pellets är billigast

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

För min del sjönk förbrukningen med 2 ton/år + att nu behöver man inte aska ur var 3:e dag då det är som kallast ändå har jug långt ifrån lika bekväm panna som nya pelletspannor..
Tidigare förbrukning 7 ton o nu 5 ton, Rökgastempen nysotad i gamla pannan 250° o efter bara några dagar va tempen uppe i närmare 300°
Hade jag haft t.ex en biomatic hade man bara behövt tömma asklådan 1-2 ggr/år o dra i sotningsspaken resten hade sotaren tagit hand om..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

deasstore skrev:Om man säger att man sparar ca 1500/år på att installera en nyare pelletspanna istället för att trycka in en brännare i en gammal panna.
(Troligtvis spara man mer)

Då kostar det 22500 mer i pellets om den gamla pannan håller 15 år till (om pelletspriset inte ändrar sig)

Samtidigt som du har dyrare kostnader för pelletsen så får du gå ner och aska ur pannan varje vecka. Man har också en osäkerhet vad gäller pannans livslängd. -Ska den hålla denna vinter också.. osv..

Går pannan sönder under vintern. Så lär du knappast vänta på att ta in offerter från flera olika firmor så att man kan välja det mest prisvärda.
En panik installation kan både bli dyrare och sämre.

Så där har man lite fördelar med ny panna.
Samtidigt så kan man ju se att det inte är lätt att tjäna in pengarna man lägger ut för en ny panna kontra en gammal.

Om vi nu ska dra parallell till bilar. Så kan man ju undra varför vi inte tänker på samma saker när vi köper bilar. Där handlar det om flera tusen man förlorar så fort man kör 100 mil med sin nya BMW. Men när man ska köpa panna så väljer man hellre bort komfort för att man på på 10 års tid inte kan tjäna in sina 50 tusen.

Bara lite tankar och reflektioner. Ingen behöver känna sig utpekad eller nämnd.
Tack! Tack för att du vågade säga det jag inte tordes säga. Eftersom jag bor i ett ett gammalt hus, och kör omkring i en bil som säkerligen sett bättre dagar, så tordes jag inte använda den här analogin eftersom jag befarade att folk skulle tro att jag var avundssjuk - något jag inte alls är. Jag vill inte att folk skall ha elände. Jag vill att det skall gå bra för folk. Så är det med det :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Ja måste medge att alla ni som skriver här på forumet är riktigt goa gubbar!
Det debatteras hej vilt om allt och alla kastas lite skit hit o dit skickar personliga med till varandra förklarar saker o ting och ställer man en fråga så går det inte lång tid innan någon har ett svar eller råd om hur man ska lösa problemet eller frågan.
Ja säger bara det att hade ni suttit i riksdagen så hade nog både pelletsen blivit billigare och det ena problemet efter det andra hade löst inom kort.
:thumright: :thumleft: för er alla. :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Pellets billigast?
Nja
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ved skulle varit billigare om det inte vore så att ett helt koppel med fabrikörer skulle ha sin del av din förväntade besparning redan vid investeringstillfället. Acktanker mig här, keramik mig där, och laddomatar och ackstyrningsmanicker mig lite här och varstans! :twisted:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Håller med dig bergatorparen. :wink:
Man tror sig slippa en massa dyra kostnader för att vedeldning tycks oftast vara enklare än pellets. (enkelt i den bemärkelsen att pelletsbrännaren har mer rörliga delar och elektronik.

Tittade lite på vad en ny vedpanna med ack-tank skulle kosta.. hugha!!
Där satte jag morgonkaffet i fel strupe. Om jag inte mins fel så skulle en rejäl anläggning ligga på 80 000:-. Å då vet jag inte om jag räknat med precis allt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

bergatorparen skrev:Ved skulle varit billigare om det inte vore så att ett helt koppel med fabrikörer skulle ha sin del av din förväntade besparning redan vid investeringstillfället. Acktanker mig här, keramik mig där, och laddomatar och ackstyrningsmanicker mig lite här och varstans! :twisted:
Man kan ju inte säga Pellets är billigast!
Alla har ju olika förutsättningar.

Om man som jag inte har betalt något för bränslet så spelar det ju ingen roll om investeringskostanden är lite högre än pellets.
Payoff blir väldigt kort.Att sedan ved kräver lite mer jobb köper jag.Det stör mig inte heller och mitt liv skulle bli jäkligt konstigt om jag satt en timmpening på min fritid.

Blir pellets billigast vid nybyggnand? Med ett kvm pris på över 15 000kr så tror jag ganska många väljer bort pellets och väljer en värmepump som är stor som ett kylskåp.Nej pellets kommer försvinna från marknaden rätt snabbt tror jag. El kablar finns ju redan till husen.
Jøtul I 520 FL
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Nej. För en VP kan bara värma upp till 55 grader. För oss med högtemperatursystem 80-60 och dyl är en VP helt värdelöst. Då tillkommer ett nytt radiatorsystem och det är f*n inte billigt det heller.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Andreas Hansson: visst är det billigaste att ha gratis bränsle! Det är ju den enskilde löpande kostnad av betydelse och det kan snabbt betala en dyr anläggning, ingen snack!

Men om du sedan är lika frisk när du är 75 är det ju bra för dig men på ett tidpunkt kommer jobbet att skaffa ved att vara värd en kostnad och då blir det dyrt att byta till ett bekvämare system.

Men om du har det i minnet under tiden du sparar grova pengar kan du kanske hinna sparar ihop till den tid - om du inte byter boende helt o hållet då...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

AnaMatronic skrev:Nej. För en VP kan bara värma upp till 55 grader. För oss med högtemperatursystem 80-60 och dyl är en VP helt värdelöst. Då tillkommer ett nytt radiatorsystem och det är f*n inte billigt det heller.
Det vet jag men jag pratade om nya hus.Ingen har väl högtemp system där.

Icecap Jag kommer antagligen inte elda med ved när jag är 75.Men jag kommer ju spara många kronor tills jag byter system.
Som jag sa Kort payoff

Vem vet när jag är 75 kanske det finns atompellets?
När jag gör investeringar tittar jag inte så långt fram
Jøtul I 520 FL
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Frågan löser sig själv när EU får bestämma. Fredrik måste bara få sin stora kontinentkabel färdig.
Med Vattenfall i säkra spanska händer slipper vi det svajande elpriset utan får en jämn och balanserad prisnivå.

Vedvärmen tror jag är på väg att avta. De gamla gubbarna blir för gamla och bland de unga är ved inte mode längre.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Andreas Hansson skrev: Det vet jag men jag pratade om nya hus.Ingen har väl högtemp system där.
Nej det hoppas jag verkligen inte att man gör :)

Jag syftade på ditt påstående nedan
Andreas Hansson skrev:Nej pellets kommer försvinna från marknaden rätt snabbt tror jag. El kablar finns ju redan till husen.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Konstigt: Just igår när jag sotade och askade ur pannan, så tänkte jag:"Varje sekelskifte så är det så här bökigt, gammaldags". Vi hade perfektionerat oljan så att panna + brännare hade över 90 % verkningsgrad. Då kommer man till att det skadar miljön, så bort med skiten. Så får vi alltså valet mellan pellets och värmepump. Valet mellan att betala dyrt för saker som förr gick på tippen och dyr el till drift av en teknologi som har så dyra reservdelar (värmepump, alltså) att man måste ha försäkring i fall det blir haverier. Inte kan man väl kalla detta för framsteg hellre. Snedsteg? Jajamän!Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

AnaMatronic skrev:
Andreas Hansson skrev: Det vet jag men jag pratade om nya hus.Ingen har väl högtemp system där.
Nej det hoppas jag verkligen inte att man gör :)

Jag syftade på ditt påstående nedan
Andreas Hansson skrev:Nej pellets kommer försvinna från marknaden rätt snabbt tror jag. El kablar finns ju redan till husen.
Ja eftersom det knappt installeras några nya pellets pannor i nybyggda hus så kommer nog pellets pannorna försvinna från marknaden tillslut.

abene El kablar till kontinenten är bara bra för oss svenskar.Elen där är ju
billigare i många länder och ökad överförings kapacitet minskar oron på el marknaden. Det var ju bland annat det som ledde till den senaste vinterns höga priser.
Jøtul I 520 FL
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det rör sig ju om nya hus. Din kalkyl förutsätter att vi river alla befintliga hus som inte klarar värmepumpar.
Skriv svar