Jag får inte heller i hop Woddas Beräkning
Nu beskriver jag allting redan från början.
Enligt Äfabs kalkylprogram så stämmer alla uppgifter på mitt hus. Jag vet ju själv att jag förbrukar mellan 20 till 25m3 travad björkved ved / År. Nu har vintrarna blivit mildare så min förbrukning är ungefär 20 /23 m3 travad björkved /År.
Läs gärna Äfabskalkylen igen då ser ni att det är
hela min förbrukning som är medräknad, alltså vv förbrukning /värmeförbrukning / systemförluster mm.
Obs

Det är vad mitt hus har i total förbrukning / År .
Men

OBS.. Uppgifterna som jag har angivit från min flödesmätare är bara flöde till radiatorena som denna mäter i kWh dem månader jag angivit. Större delen av Året / sommaren mäter den ju ingenting.
Ni blandar nog ihop min totala förbrukning på mitt hus med uppgifterna som jag angav från flödesmätaren.
Om jag nu jämför med min gamla panna som var installerad i huset när jag köpte det. Pannan var en Skoglund & Olsson P K -12 D. När jag eldade detta elände med olja var förbrukningen Ca: 3,2 till 3,5 m3 olja /År. Sedan eldade jag ved i denna panna och förbrukningen på ved var då ca 30 till 33 m3 travad björkved / År.
Fakta på gamla pannanläggningen.
Dåligt isolerad.
Ingen acktank.
Ingen shuntautomatik.
Ingen koll på flöden.
Gammal trefas pump till radiatorer.
Dålig verkningsgrad.
Om jag skulle elda med olja i min Baxi har min förbrukning säkert hamnat på mellan 2 till 2,5 m3 olja/ År.. Beroende på hur kall vintern blir.
Hoppas att denna förklaring duger..
VP......