Stora Enso

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Eventuella problem vid körning med Store Enso

Inlägg av Roli »

Ni som kör/har kört med Stora Enso pellets. Har ni fått några problem med underhållsglöden vid drift??
Har själv nyss bytt till Stora Enso pellets (då Byggmax inte längre får hem Rindi) och i samband med bytet så har brännaren börjat krångla. Den har nu under kort tid tappat underhållsglöden 3 gånger, dvs brännar koppen blir full med oförbränd pellets och den röda "feldioden" tänds och brännaren stannar.
Vet inte om det har med pelletsen att göra eller om brännaren har fått något annat fel/strul för sig??
Slussvingarna är inte de allra bästa men dåliga slussvingar brukar ju inte ge dålig glödhållning eller.........

Någon som har några tips på åtgärd att dela med sig av......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Alltså jag har inte samma konstruktion och funktion på min brännare men kan bara berätta att bytet från Rindi till Stora Enso gjorde ingen (eller minimal) skillnad i inställningar eller annat. Har kört upp 2 pallar.

Jag mäter med lambda lite då och då och gör ev finjustering.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar