Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag ber om ursäkt om jag förolämpade dig med min 'ombonade'-mening. Det var inte min mening utan jag ville mer påpeka att det alltid är lättare att råda andra när man inte själv är direkt berörd, oavsett ämne. Och jag beklagar din situation och hoppas att det löser sig så bra det går med de förutsättningar som finns.

Och jag är tacksam för både din och andras hjälp, råd och tips i den här tråden, vilket jag hoppas har framgått dock.

Men förutom att det på ytan ser bättre ut här, så ekonomiskt så är det ett problem med ALLA utgifter just nu tyvärr. Om jag hade 6500 kr + vad nu installation kostar att lägga på den bärnnaren på blocket t ex, skulle jag gladeligen göra det, och sen bråka med ariterm om den-inte-alls-bequem:a värmaren som sitter här. Men jag har inte de pengarna, eller för den delen pengarna att ta ut t ex Helenius (som är det självklara och givna valet om man ska blanda in ännu en firma i det). Det är därför jag febrilt försöker hitta en lösning som gör att jag kan undvika det, även om det kan verka väldigt svårförståeligt och bakvänt. Men jag har råd att testa inställningar osv in absurdum, till skillnad från nästan alla andra lösningar. Och kan jag klara mig utan 'andra lösningar', kan jag förhoppningsvis klara mig från att det blir en total ekonomikrasch.

Om det - vilket jag kan förstå - är frustrerande för trådläsare och skribenter så kan jag utan minsta 'agg' backa ur tråden och inte skriva/fråga mer, men med extremt stor tacksamhet för den hjälp jag faktiskt fått.

(För intresserade så har jag tre ggr försökt starta upp pannan, kört el och långkalsonger sålänge, med resultatet att det rykt in. Efter att ha gråtit i ren frustration, känt jag skiter i alltihop, jag kan bygga en igloo och bo i, sparkat sönder en snödriva och tagit mig i kragen igen i ren desperation över just 'vad är alternativet just nu då?' så gjorde jag ett nytt startförsök bara för att göra NÅT känns bättre än att sparka sönder snödrivor. Startförsök fyra gav en uppstart utan rök. Den hade ju hjälpvärme av elen, men jag slog av elen när den startat upp och det hela var uppe i 72 grader. Den har tappat ner till 65, men det är högre än den nådde på den lägre inställningen)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag menar inte att du skall backa ur tråden, men du måste komma ihåg att det skiljer lite på male and female approach när det gäller problemlösning. En sak kan vi vara säkra på: Det är inget maskinellt fel med brännaren, utan det är styrningen som strular. Om det är glapp kontakt till följd av lödfel, eller om det är mjukvarufel eller om det är något annat, får tiden uppvisa.

Så: Vilka inställningar har du för nuvarande? Som sagt: Är du villig att investera tid i pannjäveln, så är jag. :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Den gick på 42/31 när det rök in och jävlades, och även vid den lyckade omstart nr 4.

Dock så kom den inte upp i värme då. Och jag rek ju höja fläkten då lågan var för gul. Om lågan blev mindre gul är svårt att svara på, men den kom iaf inte upp i värme.

Så jag har ägnat lite tid åt att försöka hitta var den käkar de där 380 gr/10 minuter som André vill att den ska äta, och sen ställa den på 40% fläkt.

Jag har inte riktigt hittat det läget än dock, på 46% matning åt den (enstaka mätning) 340 gram. Jag börjar dock se i kors efter att ha varit uppe sen fyra imorse, så nu har jag faktiskt helt fräckt ställt den på 50% matning och 40% fläkt. Den har stått still på 65 grader sen där omstarten och när den fått elhjälp upp. Tappade ju ner till 65 (gammal klassiker..), men det är ju ändå bättre än de 5X den stod och tuggade på med de lägre inställningarna.

Sen ställde jag den ju efter att ha konstaterat att 46% matn verkade vara 340 gram, på 50%. Och sen dess (5 - 10 min?) har den gått upp till 66 iaf. Men nu måste jag sova ett par h (ställt klockan för att kolla ifall den larmar för optovakt). Så får jag fortsätta imorgon (eh, senare idag) med att utröna var det magiska 380 gr eg är.

En fundering dock, när jag handmatar, så den äter 'ojämnt'. Skruven går ju med jämna mellanrum och att den bara 'äter' när skruven går är jag med på. Men ena gången skruven går minskar det för ögat inget i koppen, och nästa gång skruven går säger det för ögat 'slurp' och minskar synbart. Har inte funderat på det utan antagit att det beror på hur huller om buller eller inte pelletsarna ligger i koppen. Men är ju lika bra att fråga om det ska var 'jämnt' eller naturligt det skiljer så?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

På denna brännare skall matningen vara jämn. Är den inte det, kan det vara slitage på slussen - vilket kan förklara utrykningen genom pelletsförrådet. Om så är fallet, vill det till att utmontera och vända slussvingarna.

Följ med på den här videon, skärp skånskan så får du lära att byjta slussvingar. Det är förvisso en EcoTec men sakerna sitter på samma ställe på din :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=DgY68jUv-cc

Så här ser din brännare ut i genomskärning:

Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu är det en ny dag med nya förusättningar ;)

Till att börja med så förstår jag din situation till viss del medans andra inte alls, Du sitter o fryser men har ingen möjlighet att få pannan lagad men de finns ekonomi att ha häst som är den absolut dyraste hobby man kan ha.. Blir hästen sjuk tar jag för givet att du inte har råd med veterinär heller utan den får ligga o dö el skjuter den el katterna??

Sen så ska ju din installatör fixat 6 årig pellsamförsäkring som ska ingå, Ariterm/Thermia ska inte gå köpa utan denna försäkring som kostade 895:-

Iaf åter till brännaren/pannan, Du måste kolla upp o sota hela pannanan inkl snedställda kanalen samt brännaren .. Själva koppen går att dela genom att ta lös 4 skruvar kommer man åt innan för slitsarna.. Då pannan gått så illa som den gjort så tar det inte lång tid som sagt innan pannans rökkanaler sotar igen o då fungerar det inte, Kör man med på tok för mycket fläkt kommer de inte bli några avlagringar i pannan utan bara ett tunt fjunigt lager med ljsugrått/vit damm som släpper om man rör i det med fingret..

Så börja med att sota hela pannan o kolla om det är en plåt som går plocka ur uppe i sotluckan på toppen av pannan så du kommer åt att rengöra alla kanaler i pannan, Försök att rengöra hela brännaren oxå inkl koppen genom att dela den (ta bort toppen på den) Det enda är att du måste hålla upp röret från tändelementet så de går i hålet i koppen vid återmontering..

TESTA DETTA NU!

Sen är det rätt ok med 340 gram/10 min som du får med 46% matning men jag kan tänka mej att du kommer rätt nära dessa 380 gram med 50% matning men öka då fläkten till 55%.. Går den fet med 55% fläkt öka den då till 60% osv men gå inte upp i matning mer än 50%..
Om pannan är riktigt sotig el nästan tätt med tjockt lager av tjära mm så får du ut ändå mindre värme till vattnet, Själva eldstaden där det brinner i pannan är inte lika viktigt att det är rent i som i rökkanalerna.. Med luftöverskott i förbränningen kommer den svarta avlagringen att släppa/flagna bort inom nått dygn om den går få att gå utan att sota (gå med för lite syre/fläkt..

Kör man o har lågt värmebehov i huset så går pannan/brännaren bara korta stunder o då kan den fungera utan att det blir stopp iaf pga att då den stannat brinner pellets överskottet upp efter några minuter om man bara har drag i skorsten, Så då är det inga problem vid nästa start men om brännaren går med för lite fläkt hinner inte pelletsen som matas in brinna upp utan det blir mer o mer pellets i koppen o brännaren går fetare o fetare hela tiden.. Tillslut så kommer den stanna pga att optovakten/pannan sotat igen..

Jo det finns ju en funktion som heter "fläktrengöring" den går ändra till 2/h o då går fläkten upp till 100% 2 ggr/timme för att förbränna detta överskott av pellets o man hör klart o tydligt att fläkten varvar upp.. Gör den det el är det aktiverat så den gör detta 2 ggr/h??

Jo din installatör vad säljer han för pelletsbrännare nu??
Är det inte fel på pannan/skorsten o drag mm finns så borde han ju kunna testa nån av sina brännare han marknadför nu i din panna?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Djuren är försäkrade, men jag tror du missförstod mig lite. Det här är inte ett ekonomiskt normallläge, utan ekonomin är hårt ansträngd nu. Bla just pga sjuka hästar (och bilbyte pga trasig bil).

Men att nu kasta ut brännaren och köpa en ny för 10 - 15 000 kr, de pengarna finns inte nu. Och att då göra det skulle innebära att ekonomin riskerar att totalkrascha, vilket fö skulle inkludera just att jag inte kan garantera djurens väl och ve. Men den här lönen så gick det back med 9 000 kr, just pga andra hög oförutsedda kostnader. Och det har varit nollsummespel ett antal månader nu, just pga hästmedicinkostnader på tusenlappar/månad. Så det finns helt enkelt inte utrymme nu att hosta fram ett antal tusenlappar till, med mindre än att de sista reserverna töms. Och sen riskerar jag att hamna i Bergatorparens läge, och mitt mål är att undvika det. Och ja, står valet mellan att bråka med en tjurig brännare men inte sätta djuren i kläm, så är valet lätt. Jag kan välja, det kan inte de.

Det här är inte ekonomiskt normalläge, men det hjälper ju inte nu och/eller ger mer pengar att röra sig med nu. Tyvärr så enligt lagen om alltings jävlighet eller något, så fick min mor (som jag ju delar gården med) en liknande oförutsedd ekonomisk smäll iom en mycket dyr bilreparation.

Pellsamförsäkring ingick och finns, men som jag begriper det täcker den inte sådan här?? Jag har gärna fel där.

Ang sotning, så det blev ju ingen som helst skillnad när den sotades häromdagen, men ska kika på det igen. Jag lovar dock inte att jag tänker skruva isär brännkoppen, det beror på hur det ser ut. Gäller ju att jag får igen den med, men ska kika. Största funderingen känns hur man kommer åt det snedställda röret, men jag får ta bilder annars så ni får guida.

Pannan gick hela natten, jag vet dock inte på vilken temp då jag nöjde mig med att jag hörde den när jag vaknade och inte klev upp och kollade. Sen ngn gång mellan 07 och 09 så stannade den, larm optovakt. Gått på på 50/40. Jag slog på elen nu vid nio, så den borde gå bra att sota nu.

Men 55/50... det var ju det jag körde den på förut,varför togs den ner därifrån då? Där är det ju mätt pellets med även om jag nu glömt siffran men ska leta upp den i tråden.

Fläktreng står på och har hela tiden stått på 2/h. Jag vet inte om och isf vad för brännare installatören säljer nu, jag ska kolla.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tidigare va väl matningen 55% o fläkt 50% men jag tänkte tvärt om 50% matning o 55 el tom 60% fläkt men rengö/sota ordentligt först..
Drar du ur brännaren ser du på koppen 4 st stjärnskruvar på koppens överkant, Det är genomgående skruvar som det sitter muttrar på undersidan o lättast är att lossa genom att vrida på muttrarna o bara hålla i mot med skruvmejsel på ovansidan.. Är inte svårt jag lovar o du verkar ha meckat mer än så ;)

Bör gå att se den sneda kanalen från hålet där brännaren sitter i taket på eldstaden o då kan du om inte annat sticka upp t.ex järntråd/sotviskan via kanalen så ska du finna den i uppe under sotluckan på toppen på pannan.. Det är några rör som går lodrätt från toppen av pannan o dessa går ner till inre facket i asklådan (lilla facket längst in)
Röken går upp från bränneren via sneda kanalen o sedan ner till lilla facket i asklådan för att där vända o gå upp igen o ut i skorsten, Så det ligger garanterat en plåt som gör att röken går ner i dom lodräta rören annars skulle de gå rakt ut i skorsten med rökgastemp på 250° el mer o då stannar pannan pga hög rökgastemp så plåten måste läggas i rätt läge efter sotning.. Har hänt att sotare missat detta så den legat fel o släppt rökgaserna rakt ut i skorsten :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag kom att tänka på en sak: Om den sneda kanalen inte sotats, och det ligger en plåt där som styr gaserna neråt till de första, neråtgående konvektionstuberna, så är väl även dessa tuber rätt så gensatta av sot och skit vid det här laget?
Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja har även dom inte sotats så bör/är dom garanterat ganska tätt nu, Särskillt som pannan/brännare gått med så usel förbränning..

Ecoflexen jag nämt va 2 tuber helt täta efter ca 250-300 kg pellets med liknande aska som i denna panna o övriga tuber hade 5-10 mm lager med sot/aska/tjära, Redan efter en natt/12 tim såg man att det va flera mm avlagringar trotts att pannan va justerad med instrument o våg varje gång både av mej/sotare o Ctc´s tekninker som kom upp 2 ggr från stockholm tror jag de va.
Otroligt att dom gjorde detta då denna panna stod 7 mil norr om Umeå
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Kan inte plocka isär koppen.

Skruvarna sitter som berget, och jag drar sönder både skruv och mutter om jag försöker mer nu, det sitter stenhårt och metallen i mutter och skruvspår ger efter om/när jag tar i =/ (Tror jag sabbat en skruv och mutter redan)

Och ja, det var ju omvända värden där ja, sorry, var lite för trött.

Nu ska jag plocka av sotningsluckan så ska vi se..
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ni ska snart få bilder. Det var väldigt mkt, kolsvart fluffig men 'blött' sot. Inte blött-blött, men sånt där elände som fastnar på allt, inte går att enkelt blåsa bort.

Jag har lokaliserat det sneda röret, men jag får inte IN någonting där, förutom en flaskborste. Får ju inte in viskan eller vad det nu heter, det blir på tok för knepig vinkel. Vad göra?

Kommer bilder alldeles snart.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Det där med 32 kg på 8 timmar, var det mätfel eller?
Om inte så är det ju fel på elektroniken/mjukvaran.

Det går väl hyfsat att sota med flaskborste om du inte har något annat. Jag använder själv flaskborste till röret med synglaset på min panna.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inga mätfel, nej - jag menar ja :wink: Det gick åt två hela säckar pellets under en 8 timmars period. Förklaring törs vara att matningen var ställd till 70 % skruv, 36 % fläkt - som är standard fabriksinställning, så vitt jag vet, för 20D brännaren. Kretskortet med mjukvaran är det samma för alla BeQuem brännare har jag letat reda på, och de tidiga 12D modellerna hade inte ens egen mappning, men fick hålla tillgodo med en anpassad 15D mappning. Vansinne!
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

AlexandraW skrev:Ni ska snart få bilder. Det var väldigt mkt, kolsvart fluffig men 'blött' sot. Inte blött-blött, men sånt där elände som fastnar på allt, inte går att enkelt blåsa bort.

Jag har lokaliserat det sneda röret, men jag får inte IN någonting där, förutom en flaskborste. Får ju inte in viskan eller vad det nu heter, det blir på tok för knepig vinkel. Vad göra?

Kommer bilder alldeles snart.
Hur har pannan sotats vid tidigare tillfällen??
För, det har den väl gjorts?

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Hur menar du med hur den sotats? Det sneda röret har mest troligt aldrig sotats, mamma har aldrig gjort det och jag har aldrig gjort det. Så det är om sotarn gjort det men det är högst tveksamt, men jag brukar inte stå och pinstirra på honom så jag vet inte.

Men den har sotats med medföljande sotningsverktyg och dammsugare i övrigt. Så du får nog precisera frågan, jag ger mig inte på en förklaring då jag inte vet vad saker heter så det blir nog rätt roande läsning annars ;) Typ 'jag körde ner den där svintoliknande fyrkantiga borsten i de fyrkantiga hålen' ;P

Den drog 32 kg pellets med lägre matning, den var INTE ställd på 70% matning etc då. Däremot nådde den aldrig upp i temp, så den gick på hög oavbrutet.
Skriv svar