Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetssynpu
-
- Gallringsobjekt
Re: Bestämmelser för förvaring av pellets ur brandsäkerhetss
Min sotare menade på att rummet där pannan stod räknades som en brandcell och inom denna kunde jag förvara så mycket pellets jag fick plats med. Dock skulle det vara fritt 2m framför pannan och 1 m i sidled (har för mig det var dessa mått), detta löser sig ju dock av sig själv då annars blir det lite bökigt för mig att komma åt och sota.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Jag har precis haft min inspektion där allt befanns vara O.K. Sotaren jag hade besök av i våras tyckte inte alls om min förvaring av pellets i pannrummet. Nu skall tilläggas att när sotaren var här hade jag kanske 30 säckar i pannrummet, men vid brandinspektionen hade jag fyra hela pallar. Pannrummet är inte så stort så de
närmsta säckarna var ungefär 150cm ifrån pannan, men alltså helt i sin ordning. Speciellt mycket gillade han att jag limmat på en gipskiva på dörren. Det verkar alltså variera betydligt beroende på person.
närmsta säckarna var ungefär 150cm ifrån pannan, men alltså helt i sin ordning. Speciellt mycket gillade han att jag limmat på en gipskiva på dörren. Det verkar alltså variera betydligt beroende på person.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Hur många är det som överhuvudtaget har 2m fritt framför pannan? Jag har cirka 110 cm till motstående vägg från pannkroppen och cirka 80 cm från brännare till (den murade) väggen. På sidorna finns inget utrymme alls. På högersidan är det en murad vägg och på vänstersidan en VVB.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Jag har mitt Mafa-mini ungefär 55-60cm rakt framför pannan. Jag var tvungen att mura upp en två stenar hög sockel för att kunna få till lutningen på skruven. Den saken har varken sotare eller inspektör klagat på.
Kanske för att jag lagt ett plåtlock ovanpå Mafan. Går faktiskt ganska bra att aska ur ändå tack vare att brännaren kan svängas upp så den hamnar bredvid pannan.
Kanske för att jag lagt ett plåtlock ovanpå Mafan. Går faktiskt ganska bra att aska ur ändå tack vare att brännaren kan svängas upp så den hamnar bredvid pannan.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
1 meter fritt framför pannan är det väl reglerna säger?
Men detta verkar som sagt väldigt olika från ställe till ställe, Har själv 80 cm från panna till 9 tons bulkförrådet som är byggt av golvspånskiva utan anmärkning.. Va hit från kommunen för avläsning av vattenmätare förra veckan, Den killen skulle måsta byta panna men hade så litet pannrum (älvsbyhus) att det skulle bara bli 50-60 cm framför pannan till en förrådsdörr vilket inte gick men därimot va det ok att bara ta bort förrådsdörren som va en brandskyddsdörr
Han hade inga krav på att förrådet skulle göras om till brandcell heller utan bara att dörren skulle bort
Men detta verkar som sagt väldigt olika från ställe till ställe, Har själv 80 cm från panna till 9 tons bulkförrådet som är byggt av golvspånskiva utan anmärkning.. Va hit från kommunen för avläsning av vattenmätare förra veckan, Den killen skulle måsta byta panna men hade så litet pannrum (älvsbyhus) att det skulle bara bli 50-60 cm framför pannan till en förrådsdörr vilket inte gick men därimot va det ok att bara ta bort förrådsdörren som va en brandskyddsdörr

Han hade inga krav på att förrådet skulle göras om till brandcell heller utan bara att dörren skulle bort
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd