Dragbegränsarport vs turbulatorer

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

CO, kolmonoxid, kolos, gengas, lysgas - oälskad barn har många namn. Förr i världen använde man denna gas i köket. Många städer hade nergrävde rör som ledde till bostäderna och även företag.

Man kan få en förvarning om CO förgiftning: En fruktansvärd huvudvärk, och när det nästan är för sent: Körsbärsröda läppar. Det är en lömsk gas som, om den när tillräcklig koncentration, kan ge opphov till fruktansvärda explosioner. Denna gas har upp genom åren använts av många till självmord eftersom den leder så snabbt till döden, och Hitlers eutanasiprogram Aktion T4 använde CO gas till masseutanasi. Nu vet ni lite mer om vär käre vän tillika dödsfiende CO :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Tror ni inte att ni överskattar strypningen? Har man dragregulator som öppnar, borde man ha tillräckligt drag. Och att nått brännbart skulle överleva i min panna är inte troligt. Och varför är inte turbulatorer farliga? Vissa har ju problem med för låg rökgastemp. Borde vara lika med dåligt drag, och samma fara.
Min gissning är att under en viss temp ute, så kan jag stänga helt. Och glöm inte att porten säkert släpper igenom en hel del ändå.

Vågar fortfarande inte att strypa när pannan är obevakad. Så jag lyssnar på era varningar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Ni missuppfattade nog nu.

Att begränsa draget med en motdragslucka är klar bättre än att inte göra det alls. Men det är inte den effektivaste metoden.

Kolmonoxid är lika tungt som kvävgas och marginellt lättare än syrgas. Så snacket om att den är tung är helt fel.

Er definition på gengas är också fel. Men det ska jag inte brodera ut här.

Men i en pellets panna kan det inte bildas kolmonoxid utan en massa rök. Och röken luktar. Det är klart lurigare om man eldar kol eller kolad ved tex.

Precis som med allt annat så måste man ha ett säkerhetstänkande, det håller jag med om. Men det går helt klart att göra det säkert.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Turbulatorer är inte farliga,,Men om brännaren kör på för hög effekt så kan inte t-b transportera ut r-gaserna tillräckligt snabbt och brännaren stannar för högt mottryck/för varma fallrör slangar brinner av?brännaren tar stryk över lag så det blir dyrt att reka igen tyvärr så det är bara att acceptera lite för höga rökgaser ibland...Fast ibland så är det helt perfekt temp man har ändå....Det är ju inte vid rökluckan som är facit igentligen det är ju berömda toppen.. :wink: ..Så alla har ju inte lika lång S-ten så alla som mäter efter pannan och mäter med varandra skall kanske inte ha samma där :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

rod02 skrev:Och att nått brännbart skulle överleva i min panna är inte troligt. Och varför är inte turbulatorer farliga? Vissa har ju problem med för låg rökgastemp.
Tycker det verkar smälla i pannorna av brännbart material rätt ofta.

Turbulatorer gör nytta genom att de ökar pannans värmeupptagande förmåga medan din strypning inte gör den minsta lilla nytta på något sätt. Resultatet av strypning med spjäll är bara att man får ställa upp fläkthastigheten motsvarande mycket för att få samma förbränning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Smäller värst gör det när hela pannan fylls. Det borde spjället bromsa. Om gengasen stannar i brännaren, så smäller det nog mindre. Och när brännaren startat har jag svårt att tro att gasen överlever.
Notis: Med chip 7.0- så är explosions problemet borta på pellex.

Torsten: Om man har rätt undertryck vid dragregulatorn, så borde det ju funka, att bromsa lite.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

En variant jag spånat på är att reglera ett spjäll mot motdragsluckan. Är den öppen så tänger man långsamt, är den stängd så öppnar man.
Skriv svar