Danfoss ECL comfort 110

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har varit igenom allt relevant material, och jag tror du måste göra så här: Gå till Sänkning, och ställ därefter in önskad temperatur - tryck ENTER.

Det är konstigt att en stor firma som Danfoss har en så opedagogisk instruktionsmanual. Jag brukar inte ha lång stubin, men i detta fallet hade jag känsla av att ändan på stubinen befann sig i Murmansk trakten :roll:
Så inte behöver man känna sig dum om man blir lite ställd av denna blaska, inte :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rickard Johnsson
Fröträd

Inlägg av Rickard Johnsson »

Mailade idag Danfoss och klagade över deras manual, samt att dom skall förklara hur jag skall ställa in nattsänkning. Skall bli kul att läsa deras svar, om dom svarar... 8)
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Baccalao
Frö

Re: ECL Comfort 110 med 2 givare

Inlägg av Baccalao »

razzel skrev:
Baccalao skrev:Hej

Har införskaffad Danfoss ECL comfort 110. Endast utegivare.
Mitt problem är att jag får inte den till att stänga och på sätt sänka temperaturen.Matar bara max..spelar ingen roll vad jag gör...den matar bara på för fullt,så jag kör manuellt just nu.
Måste man ha returgivare för att det ska funka?
Har ändrat inställningar enligt anvisningar på hemsidan.
Har vattenburen golvvärme.

Hoppas nån vet och kan hjälpa mig
-----------------
Hej Baccalao

Köpte en ECL 110 med 2 givare och läste först att den andra givaren skulle sitta på retur ! Ok, jag kopplade så... Motorn stod på min och ville inte öppna ventilen vad jag än gjorde.

Efter Danfosskontakt som inget gav, "råkade" jag läsa inledning i manualen...
Tilloppsgivaren (S3) är den mest viktigaste givaren. bara flytta och det funkar.
Danfoss sa även att "vissa" ECL 110 har gått från fabrik med default ABV (7024), så kolla att den är GEAR om du har en vanlig shunt.

Så på frågan "Endast en givare" tror jag att du får inköpa en tilloppsgivare för att få ett stabilt system.
-Tilloppsgivare = reglering av värmen i ditt systemet
-Utegivare = kompensation för temperatur en ute.

Känns som de behövs båda två.
Hej.
Det var nu jag som skrev lite otydligt. Har självklart tilloppsgivare.
Och ÄNLIGEN...Tipset ditt (7024) löste mitt problem.Min var självklart felinställd från fabrik.Ändrade till GEAR och vipps så blev jag glad som ett barn på julafton.

OBS: Det är inte OK att citeringstexten är större än svarstexten, vänligen korta ner citeringstexten nästa gång innan den skickas. Med sådana här inlägg blir forumet otroligt oöverskådligt och svårläst........ / Roli moderator
Baccalao
Frö

Inlägg av Baccalao »

Tack till Rickard Johnsson : kör med dina inställningar...funkar som det ska nu...
och till bergatorparen och razzel : Parameter 7162 Knäckpunkt...och parameter 7024 löste mitt problem

Äntligen
Tackar

Men det som irriterar meg mycket är att jag ringde Danfoss två gånger,pratade med samma kille båda gångerna, men ingenting om dessa inställningar.
Blir så otroligt förbannad.
Tycker dom borde ge ut en manual med rätt inställningar för golvvärmesystem också.

/Anders
Rickard Johnsson
Fröträd

Inlägg av Rickard Johnsson »

Har nu fått svar från Danfoss:

Först krävs att du har en ECL 110 med ett veckoprogram förstås? ECL 110 finns i två versioner, med och utan tidsprogram.
Via pil ner och ett tryck på 'enter' så är man inne i veckoprogrammet och sedan använder man pil ner och + och minus för att minska eller utöka perioderna. Höga staplar är dagtemp (komfort) och låga staplar är spartemp (sänkning).
Sedan är det enkelt att man går in på SÄNKNING och trycker + eller - helt enkelt och ställer in temperaturen.
Om du har Temperatur 20 och INST. AUTO i fönstret så trycker du pil ner en eller två gånger så du får upp AUTO i mitten på displayen. Det står då Inst. AUTO i mitten och kanske Onsdag under. Nu trycker du en gång på + så får du upp KOMFORT (=dagtemp=hög stapel) och en gång till på + så kommer SÄNKNING som är = nattemperatur eller låg stapel. Vid tryck på pil upp nu en eller två gånger så kan du ställa in tempen på SÄNKNING. Sedan går du tillbaka samma väg genom att placera SÄNKNING i mitten på fönstret med pil ner och sedan ställa in AUTO igen med - osv.

Skall se om jag kan tolka detta svaret och få till natt sänkningen...
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
race
Gallringsobjekt
Kontakt:

Re: Danfoss ECL comfort 110

Inlägg av race »

Har läst igenom denna tråden nu som är mycket intressant då jag funderade på att köpa en ecl 110,
Men nu börja jag dra åt mig öronen då det verka vara så svårt att förstå manualen?
Ska man satsa ändå på denna eller köpa någon annan? :(
// race

1½ plans tegelvilla på 140kvm
+ 80kvm källare!
Viking BioNordic B16GL 2007
Veckoförråd i aluminium
BioNorr 6mm pellets (Helnöjd)
CTC 1100 Komplett 1994
KW 150 Dragbegränsare
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Har man fått grepp om den så kan du ställa ALLT till skillnad mot tex ERAn där du ställer kurva och temp.
I ECL 110 kan du ställa knäckpunkter I-Tid mm.
Men eftersom du kan göra det så blir den knepig eller snarare omfattande och utvecklarna på Danfoss gillar teknik men inte manualer....

Jag gillar den och trivs med mitt val men gillar du inte teknik ska du nog välja en annan alternativt grundinställa den och sedan inte titta på menyerna igen. Alternativt om du behöver ställa parametrarna så är det ett bra val, jag vill inte ha knäcken på kurvan och jag vill begränsa framtemp. Detta pga att jag har golvvärme. De enklare styrningarna lät mig inte göra detta.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Hej! Har ett radiatorsystem. Precis bytt panelen efter åsknedslag (applikation 130) samt den där svarta grejen med vredet på och skalan 1-10 (shuntautomatik?), den heter AMB 162 i vart fall. Får dock inte upp någon värme alls på elementen.. Displayen visar inställda +20, komfort.
Har ställt in gångtid till 140s på pumpen (enligt Danfoss video), ställt kurvan till 1,2 som det ska vara för radiatorer. I övrigt har jag inte pillat med några inställningar annat än de som anges i videon. Andra inställningar är fabriksinställda alltså.

Innan jag bytte panelen tog jag kort på hur sladdarna satt så nya monteringen skulle bli bra. Har idag dubbelkontrollerat sladdarna med fotot och rätt färg sitter på rätt plats, så som det gjorde på den gamla.

I panelen får jag inte upp någon symbol för pumpdrift (såna där svarta trekanter), ska det vara det, månne? Och i så fall; var aktiverar jag det kommandot?
Är det någon annan parameter som jag bör justera för att få ut värmen på elementen? Det börjar bli kallt nu..

I videon anges det att pumpen kan gå åt fel håll; man kan då prova skifta sladdarna på plats 25 och 26. Det har jag inte gjort då jag kopplat exakt som det var på förra modellen som bara var 2 år gammal. Men det kanske man ska prova i varje fall? Eller kan man "bränna" pumpen eller något annat om det blir fel?
Jag tror dock inte på sladdskifte i det här läget utan att det är någon parameter som ska justeras.

Ja, just; jag kollade så pumpen gick i menyerna med..och det gjorde den (man provar genom att trycka on/off).

Har enbart utegivare om det är till någon hjälp. Och den funkar att visa rätt temp i displayen.

Jag kan fotografera allt eller vissa delar ifall det önskas!

Jag och barnen skulle bli ofantligt tacksamma för guidning kring detta!! En hantverkare är inte lätt att få ut till det här "lilla" jobbet..
En blomkvast kommer med Interflora som tack för hjälpen :-)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Bara för att försäkra mig att vi läser på samma sidan:

Pump = cirkulationspump för radiatorkretsen
Shuntmotor = AMB162

Det finns två versioner av pumpdriftssymbolen: En cirkel med en triangel inuti som pekar på cirkelns "klockan 3" och där triangeln är svart, och en likadan där triangeln är "öppen" - inte svart. Den senare betyder "Pump AV", och den fyllda svarta triangeln indikerar "Pump PÅ". Om symbolen fattas helt och hållet i menyn, så betyder det att ECL 110 inte hittar pumpen - vilket den ju borde göra OM det går att starta pumpen för provdrift via menyerna.

Shuntmotorn har trianglar som visas när regulering pågår. Två trianglar som pekar mot varandra betyder att det just nu inte sker någon aktiv reglering = framledningstemperatur är okej. Det jag tycker är konstigt är om cirkulationspumpen INTE startar trots att systemet vid det här laget ju definitivt borde kalla på värme.

Men jag behöver veta en sak: Är detta 24 Volts eller 230 Volts ECL? På 24 Volts systemet brukar man ha ett relä mellan cirkulationspumpen och ECL 110, medan 230 Volts versionen är direktansluten. 24 Volts versionen har en nätadapter som man sticker i ett vägguttag, medan 230 Volts utgåvan är ansluten antingen direkt till elnätet via en strömställare eller direkt i vägguttag genom en vanlig jordat stickpropp.

Det här tyvärr så långt jag kommer med det jag har. Om du kunde lägga upp bilder, vore det bra. Använd http://www.forumbilder.se Använd Microsoft Paint eller annan mjukvara och skapa en bild på 600x800 eller 800x600 så att vi får en lagom stor bild (andra har laddat upp direkt från kameran till forumbilder och fått en bild som varit enorm på forumet :shock: )
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Japp, tack! Jo, ECL:en ansluts med nätkontakt (se bild).

Bild
------------
Bild
------------
Bild
------------
Bild
------------

Med vänliga hälsningar från ett kallt Örebro :D
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Hittade även denna tråd; kan det här vara något, tror du/ni? Läs ffa sista inlägget: http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... rasig.html .

I så fall; vilken är nollan? :oops:
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Skrev upp inställningarna om det kan hjälpa kanske.
Shuntmotorn är inställd i läge "Auto", precis som den förra var. Armen går inte att forcera.

Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nollan är den blåa ledningen. Den bruna och den vita är fas, och den ena öppnar och den andra stänger shunten. Om dessa är felkopplade så vill det inte gå för ECL 110 att öppna ventilen. Försök i första hand att byta om den vita och den bruna och se vad som sker. Eftersom du får rätta avläsningar från temperaturgivarna, kan vi bortse från dessa tills vidare - åtminstone. Jag gick genom alla parametrar i natt, och hittade inget annat än en som kallas 5021 Totalstopp som skulle kunna röra till det. Den skall stå i läge OFF. Detta är en inställning du kan använda exempelvis under sommaren för att anläggningen skall förbli inaktiv även om utetemperaturen skulle bli så låg att anläggningen normalt skulle hoppa igång.

Prova detta i första omgång, så får vi se. Vad jag kan se så går inte cirkulationspumpen via ECL 110, så om vi inte löser det här på raken i kväll, skall vi ändå kunna få det varmt hos dig genom manuell reglering. Men givetvis: Vi skall lösa det här så att allt fungerar
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

bergatorparen skrev:Nollan är den blåa ledningen. Den bruna och den vita är fas, och den ena öppnar och den andra stänger shunten. Om dessa är felkopplade så vill det inte gå för ECL 110 att öppna ventilen. Försök i första hand att byta om den vita och den bruna och se vad som sker. Eftersom du får rätta avläsningar från temperaturgivarna...
:D Jag går ner direkt och skiftar plats på den bruna och vita!
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Skiftat plats på bruna och vita tråden = ger ingen förändring på 14 minuter.
Cirk.pumpen har en egen stickpropp, ja.
Utegivaren visar på 7 grader vilket stämmer med termometern som sitter vid garaget, så där är det rätt.

Ett tillägg: Shuntmotorarmen går mot 0 när jag maxar ut 40 grader och går mot 10 när jag sänker till 5 grader (som är lägsta). Först trodde jag att jag satt graderingsskivan åt fel håll (man kan ju göra det och jag tänkte skifta senare) men när jag tittar på hur den "gamla" ser ut så sitter den ju rätt! Kan det vara så att shunten går baklänges på nåt vis eller är inte det möjligt kanske? :hmmm:

Fråga: Kan det vara så att jag fått igång någon sorts sänkning när jag pillat runt i menyerna? Jag har i vart fall inte aktiverat det med flit men jag har sett/varit inne i den menyn och därför undrar jag.
Kan man i så fall återställa ECL till ursprungsläget?
Skriv svar