"ljus fin aska", bra eller för mycket luft

Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Och för oss som fortfarande kämpar på med econompannor borde det innebära att börja med hög drift% och sen minska den tills man hittar högsta rökgastemp då eller?
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Jag kan inget om econompannor, men tydligen kan man inte justera fläkten på dom. Jag förutsätter att dom har en fläkt. Då hade jag byggt eller införskaffat en enkel fläktstyrning.

Det går så klart att justera på matningen också, men det är nog en mer utdragen process eftersom det tar ett ganska bra tag innan än en ändring i matningen ger genomslag.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ca 5 minuter efter ändring av matning bör man vänta..

Ändrar aldrig fläkt nu då jag justerar brännare, Har man samma inmatad mängd bränsle ska man ha samma mängd fläkt/syre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Mängden luft bestämmer effekten varför det bästa är att justera matningen. En justering av matningen "slår igenom" bara obetydligt långsammare än en justering av fläkten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Tidigare har jag lärt mig att mängden bränsle styr effekten, 4,8 kW/kg bränsle ger ju effekten ganska lätt vid given tid. Luften anpassas för optimal förbränning. Visst, ändrar man luftflödet får man ut en annan effekt, men på bekostnad av verkningsgrad. Tillflödet av brännbart material ger effekten och luften anpassas för optimal förbränning, vill man ha lägre/högre effekt justerar man matningen.

Så har jag lärt mig och det känns helt rätt utifrån fysikaliska förutsättningar. Du får gärna förklara hur det blir som du beskriver, för det är jag inte med på.

Edit: Och så var det här med direktcitering...... skall undvikas. Borttagen. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att man ska ha det rätta förhållande mellan luft och bränsle är vi nog ganska överens om.

Detta betyder att om en panna fungerar bäst vid t.ex. 15kW bör brännaren trimmas till att köra på den effekt helt enkelt.

Och om man har fått ställd brännaren en gång på korrekt sätt med mätning osv kan man sedan anta att fläkten ger korrekt mängd luft till den valda effekt.

Byter man sedan bränsle och måste justera är det ju bränslet som är ändrat varför det är doseringen som ska justeras, luftmängden passar ju till den rätta effekt (under förutsättning att fläkten är skaplig ren såklart).

Vid att justera luften till att passa bränslet ändrar man ju den utvecklade effekt men håller man kvar fläkten kan man väga en viss tids doseringar och justera till att få rätt effekt.

Självklart betyder detta att man direkt efter en ordentlig intrimning behöver dels att mäta fläktspänningen om det är ett mått man kan använda, detta noteras för senare referens.

Sedan gör man som så ofta beskrivit: väger en viss tids (10-20min?) dosering vid att samla den i en hink eller liknande och väga, notera även detta på fusklappen.

När man sedan byter pellets/får en ny leverans är det bara att upprepa doseringsvägningen och trimma doseringen till man får samma resultat, då är det rätt!
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bra Icecap nu behövs ingen mer förklaring, :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Ja visst, vi är överens, det visade sig vara mest en fråga om ordens definition :-)

Dock, när man trimmar bränslemängden vid byte av pellets i syfte att hålla samma effekt, så kan det inte vara stora skillnader i effekt det är frågan om, i storleksordningen 1-2%. Så exakt kan man knappast pricka en pannas "bästa" effekt. Så utifrån det perspektivet undrar jag om det är motiverat, det känns som det lika gärna kan gå åt andra hållet med så små marginaler. Inmatningen av pellets är ju inte konstant i någon brännare (vad jag vet), och då kan man också undra om inte variationerna av bränsle mellan påfyllningscyklerna avviker mer ifrån optimum än variationerna i pelletsen. Därtill kommer variationerna i pelletsmängd från matningen, även den är ju allt annat än konstant.

Så jag har svårt att tro att argumentet att man ska trimma på matningen istf luften för att hålla effekten på den för pannan optimala håller.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

En intressant tråd denhär och mycket väsentlig för oss alla som eldar pellets. En optimal förbränning måste ju vara då alla partiklar förbränns med den luft som tillförs så att en balans uppstår. Som tidigare sagts så är oförbrända partiklar också energi som skall tas till vara. Inte med ett våldsamt luftöverskott utan precis vad som behövs. Att då mäta sottalet känns rätt och denna metod samplar också gasen över lite längre tid vilket borde gynna mätningen vad gäller variationen. Mätmetoden är enkel och kräver ingen kalibrering. Gjorde själv en justering av min panna efter sotning idag och låg på sottal två. En ytterst liten justering av fläktspänningen och sottalet kröp ner mycket nära noll. Lider fortfarande av att det bildas en svampig slagg som täpper till lufthålen i rosterplåten. Jag kör med Laxå som jag gjort de sista gångerna men denna gång uppför sig pelletsen helt annorlunda. Känns som man tillsatt bindemedel. I avluftningen på utsidan av huset på gallret för hållet fälls det ut en gul vätska vilket det aldrig tidigare har gjorts. Någon som har samma erfarenhet?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

thomasx skrev:
Dock, när man trimmar bränslemängden vid byte av pellets i syfte att hålla samma effekt, så kan det inte vara stora skillnader i effekt det är frågan om, i storleksordningen 1-2%. Så exakt kan man knappast pricka en pannas "bästa" effekt.
Tycker du skillnad från 20 ner till 15,3 kW inmatad effekt är lite???
Den skillnaden fick en kompis ifjol från solett/Skellefteåkraft, Tidigare år har det inte varit nån märkbar skillnad men nu är varje leverans mycket olika..

Jag kör nu från en pellets från våren -07 o det krävdes 11% mindre matning än med pelletsen från dec -08, Med samma värden blev Co2 16,5% med den äldre pelletsen så hade man fått en igensotad panna rätt snabbt.. Hade jag inte ökat matningen 11% vid lev dec -08 hade det varit stort luftöverskott
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och jag som kör med full lambdastyring ser att det skiljer i "korrekt inställning" beroende på utomhustemperaturen. Detta kan självklart härledes till att draget ändrar sig och även om jag har dragbegränsare är det ju inte perfekt, en viss ändring av draget genom brännaren finns ju när draget i skorstenen varierar.

Ändringarna är inte dramatiska men nog till att lambdastyrningen justerar lite, med en Janfire NH-brännare är det bränslets densitet som justeras varför jag snabbt ser vilken densitet som är lagom för en viss bränsle.

Detta gör även att jag har sett skillnaden om jag har hällt på säckar från pall #1 eller pall #2 (samtidig leverans och samma tillverkare), inte stora skillnader men nog till att lambdastyringen reagerar.

Så det är inte en statisk inställning som egentligen behövs men om man (som de flesta) kör utan aktiv lambdastyrning är det nog bäst att ha ett litet(!) luftöverskott, effektiviteten blir lite lidande men får man en pellets som är en aning hårdare (den vanliga processvariation) har man då inte en kraftigt sotande förbränning men snarare den vanliga.

Jag har märkt att det "optimala punkt" sotar en aning i min panna och går man då på en aning(!) minskat luft ökas sotbildningen oproportionellt mycket varför ett svagt luftöverskott medger en viss bränslevariation utan att förlora allt för mycket effektivitet.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

André skrev:
Tycker du skillnad från 20 ner till 15,3 kW inmatad effekt är lite???
Det låter, i rimlighetens namn, som om pelletsen borde reklameras, normalt håller den 4,7-4,8 och ibland 5kW/kg, för oss normala i alla fall.

Om man plötsligt får en pellets om håller 25% lägre energiinnehåll, då har man blivit blåst. (Givet att man förväntat sig samma som innan).
Senast redigerad av thomasx den sön 28 feb, 2010 00:15, redigerad totalt 3 gång.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Icecap skrev:Och jag som kör med full lambdastyring
Ja visst, det optimala är att köra med dynamisk reglering, jag tänkte men tog inte upp det i mitt inlägg för att inte krångla till det.

Men, nu låter det som du snurrar in dig lite i dina argument. Om din panna justerar bränslematningen när utetemperaturen varierar så ger ju detta rakt motsatt effekt mot vad du beskrev om att bibehålla effekten genom att justera på bränslet istf på luft.
(För att undvika missförstånd, givetvis måste man ändra bränslematning om man vill ändra effekten, givet en viss pellets).

Jag tror fortfarande att luftjustering är bättre än bränslejustering och jag är övertygad om att det är en snabbare reglerloop också.

Jag har varit inne på lambdasond, men överväger att mäta en annan storhet för både enklare och kanske än mer korrekt reglering/optimal förbränning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jovisst har du rätt, den totala mängd luft genom pannan varierar med draget i skorstenen och därmed med utetemperaturen fastän jag har en dragregulator.

Men luftmängden varierar inte mellan vad som motsvarar från 15 till 20kW, det kan röra sig om kanske ett par kW som mest. Och variationen är påtagligt mindre ju högre effekt jag kör, kör jag brännaren på 9kW är variationen mycket liten.

Och jag hade också gärna haft en "riktig" rökgasanalysator som brännaren kunde läsa kontinuerligt, att bara mäta O2 är rimligt effektivt men är ändå en "90-mätning" (inte riktigt hundra) då man ju måste ställa in rätt O2 värde för de olika effektlägen för att man ska kunde hitta tillbaka.

Med en riktig rökgasanalysator som mäter de viktiga saker (CO, NOx, CO2 osv) kan man göra en hel del bättre reglering och jag skulle tro att det nog kommer något liknande inom rimlig tid.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Jag förstår verkligen inte vad det är för fall som avses där vaiationen i effekten på pelletsen är i storleksordningen 25-30%. Om det är den typen av variationer som ska till för att rättfärdiga argumentationen, ja då faller den verkligen på eget grepp ;-)
Skriv svar