt deras hemsida http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/El-En ... fault.aspx

44:95/säck á 16kg
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Chrysler
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 28 jan, 2007 12:19
Ort: Nyköping

pellets

Inlägg av Chrysler »

använde pelletsen från byggmax förra året,,funkade bra,,köpte 20 säckar
Har en viking B16 brännare o CTC 1100 panna
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

Pris

Inlägg av jode »

Jag har mycket bra erfarenheter av rindi har väl eldat sisådär 400 säckar. Däremot är Byggmax med 44.95 på tok för dyra. Bauhaus tar nu 38.95 för iofs en 15 kg säck, men jag är beredd att slagga ur.

Brandtal. Tycker att vi alla skall jaga lägsta pris då det känns som om pelletspriserna har stigit oproportionerligt mycket , och när inte ens Byggmax är billigast längre då är något skruvat.
CTC Total 83 med PX21
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jo Bauhaus och Stora Enzo blir samma pris som Byggmax hade för två prishöjningar sedan. Har inte upplevt någon större prishöjning.
Vet inte varför så många köper dyr pellets som faktiskt verkar vara sämre i många fall.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Byggmax kör med Booforsjö-pellets numera, åtminstone här nere. Mycket bra pellets, minst lika bra som Rindi.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Skriv svar