Shuntautomatik, dyr eller mindre dyr?

ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Om man nu vill tjäna något på att ha nattsänkning är ju att elda upp tempen i huset /väggarna.med en kamin 8) ...alltså en xtern värmekälla...Det ger ju något mätbart...i alla fulla fall..."gud bless the ved"

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Har nu köpt Automix 20 med bara innegivare (rumsgivare), installation tog en kvart, sen var det bara tuta och köra och har haft nu 3:e dygn känns brillant, ständig rätt rumtemperatur.

Det är stor skillnad med eller utan automat shunten. Har inte haft automat shunt över en månad, jobbigt.

Har tänkt i början köpa Danfoss ECL 110 men tycker att det är för mycket där avancera digital trots onödiga för mig.
Efter jag hade ECL 9324 (trasig)

Ni pratar om nattsänkning eller dagsänkning, själv har jag haft Danfoss ECL 9324 med klocka time. Tycker att det syns ingenting sparsam. knappt kan vara några kg per månad eller ...

Men tänka är skön med time är att man höjda temperatur om morgonen och/eller på kväll när man är i soffan framför tv.

Jag är syfta för att vara ständig rumtemperatur.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Torsten skrev:Ja det finns religiösa människor på de mest överaskande ställen.
Sist stötte jag på en lastbilschaffis som var pingstis!

Annars är det väl bara att integrera den funktion som beskriver dygnsvariationerna i temperatur ute och inne under en given tid, för att få ett exakt vetenskapligt korrekt svar på huru mycket energi man sparar på en viss nattsänkning.

Om shuntautomatik bortsett från nattsänkningsfunktionen tillför någon besparing beror på hur värmesystemet ser ut. I mitt hus sparar jag inga pengar på automatshuntning av framledningstemperaturen. Den värme som går genom såväl framledning som returledning kommer huset till del utan förluster.

Nattsänkningen däremot ger en viss besparing.
Vi är religiösa (besatta) på olika sätt vi människor.

Klipp från Wikipedia:
Fanatism (av latin fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ benämning på religiös a eller politisk a ..."

En testar och kommer till ett resultat.

En annan testar och kommer till ett annat resultat.

Herrens vägar äro outgrundliga.

Frid över alla på jorden och må gud hålla sin hand över oss "alla"

Halleluja.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Rayyan skrev:
BTW.
Jag har just (senaste veckan i testsyfte) höjt innetempen från ca 20 till 22° och märker ingen ökning på pelletsförbrukningen. Märker i.of.s. ingen större skillnad i komfort heller, möjligen kanske golvet i hallen är lite varmare än tidigare.
Coolt du måste ha fått energin gratis?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Absolut måste det vara så.

Jag är lyckligt lottad.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.