Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ved Profilen skrev:Jag menade ett vedträ som är en halvmeter lång och är 10cm i diameter = 5 Liter ved :oops:

Skrev i all hast utan att förhandsgranska :D
Knappt fyra liter, noga räknat. Så ska du ha det som beräkningsunderlag räknar du fel på 20/25% (beroende på från vilket håll man ser det) om du antar fem liter.
Om vedträet är runt, alltså, så att det har en diameter. Är det fyrkantigt, så att tvärsnittet är 10 cm, då blir det ju fem liter.
Det är kanske det du menar?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ok :wink: Men det vara bara ett exempel på hur mycket ett vedträ kan innehålla i volym..

Äfabs kalkylprogram räknar nog helheten i värmesystemet än mitt exempel ovan..

VP..

Edit: Direktcitering......... / Roli moderator
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag vill fråga Andrè en fråga precis nu kl. 19:43. Vad är felet i mitt värmesystem nu :?:
Att jag frågar beror på all kretik, att inte mitt Värmesystem fungerar ?

Hur förklarar du min lagrings kapasitet / skiktning i mina tankar :?:
Jag har 81 grader i toppen nu :?: och 30 grader i botten, Jag eldade i går :?: 2 * 750 Tankar villan är på 140 kvadrat meter.....

Du har även hävdat på forumet att min loggning bör stängas av :?: :?:
Varför :?: Lite tips från dig , så kanske jag får mitt värmesystem att fungera.. Shakespeare / Wooda tycker samma som du..

Ni som har ett liknande system som mitt :!: Kan väl komma med en komentar :wink:

http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp

VP..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vedis:

Om du vill ha svar på "alla" dina frågor så är det nog dax att du börjar svara på alla de frågor som har ställts till dig också........ (i all välmening) :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag kan börja med att skriva att dem mätare jag har är testade i Eon`s test rigg,så dem mätare jag har visar rätt.

Nu har jag använt Värmekalkyl programmet som Äfab har gjort i samband med Energimyndigheten,samt gjort en kalkyl på mitt eget värmesystem.

Resultat: Jag har angivit att mitt hus förbrukar 23 kubikmeter travad Björk ved / År.

Då räknar programet fram följande siffror.

Beräknad Nettoenergi för fastighet = 24202 kWh..
Beräknad Max Effekt för fastighet = 8,8 kW..

Angivet Energibehov för fastigheten är 19321 kwh som är beräknad med aktuell värmekälla. ( Alltså med Pannan Baxi Solo+ 30..

Årsrörbrukning blir då = 19321 kWh El..
2,3 m3 olja..
20 m3 travad björkved..
5 ton pellets..

Nu kommer en liten rättelse. Mätaren installerade jag 17 dec- 06 inte 7- dec.

Jag skrev att förbrukningen sedan Dec -06 till Nov -08 var ca: 18423 kwh på bara radiatorkretsen vekar rimligt. Jag hävdar att denna info stämmer.
Om man tänker att jag bara shuntar ut värme från Okt till Mars / April.

Vår och höst eldar jag en ved spis i köket, för uppvärmning innan jag startar värmen från acktankarna ock pannan, men det är sporadisk eldning. Har även en öppenspis i vardagsrummet som också eldas var tredje helg..

Snål är jag dessutom med värme :wink:

VP...
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det saknas 26000kWh i uträkningen ovan.
Vars e´dom?

om 20m³ är ca 19000kWh(enl Äfab) och du har förbrukat 46m³
12 ved månader, dec 06-nov 08
07-Jan,feb,mar,apr,okt,no,dec,08-jan,feb,mar,apr,okt.

Förhållandet att du gör av med 18000kWh på ditt huvudsystem och 26000 på "sporadiska" eldningar och vv på 2 säsonger får jag inte ihop.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Årsrörbrukning blir då = 19321 kWh
Är det inklusive eller exklusive varmvatten?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Roli skrev:Vedis:

Om du vill ha svar på "alla" dina frågor så är det nog dax att du börjar svara på alla de frågor som har ställts till dig också........ (i all välmening) :wink:
Många frågor, få svar (i all välmening)

Ha det gott/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag får inte heller i hop Woddas Beräkning :wink:
Nu beskriver jag allting redan från början.

Enligt Äfabs kalkylprogram så stämmer alla uppgifter på mitt hus. Jag vet ju själv att jag förbrukar mellan 20 till 25m3 travad björkved ved / År. Nu har vintrarna blivit mildare så min förbrukning är ungefär 20 /23 m3 travad björkved /År.

Läs gärna Äfabskalkylen igen då ser ni att det är hela min förbrukning som är medräknad, alltså vv förbrukning /värmeförbrukning / systemförluster mm.

Obs :!: Det är vad mitt hus har i total förbrukning / År .

Men :!: OBS.. Uppgifterna som jag har angivit från min flödesmätare är bara flöde till radiatorena som denna mäter i kWh dem månader jag angivit. Större delen av Året / sommaren mäter den ju ingenting.

Ni blandar nog ihop min totala förbrukning på mitt hus med uppgifterna som jag angav från flödesmätaren.

Om jag nu jämför med min gamla panna som var installerad i huset när jag köpte det. Pannan var en Skoglund & Olsson P K -12 D. När jag eldade detta elände med olja var förbrukningen Ca: 3,2 till 3,5 m3 olja /År. Sedan eldade jag ved i denna panna och förbrukningen på ved var då ca 30 till 33 m3 travad björkved / År.

Fakta på gamla pannanläggningen.

Dåligt isolerad.
Ingen acktank.
Ingen shuntautomatik.
Ingen koll på flöden.
Gammal trefas pump till radiatorer.
Dålig verkningsgrad.

Om jag skulle elda med olja i min Baxi har min förbrukning säkert hamnat på mellan 2 till 2,5 m3 olja/ År.. Beroende på hur kall vintern blir.

Hoppas att denna förklaring duger..

VP......
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Äfabs uträkning verkar rimlig. Du mäter din uppvärmning via radiatorer till ca 10000kWh per år och jag tycker fortfarande det är i underkant men om det inte är mätfel så ligger förklaringen i "sporadisk eldning" i de två andra eldstäderna. Man tycker att du kunde nämnt dem tidigare istället för att bara säga att vi inte fattar!? De står inte heller med i faktarutan.

Men vad jag förstår så säger inte siffrorna DU redovisar från Äfabs uträkning någonting om riktigheten i din energimätning. Du visar den totala eneriförbrukningen men inte hur mycket som går till radiatorer resp vv eller uppvärmning via annan eldning.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Åter till varmvattnet...
Shakespeare skrev: Har du flödesgivaren och tempgivaren på samma sida om blandningsventilen?
Du glömde nog svara på detta?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Flödes mätaren sitter på inkommande kv till beredaren. T1 givaren sitter även där. T2 givaren är placerad på utgående vv alltså efter blandaren.

Min skiktning skiter vi i :wink: Jag vet att den är bra!! :wink: :wink:

VP...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Jag vill fråga Andrè en fråga precis nu kl. 19:43. Vad är felet i mitt värmesystem nu :?:
Att jag frågar beror på all kretik, att inte mitt Värmesystem fungerar ?

Hur förklarar du min lagrings kapasitet / skiktning i mina tankar :?:
Jag har 81 grader i toppen nu :?: och 30 grader i botten, Jag eldade i går :?: 2 * 750 Tankar villan är på 140 kvadrat meter.....

Du har även hävdat på forumet att min loggning bör stängas av :?: :?:
Varför :?: Lite tips från dig , så kanske jag får mitt värmesystem att fungera.. Shakespeare / Wooda tycker samma som du..

Ni som har ett liknande system som mitt :!: Kan väl komma med en komentar :wink:

http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp

VP..
Visst funkar ditt system men glöm att ditt är så bra som du vill hålla det, Du vet t.ex inte vad skiktning är o det behöver jag inte förklara en gång till då du ändå inte förstår/vill förstå..

Du svara inte på frågor, Du tar inte mot råd om förbättringar för du anser att du har ett perfekt system vilket inte på långa vägar stämmer..
Tycker graferna liknar nått erektionsproblem el nått :lol:

Förstår inte heller vart all energi tar vägen, 20-23 m3 staplat är enligt ni på äfab 28000-32000 kWh vart tar allt vägen om det går knappt 10000 kWh till radiatorerna??
Varför har du tidigare skrivit att ditt hus kräver 15000 kWh/år???
Har även på att du skrivit att ditt hus bara kräver 6 kW vid dut vilket inte heller stämmer på långa vägar med den förbrukningen, Snarare 8-9 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Uräkta men var har jag skrivit någonstans att mitt hus totala förbrukning är15000kWh :?:
Min skiktning skiter vi i :wink:

Vp..
Senast redigerad av Ved Profilen den lör 01 nov, 2008 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har inte orkat säka men det va väl i den andra tråden om dina flöden, De va när vi hade några avhopp från forumet då du skrev att din förbrukning minskade med 40% el nått med sänkt flöde... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Låst