skrotningspremie för brännare

danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vill man snacka skit kan man ju göra det under övrigt.
Dessutom skulle jag rekommendera bregatorparen att skaffa någon mer hobby.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tycker nog staten skulle gå in med en skrotpremie för lösa brännare 10 år och mer och för pannor över 25 år. Skulle skapa nya arbetstillfällen.
I tyskland räddade man bilindustrin för ett par år sedan med mycket frikostiga skrotningsbidrag. Utan de bidragen skulle vi aldrig se några nya rost-oplar efter vägarna.
Hur många nya arbetstillfällen skapar man av att skänka bort det man fått in av pensionärernas nyinrättade straffskatt till fifflande restaurangägare som man planerar?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Hörr'r Danei: Inte vet jag vad din definition på att snacka skit är, och inte bryr jag mig hellre.

Hobby? Jag har hobbies så det räcker. Jag har Villa Korsdrag, och den låter mig inte vila på mina lagrar precis.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Då skulle jag rekommendera dig danei att uppdatera din profil enligt regel 3 om man ska hålla sig till ordningen.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:Tycker nog staten skulle gå in med en skrotpremie för lösa brännare 10 år och mer och för pannor över 25 år. Skulle skapa nya arbetstillfällen.
Ut i från miljöhänsyn vore det inte alls fel. Samtidigt kunde det ge incitament att utveckla brännare och pannor så att vi som konsumenter kunde få lite mer nytta för pengarna. Såsom det är, eldar ju många mer åt Kari Kråka än åt sig själv. Så om vi kunde skrota pannor och brännare som de facto är uttjänade, så skulle både miljön, samhället och den enskilde bli vinnare. Så enkelt är det faktiskt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

För att premien skulle göra nytta hamnar den lätt på 10000, vilket kan ses som omöjligt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Skrotningspremie på 10 år gammal utrustning? Bergvärmefolket skrattar ihjäl sig ....
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:Nej, Roli. Du har inte städat i tråden, du har censurerat en uppfattning som det går att underbygga vetenskapligt. Att psykopati är utbredd bland chefer finns det tallösa undersökningar som visar, och att det har betydelse för lönebildningen och därmed anknyter till Rod02's utsaga om en bättre fördelningspolitik. Det handlar inte om hur man uppfattar en chef, det handlar om en egenskap som finns hos för många chefer. Psykopati är en neuropsykiatrisk åkomma som kan ses på skiktröntgen. Vi diskuterar något som har med ekonomi att beställa och då kommer givetvis lönefrågan upp.
Vad du eller någon utredning har för uppfattning av chefer i allmänhet har inget att göra i denna tråd som handlar om "skrotningspremie för brännare". Därför tog jag bort inlägget som lika gärna kunnat hamna under rubriken personangrepp vilket vi inte sysslar med här på forumet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det gör vi visst det, tillhör knappast ovanligheterna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Honda skrev:Skrotningspremie på 10 år gammal utrustning? Bergvärmefolket skrattar ihjäl sig ....
Vad ör du själv för brännare och panna? Honda reservelverk borte bli rätt dyrt i längden.

De jag känner med värmepump oroar sig mest för elpriserna och för att kompressorn inte ska haverera.
Nu får vi ju alla via hemförsäkringen betala för de mycket vanliga värmepumpshaverierna som belastar försäkrinsbolagen hårt.
De ska väl bara vara tacksamma att vi betalar utan att gnälla.
I andra länder skulle det inte fungera. Kanske därför som värmepump är ett typiskt svenskt fenomen?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

De som var med på "bioenergidialogen" för 10-12 år sen minns kanske också hur många då nyblivna pelleteldare häcklade pumpfolket just pga pumparnas förmåga att orsaka dyra haverier. Då var det minsann ingen som talade om att de fantastiska pelletmaskinerna var nån form av eländiga prototyper med max livslängd på 10 år. Och dessutom har det ju inte hänt egentligen nånting alls på 10 år. Några hopplösa brännare har försvunnit från marknaden, några storsäljare är kvar istortsätt oförändrade, en och annan nykonstruktion med barnsjukdomar som kanske börjar vara lösta.

Fortfarande är det enormt långt från hur bekväm en oljebrännare var i början på 60 talet, och dit kommer vi nog aldrig heller.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Självklart kommer du aldrig att få en pelletsbrännare att bli lika tillförlitlig som en oljebrännare, det är fortfarande ett fast bränsle och om du förväntat dig något annat så är ju det synd för då har du blivit felinformerad.
några storsäljare är kvar istortsätt oförändrade
Är det negativt på något vis då ? visst det finns många som tycker det är jättefräckt med massor med avancerade prylar som kan krångla men att ändra för ändrandets egen skull ser jag ingen mening med.

Min brännare är bara lite drygt 4 år gammal så jag vet inte hur det är med livslängden (har du någon statistik som visar att livslängden på pelletsbrännare är under 10 år ?), men jag vet att det är avsevärt mycket billigare att laga en pelletsbrännare (tändelement, fläkt, givarfel eller skruv) än det är att laga en värmepump (en stackare som står och kliar sig i huvudet borde man ha här), jag vet också att om min brännare ger upp så kan jag i stort sett alltid klura ut vad som är fel själv och även laga den om så behövs, om en värmepump lägger av så står man där i klorna på nån servicekille som är i Spanien tre veckor till innan han kan komma och titta på pumpeländet, många kanske tycker detta är ok dock inte jag.

Dessutom så ökar många värmepumpar elförbrukningen (om man inte byter från direktverkande el), det gör pelletsbrännarna inte (om man inte räknar den försumbara ökningen som tändelementet medför jämfört med en oljebrännare).

Men eftersom all information om hur många värmepumpar som skiter sig verkar vara sekretessbelagd information så lär vi väl aldrig få veta om värmepumparna är något som går sönder ovanligt ofta eller inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

om du förväntat dig något annat så är ju det synd för då har du blivit felinformerad.
Nä?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ifall du inte förstod det, Micke, är mina inlägg i denhär tråden ett uttryck för min åsikt, att idén om att staten ska gå in och lösa ut alla "lurade pelleteldare med föråldrad och omodern utrustning" är helt felaktig. Bla för att speciellt mycket inte har hänt. Nästan alla brännare som finns kvar ser ungefär likadana ut som då de kom. Ska staten träda in för att man satsade på fel häst? Ska staten lösa ut rostopelägare för att de inte köpte toyota??

(Jag skulle gärna ta emot en skrotpremie för pellexen, om nån är så dum så de betalar. Annars byter jag ändå ut den då jag har råd)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

har du någon statistik som visar att livslängden på pelletsbrännare är under 10 år
Har du alls läst tråden? Det handlade ju om att staten skulle BETALA oss för att byta ut 10 år gamla brännare, för att de skulle anses vara förbrukade, och för att vi inte fattar att byta ut dem annars.

Vilket jag alltså är EMOT.
Skriv svar